• LJM91

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej på er, hoppar gärna in i denna tråden :) har försökt bli gravid i ett år och har väldigt oregelbundna och långa menscykler, även högt AMH-värde men ingen konstaterad PCO/PCOS. Tog min första kur letrozol förra veckan, det är idag fem dagar sedan den sista tabletten och jag har absolut noll tecken på att ägglossningen är på gång. Tokblanka stickor, rund ring på clear blue advanced och absolut inga fertila flytningar. Är så besviken över att letrozolen inte verkar ha fungerar på mig, antar att jag hade behövt ta dubbel dos? Är det någon annan som inte heller lyckades få ägglossning på första försöket?

• LJM91
    Vigge85 skrev 2022-09-21 23:27:39 följande:
    Hej och välkommen!

Jag fick inga äggblåsor som växte när jag körde med enkeldos. Så jag kör med dubbel dos nu, men fick ingen ägglossning ändå så nu vid tredje försöket så fick jag ta ovitrelle och äntligen fick positivt utslag på ägglossningstesten. Så ge inte upp. :)
    Får du ta provera för dina långa cykler?
    Tack! Jag har inte fått provera, inte heller någon uppföljning med ultraljud för att kolla äggen utan jag fick letrozol för 6 cykler och besked att återkomma om jag inte har blivit gravid efter de sex kurerna. Känns lite knapphändigt när jag läser hur det funkar för andra?
  • LJM91

Tack för din input Vigge85, kändes lite konstigt i magen måste jag erkänna när jag lämnade gynekologen med receptet och ingen uppföljning.. Hade såklart läst på innan så visste att man brukar kontrollera med ultraljud, ångrar att jag inte frågade. Kan såklart ringa dit igen och kolla av läget. Har inte gjort någon fertilitetsutredning heller, har tagit blodprover via Werlabs som visade på högt AMH (alla andra värden normala) och fick letrozolen bara utifrån att jag berättade om mina långa oregelbundna menscykler och ett ultraljud.

Hur lång tid efter avslutad kur brukar ni få ägglossning?

• LJM91

Någon som har upplevt att mensen förändras vid letrozolbehandling? Är på cykeldag 6 idag och började med dubbel dos letrozol på cykeldag 3, och min mens har i princip kortats ner med två dagar. Har alltid haft mens i sex dagar utan ett enda undantag, och denna gången slutade jag blöda efter fyra dagar. Funderar på om det kan ha med letrozolen att göra?

• LJM91
    pandarinen skrev 2023-03-12 15:21:00 följande:

Vad krävs för att få letrozol? Gör de några tester innan? jag har regelbunden mens, men försökt i 2 år att få till ett syskon. 

Jag får ingen hjälp då vi har barn sedan tidigare, men känner att jag googlar runt nu för egen diagnos, och det är ju inte bra för då får har man alla diagnoser :D

Hur fort har ni blivit gravida med letrozol? 

Jag gick till en privat gynekolog och fick letrozol direkt, hade lång och oregelbunden menscykel. Behövde inte ta några tester hos gynekologen, men hon kollade att allt såg bra ut med ultraljud. Jag vet inte hur det funkar om man som du har regelbunden mens dock. Har gjort fyra kurer med letrozol och inte blivit gravid än..
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?