Inlägg från: LittleMY |Visa alla inlägg
  • LittleMY

Säng för barn, rimlig kostnad?

Vad tycker ni är en rimlig kostnad för en säng till barn?

Den ska typ hålla från 8 år och fram till övre tonåren, eventuellt längre än så. Hade tänkt köpa en ca 140 cm bred, så ganska stor. Men har verkligen inte koll på vad ett "vanligt" pris kan vara? Tack för hjälp.   

• Svar på tråden Säng för barn, rimlig kostnad?
  • LittleMY
    Mortiscia80 skrev 2022-02-06 16:05:39 följande:

Varför så stor, och så konstigt mått? 120 cm räcker gott och väl, Ikea har prisvärda resårmadrasser och annat man kan vilja ha som sängram mm.

Nu var det främst priser jag frågade om.
  • LittleMY
    Dexter dot com skrev 2022-02-06 16:50:32 följande:
    Helt omöjligt att svara på då vi inte vet vilken kvalitet du vill ha. En skitdålig, billig säng håller ju men är förmodligen inte så bekväm om 8 år. Det är ju stor skillnad på om sängen bara "ska hålla" eller om den ska vara riktigt bekväm utan att bli nerlegad osv. 
    Den ska vara bekväm, liksom skön att lägga sig i, man är ju i sängen en stor del av sitt liv. Typ längta efter att lägga sig / kasta sig på sängen! Så absolut inte det billigaste. Men inte det dyraste heller.
  • LittleMY
    Jbn skrev 2022-02-06 17:09:58 följande:

Jag skulle nog säga iaf 3000 för en bra madrass om man vill att den ska hålla länge och inte bilda en grop efter några år. Gå du ner till 120 är det nog billigare och fler alternativ, 140 finns inte överallt. 
    Sen finns ju bäddmadrasser i olika prisklasser också om man vill förlänga livstiden på sängen.

Jag hade en säng i sisådär 7-8 år med en tjock skummadrass från Ikea som köptes för under 3k, 140 cm, och så sängram till (den funkar ju finfint begagnad). Sängen var superskön hela tiden men en kompis hund råka kissa ner den vid ett tillfälle så då passade jag på att köpa ny då jag inte hade madrasskydd. Hade nog gått att ha några år till utan problem. 

Ja bäddmadrass till, jag är liksom ute efter hela setet. Och ja madrassskydd är guld, skyddar verkligen.
  • LittleMY
    Dexter dot com skrev 2022-02-06 17:05:50 följande:
    Problemet är ju att en 8årings kropp och en tonårings kropp förmodligen kommer ha olika krav på hårdhet och tycker olika om vad som är bekvämt. 
    Jag vet att fasthet medium passade mig som vuxen, då var jag liten och nätt också. Det jag har tänkt för dem nu är medel i fasthet. Kan bli så att den blir för mjuk och min kille växer till sig rejält, det vet man ju inte i förväg. Tänker de kan få med sig sängarna sen när de flyttar hemifrån också. Om den fortfarande är ok då.
  • LittleMY
    Gameofthrones skrev 2022-02-06 19:13:52 följande:

Själva sängen kostade runt 4.000 kr. Sen tillkommer det bäddmadrass, vanlig madrass och sängkläder. 

Låter  som ett rimligt estimat. Då kandar det väl på ca ~8000 kr.
Svar på tråden Säng för barn, rimlig kostnad?