• strelitzia

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej,

Jag är kanske trådens nr1 lurker, haha, har läst från start lite då och då men har varje gång hoppats på att denna månaden är min månad, uppenbarligen inte.

Jag har tydligen lätt pco, med mycket oregelbunden mens sen flera år (förutom under utredning då var den perfekt, komiskt). Jag har typ aldrig fått utslag på ägglossningstest och har sen januari ätit enkeldos letrozole och tagit ovitrell 4/5 månader. 

Idag var jag på BIM +2. Att ta graviditetstest verkar fungera som en signal för min kropp att släppa lös mensen, ofta handlar det bara om nån timme. 
    Jag har de två senaste månaderna tagit crinone, och det kan skjuta upp start.
    Min läkare kändes extra positiv senast vul, hon pratade om att vi ska riva nästa letrozolschema, att denna månaden händer de, men det känns inte som att det någonsin kommer hända. När jag ringer om ny vul på måndag ska hon skicka iväg remiss för IVF, och samtidigt som jag vart inställd på de i ett år så känns de så jävla tråkigt, orättvist och varför skulle de funka..

Jag gör tafatta försök att tänka positivt och på fördelar med att inte bli gravid över sommaren och semester men jag känner mig mest som en pöl generell otur.
    Jag är så imponerad av alla ofrivilligt barnlösa som kämpar sig igenom dag efter dag. 

• strelitzia
    Baconpie skrev 2022-05-29 22:41:34 följande:
    Vad roligt att du tog steget och skrev!

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver. Är också på sista cykeln med Letro och är helt inställd på IVF nu. Men visst, man kan ju bli gravid i sommar.. men nu har det gått år av försök så känns inte särskilt troligt.. men försöker tänka som du. Får ha en sommar fri från illmående och med vin och chark! 

Det hade vart skönt att slippa ivf processen, har fixat ovitrelle bra men har förstått att sprutorna vid ivf är grövre. Är också väldigt orolig för äggplock.

Vad jobbigt att du fått biverkningar av letrozol, jag har haft tur och hade bara, peppar peppar, ont i huvudet dygnet runt i över en vecka i februari men sen dess har jag inte märkt av de alls. Imorgon börjar en ny omgång, hinner en till innan kliniken stänger, vet inte om jag får ta de över sommaren när det är stängt, det ger sig. 

• strelitzia
    Sarastiina skrev 2022-05-29 12:13:04 följande:

Är det kört nu eller är det nu det kan börja stiga? Eller 
    borde det gjort det redan?

jag skulle säga att det inte är kört förens du fått mens, vissa plussar inte förens bim, få till och med senare :) 
  • strelitzia
    JSAG skrev 2022-09-12 18:24:22 följande:

Hejsan!
    Hoppas de är OK att jag hänger på i tråden.

Fick Letrozol utskrivet då jag har cykler som oftast är 50 dagar och där ägglossningstesterna visar positivt dag 33-36. Läkaren tyckte inte de såg ut som PCO(s) utan förklarade det som att jag har många äggblåsor som ?bråkar? om att bli störst därför dröjer de innan en blir tillräckligt stor. 

Har bara tagit Letrozol en cykel och fick positivt ÄL-test dag 16, vilket gjorde mig positivt överraskad. Läkaren tyckte jag skulle fortsätta med en tablett och inte öka förrän om 2 månader.
    Hur har era cykler sett ut under Letrozol-behandling?
    Och varför är de så svårt att inte kunna låta bli att längta och att vilja se dom där två sträcken?.

"många äggblåsor som bråkar om att bli störst" haha?! nu är jag ingen läkare men många äggblåsor är väl definitionen av pco?
    Till mig sa läkaren att jag har lätt pco, vet inte riktigt vad de betyder, halv många äggblåsor?

Jag hade innan letrozol väldigt oregelbunden mens från 27-40+, har bara fått något enstaka positivt Äl-test. Fick inte ens positivt en månad när äl bekräftades med blodprov. Hur som! med letrozol har min cykel blivit mycket jämnare, tyvärr ibland kort lutefas, tex denna månaden bara 10-11 dagar. Har därför några månader även tagit cinone för att förlänga. 
  • strelitzia
    JSAG skrev 2022-09-14 17:29:26 följande:

Tack för sitt svar! Tyckte också de lät lite märkligt, men enligt henne så var de inte alls så pass många äggblåsor som när man har pco? Kanske också har lätt pco då?
    Fick ta en del blodprover så får väl se vad dom visar. 

Gällande lätt pco, tog du några blodprover eller din läkare utförde endas ultraljud?

Ja men kanske! 
    Min ordinarie läkare sa aldrig något det var först när jag var inne för att få letrozol första gången hos hennes kollega hon nämnde de, whaaat kände jag, det har jag inte hört under utredningen? Jag har tagit diverse blodprov och vul :)  

Efter våran utredning fick vi reda på att det inte var något fel på oss, under de månaderna passade även min mens på att vara regelbunden så hon sa "försök ett år till och hör dig om mensen blir oregelbunden igen" vilket den blev 2 månader senare. 

