• Vigge85

Letrozol 2022 - följas åt?

Muan skrev 2022-09-23 18:37:04 följande:

Tack söta! 

någon annan som varit med om samma? hört att många blir gravida efter dom fått en spolning och även efter läkemedel så man har ?riktig? ägglossning. Har positiva ägglossningstickor, regelbunden mens och allt. Men inget plus på stickan. 

Hört att man kan ha positiva test på ägglossning fast man inte har riktigt ägglossning? någon som har erfarenhet av de? 🥰

Jag gjorde en spolning men de hjälpte inte mig bli gravid. Så det beror lite på hur svårt man har och sen hos vissa människor så tror jag det är mer psykiskt än fysiskt problem. Har en nära vän som försökte bli gravid men de gick inte, gick tillslut på ett möte hos gyn och nå mer blev de inte för hon blev spontant gravid efter det. Så hon slappnade nog av tillslut så kroppen kunde fokusera på att bli gravid. :)

Har läst att man kan få utslag men ingen ägglossning, inget jag själv har erfarenhet av eftersom jag sällan har ägglossning så får jag inga utslag normalt sätt. Fick utslag dock nu med ovitrelle men väntar fortfarande på svar om ägglossning verkligen skett ifall mensen kommer i rätt tid. Om jag nu inte lyckats bli gravid såklart. Men i ditt fall så kan det bero ju på andra saker också än bara om du har ägglossning. Många faktorer som spelar in så därför det är så bra att göra en ordentlig utredning så ni får veta vad som hindrar att det blir ett plus.

När ska du till gyn? Du får uppdatera oss sen hur de går för er. :)
  • Vigge85
    Sarastiina skrev 2022-09-24 11:03:13 följande:
    Har en liten annorlunda kurva denna gången efter ägglossningen. gjorde vul i måndags och fick bekräftad ägglossning i onsdags men sen har tempen dykt igen. Någon som vet vad det kan bero på? 
    Tar du tempen samma tid varje dag? Och minst 4 timmar oavbruten sömn?
    Det kan fluktuera ibland och inget ovanligt har jag läst mig till. Ta tempen imorgon också, den bör gå upp igen.
  • Vigge85
    Afterrain skrev 2022-09-24 15:38:39 följande:

Någon annan än jag som varit illamående under och efter letrozol kur? Är på cd 10 idag, tog sista letrozolen cd 7 😵

Japp jag har känt av det och även huvudvärk. Lite biverkningar man kan få. Men har än så länge inte fått nått allvarligt pga letrozolen.
  • Vigge85
    Afterrain skrev 2022-09-25 10:23:06 följande:

Jag är absolut inget proffs på ÄL stickor här så behöver lite hjälp. Är på cd 11 och ser ett svagt streck på äl testet. Inget spökstreck utan svagt streck. Betyder detta att LH är på väg uppåt? 

Någon som bara fått svaga streck och aldrig starka? 

Tänkte så jag inte testar upp allamina stickor i onödan 🤣

Jag har bara fått starka linjer när jag fick ovitrelle, innan dess var de alltid svaga streck och ingen ägglossning kom alls. Så jag tror inte det betyder nåt förens dom är lika eller mer starka än kontroll linjen.

Tempar du? Jag gör det som ett extra hjälpmedel till testerna.
  • Vigge85

Här väntar man in mensen just nu. Har bara fått negativa graviditetstester denna gången också. Så blir och köra en runda med letrozol igen. Man får hoppas att det blir plus nästa gång. :)
    Mensen bör komma imorgon, vill börja om så fort som möjligt. :D

Håller tummarna att de går bra för er andra. Hjärta
  • Vigge85
    JSAG skrev 2022-09-29 08:49:16 följande:
    Vigge85 skrev 2022-09-28 20:40:30 följande:

Här väntar man in mensen just nu. Har bara fått negativa graviditetstester denna gången också. Så blir och köra en runda med letrozol igen. Man får hoppas att det blir plus nästa gång. :)
    Mensen bör komma imorgon, vill börja om så fort som möjligt. :D

Håller tummarna att de går bra för er andra. Hjärta

Håller tummarna för stor äggblåsa på vul idag🙏🏼! Hade också önskat att få kolla men min läkare avvaktar tills jag ökat dosen Letrozol.

Vigge85, ökar du dosen eller kör du samma?
    Så konstigt egentligen, man vill egentligen inte ha mens men så fort man får negativa graviditetstester så vill man bara att mensen ska komma så man får börja om😅?

Själv fick jag fertilt sekret igår, så böör få omslag på ÄL-test i helgen. Tror vi sätter igång redan ikväll, ser fram emot att testa fertilitetsglidmedlet!

Jag kör med samma dos eftersom jag har fått lagom många blåsor som växt. Ökar jag så är risken att fler mognar och släpper samtidigt. Och blir alla befruktade så är man i riskzonen. Därför det är så bra med ul så man vet hur många som släpper. Hade jag haft fler än två blåsor som växt så hade jag fått förbud till oskyddat sex av min läkare.

