Hjälp! Mitt barn matvägrar.
Min son åt heller ingenting, han hade välling på förskolan. När han var ca 3år började han äta lite, endast köttbullar och stekt kyckling, vet inte varför han valde just dom här sakerna? Detta pågick en tid sen började han äta macka, bara en speciell sort.Sen tillkom mer och mer saker såsom yoghurt och pasta. När han närmade sig 4 åt han fortfarande mest välling, även på förskolan men provade fler och fler saker. Strax efter 4 års dagen bestämde han sig för att sluta med vällingen, då var han uppe i ett flertal saker att äta men var fortfarande väldigt begränsad. Idag 5,5 år och äter mer och mer saker och är villig att smaka lite på det mesta men är fortfarande restriktiv. han har hela tiden varit pigg och glad trots sin begränsade diet????
Det enda vi gjorde var att han fick sitta med vid matbordet vid alla måltider och tilldelade honom en extremt liten portion som han kunde smaka om han ville, vilket oftast inte hände. När han bara åt köttbullar och kyckling fanns det alltid på hans tallrik. Sen varierade jag mer och mer med de saker som tillkom i hans diet. Men även maten vi andra åt låg med liite på tallriken, han behövde inte prova eller äta upp men ju äldre han blivit ju mer har han velat prova. Ibland är det lyckat och ibland inte allas?.