• Spucks

4-åring som ljuger?

Min 4åring har börjat ljuga rätt oftas. Ibland är det saker där jag vet att han ljuger, då säger han efter ett tag "Haha, jag skojade!" och ibland är det för att det passar honom. Tex. när jag frågar om han har tvättat händerna och han påstår att han har gjort det, för han vill inte tvätta dem.
    Jag antar att det beror p
    å att de i den åldern fattar att man kan ljuga.

• Spucks
    Leeno skrev 2022-02-04 19:28:11 följande:
    hur brukar du hantera situationen då när han ljuger? säger ni att det är fel att ljuga eller låter du honom hållas?
    Det är lite olika, beroende vad det är han ljuger om. Säger han något i stil med "X (förskoleläraren) slog mig idag!" kan jag svara något som "Jaha, ska jag verkligen tro på det?" och om han fortsätter säger jag tex. "Oi, då måste jag väl prata med X imorgon, jag ska verkligen säger till henne att hon inte får göra såhär." och där brukar han sedan skratta att han bara skojade.
    Är det lögner som exempeln med att tvätta händerna blir jag irriterad och d
    å säger jag till på skarpen. För då ser jag det som en medveten lögn för att han ska få som han vill. Och det vill jag att han vet att det är inte okej på något sätt att ljuga för att få sin vilja igenom. Fast jag har inte än hittat ett vettigt sätt att hantera det. För det är oacceptabelt för mig, men samtidig är det nog svårt för honom att se skillnad på sånt och fantasilekar - då "ljugar" han ju hela tiden, när han hittar på historier.

S
    å jag vet inte hur jag ska bäst bemöta det, kanske någon annan som kommer har tipps. I alla fall kommer jag inte ignorera det, för som sagt är det helt oacceptabelt för mig och med min son är det så att han inte kommer att sluta bara man inte gör någon grej av det - det har jag testad tidigare med andra saker (tex. med skällsord) och det fungerade inte. Det blir bara mer och mer och ju längre jag låter honom håller på, desto värre blir det och desto svårare blir det att få honom att sluta. Han testar också mycket och länge, så man måste vara väldig tydlig med honom och sträng från början.
    Dottern var helt annorlunda i det avseendet, med henne hade det varit tillräklig att säger till n
    ågra gånger och kanske hade det behövts en konsekvens 1-2 gånger och sedan var temat avklarat. Inte med sonen dock ...
  • Spucks
    AndreaBD skrev 2022-02-04 21:23:21 följande:

Barn i den åldern förstår inte skillnaden mellan sanning och fantasi. De ljuger inte medvetet, så det vore helt missriktat att börja moralisera. Om något så kan man ju kanske försöka att långsamt väcka medvetenheten om att det som bara är fantasi inte är på riktigt. Men det är lite tidigt än. 

Om ett barn, som min son, ljuger för att få som han vill eller för att slippa göra något han inte vill, är det tydligen medvetet.
    N
    ågot annat är det såklart med fantasi under leken, eller också med överdrifter som "Jag fick ingen mat!" när barnet kanske ville ha mer efterätt men inte fick och då kan det väl kännas för barnet som om hen inte fick något alls.
Svar på tråden 4-åring som ljuger?