Ja det kan va bra ni kör lite redan nu. Dom små rackarna överlever ju några dagar där inne. :) Hoppas ni får till ett plus. :)
  • Vigge85

Lycka till med era baby verkstäder! :)
    Här har man idag tagit första dosen av letrozol, så fyra dagar till och sen vänta in tills jag ska till ul troligen den 11/10. Ska ringa boka tid imorgon.
    Så får man hoppas att det lyckas denna gång. :)

• Vigge85
    FrökenGG skrev 2022-10-03 16:59:45 följande:

Vi har kört varannan dag🙈 

En fråga jag har till er är när ni börjar testa? Väntar ni in bim eller testar ni innan? 🥰

Jag var tvungen nu senast att iaf vänta 10 dagar efter ovitrellen eftersom man kan få falskt resultat. Så testade efter 12 dagar och tror det va 10 dagar efter äl ungefär. Och svaret jag fick då stämde i slutändan också. Det finns ju tidiga tester man kan köpa men jag väntar hellre lite längre för att va säker på rätt svar.
  • Vigge85

Själv är jag på cykeldag 14 och ikväll blir det att ta ovitrelle. Tog ett test igår men ingen ägglossning på g ännu så sprutan ska förhoppningsvis få det att släppa. :) Var på ul i tisdags och hade två fina blåsor som kan släppa. Så man får hålla tummarna att det går bra denna gång.
    Kör med dubbel dos letrozol som funkar för min kropp väldigt bra, dock får jag sån fruktansvärd huvudvärk av dom. Vilket jag hört är väldigt vanligt. Men de påverkar ju en negativt när man ska försöka jobba under tiden man mår piss. Men man kämpar vidare. :)

• Vigge85
    Sandrew89 skrev 2022-12-05 13:52:59 följande:

Hallå gruppen!
    Det var längesedan jag var här nu och ser att en del nya har anslutit medans jag varit borta.
    Hur har det gått för er alla, gamla som nya? :)
    Jag är åter tillbaka då vi tyvärr förlorade vår son i slutet av v19 den 2e September. Det har varit extremt tufft och är fortfarande men man har lärt sig att hantera det lite bättre. Orsaken var svag livmodertapp så man har beskyllt sig själv en hel del. Jag har idag fått glad gubbe på ägglossningstestet och kroppen börjar återgå till sitt normala läge. Viss rädsla och oro smyger sig på när man tänker på nya försök men jag har blivit lovad cerklage vid nästa graviditet. Jag hoppas att en liten regnbåge blir verklighet Hjärta

Hej.
    Jag beklagar verkligen din förlust! Du ska absolut inte beskylla dig själv för något. Man kan inte förutspå allt. Jag fick missfall i v13 och jag förstår hur du känner dig. Tog lång tid för mig att komma över det men man kämpar vidare.
    Tur att dom ska hjälpa dig lite extra nästa gång så de kommer gå bra ska du se. :)

Jag är inne i femte godkända försöket med letrozol (första gången räknas inte enligt min gyn eftersom 1 tablett inte hjälpte). Fick gå upp på två tabletter som funkade tre gånger men på fjärde växte inga blåsor alls, så fick ta 3 i nästa cykel. Då växte tre blåsor och jag fick ingen ovitrelle och skulle försöka ändå. Men som väntat kom aldrig någon ägglossning enligt mina tester. Har ju svårt att släppa äggen som jag visste sen innan.
    Och nu kommer denna jäkla julledigheten och förstör nästa cykel så får hoppa över den. Men vi ska testa ändå utan medicineringen såklart. Man vet ju aldrig. :)
    Men i januari ska vi äntligen börja prata om hur vi ska gå vidare om jag nu inte blir gravid. Fick efterfråga min gyn både förra cykeln och vid senaste mötet att jag inte vill dra ut på det i onödan med tanke på min ålder.
    Så jag håller tummarna för att jag får en remiss snart till ivf om inte jag nu lyckas få till de.
    Har ju ändå försökt i 3 år nu sen mitt missfall att bli gravid igen. Så känner att min tur borde komma snart att få det efterlängtade barnet. Hjärta
  • Vigge85
    JSAG skrev 2022-12-13 17:39:00 följande:

Ja verkligen!!
    Dock har jag legat magsjuk hemma i en vecka, så de känns ganska kört för min del? men hoppas fortfarande!

Vår läkare skulle skicka en remiss i mars, men vi skickade faktiskt in en egen vårdbegäran (egen-remiss) nu i helgen! Känns skönt eftersom vi ligger tre månader ?före? jämfört med om vi skulle väntar till mars❤️

Hur gick ni tillväga med att skicka en egen remiss?
  • Vigge85
    JSAG skrev 2022-12-13 20:00:06 följande:

Jag tillhör Region Skåne och då är de RMC, som står för utredning/ivf om man inte går privat. Så jag gick in på RMCs hemsida, skickar en länk!
    Vilken region tillhör du?

https://vard.skane.se/skanes-universitetssjukhus-sus/mottagningar-och-avdelningar/reproduktionsmedicinskt-centrum-malmo/

Tack för svaret! Jag tillhör Kalmar län. Så om det blir ivf så blir det till Linköping har jag fått till mig.
    Går hos privat gyn som har landstingsavtal. Så kanske inte går göra egen remiss då.
  • Vigge85

Grattis till alla som lyckats bli gravida! Håller tummarna för att vi andra ska lyckas detta år. Hjärta Ska snart börja min 6:e omgång med letrozol. Kanske blir ivf för vår del men hoppas in i de sista att vi kan få till de innan dess.
    Man kanske ska testa inositol också. Får läsa lite på det. :)

• Vigge85
    Fridissi skrev 2023-02-09 14:45:06 följande:

Fråga: ni som kör med Letrozol + Ovitrelle, när försöker ni få till det under månaden? Läkaren säger ju dagen man tar sprutan och dagen efter, men vi försöker också dagen innan Ovitrelle och två dagar efter, dvs fyra dagar i rad. Man vill bara känna att man gör allt varje månad?

Jag fick till mig att de viktigaste var dagen innan och samma dag som sprutan. Men det gör ju inget och köra lite extra efter. Ta dock gärna nån dag eller två uppehåll innan ni börjar köra så spermierna får ladda lite. Har läst de ska hjälpa.
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?