• strelitzia
    JSAG skrev 2022-09-15 19:17:09 följande:

Hur länge har du kört med Letrozol?

Jag har kört 7 omgångar, en månads uppehåll under sommaren, funderar på eget initiativ köra denna månaden också, mest för att bibehålla en någorlunda regelbunden cykel. Vi hade introduktionsmöte för IVF förra veckan men kommer behöva vänta minst till oktober för att få börja.
    Gud jag minns hur hoppfull jag var i januari när jag skulle få börja med letrozol, det kändes som att jag aktivt kunde hjälpa till... 
  • strelitzia
    Afterrain skrev 2022-09-15 20:02:27 följande:

Hej! 
    Hoppar in i tråden för att också vara med och följas åt. Kände mig så ensam i mina förra försök. Börjar med en presentation.

Jag blir 31 år nu i år. Har pcos med i princip noll ägglossningar och en dålig sköldkörtel. Fick min mens idag och ska hoppa på min letrozolkur dag 3 i cykeln.

Jag har tidigare testat enkeldos på letrozol, det blev dock bara under en cykel för att jag inte fick något resultat. Fick cykeln därefter börja med bemfola(sprutor) vilket inte hjälpte trots höjd dos. När jag testade Gonal-F(också sprutor) funkade det och jag fick mogna och stora äggblåsor och fick därefter ta ovitrelle. Problemet var bara att jag därefter åkte på överstimulering och hade en vätskeblåsa som sprack. Fick åka in på sjukhus och därefter ta blodförtunnande i några dagar.

Är så traumatiserad från denna tid så allt är lite luddigt, månaden efter var jag på återbesök och hade 3 mogna blåsor, gyn rekommenderade att jag skulle avvakta en månad och gav mig därför inte ovitrelle den månaden med risk för att överstimuleras igen. Det tog 55 dagar innan min mens kom, var livrädd för att jag var gravid då jag precis lämnat min dåvarande.

Jag behandlades som skit under vårt äktenskap(därav trauma och oklarheter i hur allt exakt var och i vilken ordning) och även genom våra försök o bli gravida. Tack och lov samlade jag mod till att lämna.

Idag lever jag i en ny LYCKLIG relation och eftersom jag vet med mig att det var svårt förra gången så har jag och min sambo beslutat att börja försöka i god tid(vi kanske egentligen vill ha barn om 1-2 år).

Min gynekolog har skrivit ut enkeldos av letrozol som jag ska ta från dag 3-7, sen ska jag ägglossningstesta själv och på detta har jag fått utskrivet folsyra, d och e vitamin för att komplettera med primolut nor mellan dag 23 och 28. Detta ska jag alltså testa i 3 månader, händer ingenting ska jag få börja på gonal f och eventuellt ovitrelle då bemfolan ej fungerade. 

Jag har förmodligen skrivit ett långt och tråkigt inlägg, men ville dela med mig av min tidigare resa eftersom att den är relevant för ämnet. Gyn ville att jag skulle börja med letrozol trots dåligt resultat sist då hur man mår kan påverka hormoner osv. 

Jag har så extremt blandade känslor. Jag är både påverkad av mina känslor från de förra försöken, dvs rädd som fan för överstimulering, ångest över att behandlingen inte ska fungera samt hoppfull över att allt ska bli bättre denna gång med en bättre livssituation samt att jag verkligen vill leva med min underbara partner väldigt länge. 

Ser framemot att följas åt 😊

Jag förstår verkligen att du har blandade känslor! Jag hoppas att de fungerar bättre för dig den här gången!
    Fick du inte första gången testa dubbel/trippelkur letrzol? 
    Vet du om det är större risk att bli överstimulerad igen om man blivit de förut?
    Ska du in på vul?

• strelitzia
    Afterrain skrev 2022-09-16 15:47:46 följande:

Nej jag fick testa enkeldos nu i 3 månader, var inne på VUL innan jag fick allt utskrivet. Innan förra vändan fick jag testa min ägglossning för o se om den ens existerade under några månader och tyvärr, inte en enda gång ägglossade jag naturligt. Så det går o konstatera att jag inte får falska utslag pga pcos på ägglossningstest. Gyn var tydlig med att jag skulle ha ägglossningsstickor som endast mäter LH stegring. Under första vändan var det också enkeldos. Men då reagerade inte min kropp alls, kan tydligen vara så att man reagerar olika bra på olika läkemedel.

Gyn kallade mig svårstimulerad under förra vändan då mina ägg antingen inte reagerade eller växte för mycket Skrikandes

Kan du inte be att få komma in på vul under letrozol behandlingen? De flesta verkar få göra de. Jag har vart inne alla omgångar ut en (när det var stängt) där har de konstaterat om, och hur många äggblåsor som växt och hur mycket, och även om slemhinnan var bra, ibland har jag fått åka hem och ta ovitrelle samma kväll, ibland har jag väntat 2-3 dagar. Det känns svårt för dom att komma fram till att höja dosen om dom inte följer upp? Efter din historia så känns det som att de borde vidga sin plan en smula! 

Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?