• Anonym (Anonym1)

Ni som har era barn placerade i familjehem

Vad tycker ni om den nya lagen som bland annat säger att tiden för vårdnadsöverflytt till familjehemmet ska övervägas redan efter 2 år. Jag tycker det är alldeles för tidigt. För görs en vårdnadsöverflytt blir det ju helt omöjligt för föräldrarna att få tillbaka sitt barn. Tycker att staten redan bestämmer för mycket över våra barn, alla som har sina barn placerade är inte drog/alkoholmissbrukare. Det finns så många olika anledningar till att barn är placerade i familjehem. Den nya lagen straffar de föräldrar som faktiskt skulle kunna klara av att ta hand om sina barn igen efter en tid.  Soc utredningar och allt det tar ju jättelång tid. Man hinner ju knappt göra en utredning för att få hem sitt barn igen om de redan efter 2 år vill flytta vårdnaden till familjehemmet. Lex lilla hjärtat lagen hade inte ens behövts om kommunen det gällde inte hade gjort så fel. det behövdes ingen ny lag. Föräldrar till barn placerade i familjehem har redan så lite rättigheter att det knappt finns några. Soc och familjehemmen gör precis vad de vill och gömmer sig bakom orden ?barnets bästa?. även om det kanske inte är riktigt sant. De gör precis som de vill utan att bry sig om vad föräldrarna tycker.

• Svar på tråden Ni som har era barn placerade i familjehem
  • Anonym (H.J.)
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 22:08:03 följande:
    Det finns ju frågor som kan kännas fundamentala för de biologiska föräldrarna, men där fosterhemmet har motsatt uppfattning. Bioföräldrarna kanske inte vill att deras barn ska tas till en kyrka eller annan religiös indoktrinering, eller det kanske tvärtom är väldigt viktigt för dem att barnen uppfostras i samma tro som de själva har. Däri kan det ligga att man inte vill att barnen ska äta vissa livsmedel, och detta kan kännas jättestort - som att barnen blir orena och evigt förtappade om de ändå gör det.

Om fosterföräldrarna kör omkring med barnen i en typ av minibuss som det har hänt många olyckor med, så kan bioföräldrarna inte göra något åt det. Bara bita på naglarna. Likaså om de låter barnen syssla med farliga sporter. Vaccinationsfrågan har också blivit polariserad för vissa. En annan fråga är om barnen ska uppfostras enligt de traditionella könsrollerna eller könsneutralt. Finns hundratals sådana frågor. 
    Herrejösses! Inte ens utan nya lagen så bestämmer bio vilken bil familjehemmet ska ha. Det är en av sakerna bio inte kan eller ska bestämma över självklart. Och vad är farliga sporter? Typ fallskärmshoppning? Har inte träffat en enda placerat barn/ ungdom som sysslat med annat en fotboll, handboll, dans, musikinstrument, simning mm. Och sedan undrar jag vad du menar med traditionella könsroller? Har just haft en flicka placerad hos mig som uppfostrades i enlighet av familjens tradition vad gäller könsroller. Vilket innebar att hon inte fick umgås med någon efter skolan, inte lämna hemmet utan någon av föräldrarnas sällskap  inte utöva någon sport eller ha något fritidsintresse över huvudtaget. Och i enlighet med föräldrarnas tradition skulle gifta bort vid 16. Vet inte om du möjligen känner till att vi har lagar i vårt land som ger alla oavsett kön samma rättigheter? 
    Och just av den anledningen så finns det barn/ ungdomar som placeras enligt lvu för att de ska få möjlighet att leva ett liv de själva väljer. 
  • Anonym (123)
    Anonym (JJ) skrev 2022-02-03 22:11:38 följande:
    Snark, skulle det där göra mig upprörd eller? Soc snor inga barn utan anledning, det där är bara rent trams från föräldrar som inte kan se sina egna brister.
    Titta på detta och återkom. Uppdrag granskning om LVU på felaktiga grunder.

• Spucks
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 22:08:03 följande:
    Det finns ju frågor som kan kännas fundamentala för de biologiska föräldrarna, men där fosterhemmet har motsatt uppfattning. Bioföräldrarna kanske inte vill att deras barn ska tas till en kyrka eller annan religiös indoktrinering, eller det kanske tvärtom är väldigt viktigt för dem att barnen uppfostras i samma tro som de själva har. Däri kan det ligga att man inte vill att barnen ska äta vissa livsmedel, och detta kan kännas jättestort - som att barnen blir orena och evigt förtappade om de ändå gör det.

Om fosterföräldrarna kör omkring med barnen i en typ av minibuss som det har hänt många olyckor med, så kan bioföräldrarna inte göra något åt det. Bara bita på naglarna. Likaså om de låter barnen syssla med farliga sporter. Vaccinationsfrågan har också blivit polariserad för vissa. En annan fråga är om barnen ska uppfostras enligt de traditionella könsrollerna eller könsneutralt. Finns hundratals sådana frågor. 
    Igen min fråga: vad är dålig med det? Varför ska biologiska föräldrar, som visade sig olämplig till att uppfostra sina barn, fortfarande får bestämma över barnens vardag? De placeras ju inte av skojs skull, utan för att man anser att de inte kan ta hand om sina barn och därför bor barnen hos en annan familj, som blev utredd och som anses som lämplig. Varför ska alltså de olämpliga föräldrarna ha mer att säga om barnet än de lämpliga? Då hade man ju inte behövt placera barnen överhuvudtaget.

Visst, det är bra för barnet om familjerna kommer överens s
    å bra som möjligt, men det är ju inte prioritet när man placera barnet. Jag vet inte hur det funkar i Sverige, men i Österrike tex. (eller i Wien, där jag bor ... varje län gör annorlunda) ser man till att familjerna passar ihop litegrann. Om det är möjligt! Tex. placerar man fosterbarn från muslimska föräldrar inte med ensamstående eller homosexuella fosterföräldrar - om det finns alternativ. 
    S
    ånt kan man ju ta hänsyn till, men att fosterföräldrar ska rikta sig efter bioföräldrarnas önskemål angående barnets uppfostran och vardag är ju helt absurt.
  • Anonym (jo)

Mitt barn fick lvu baserat på vissa lögner, det hävdes visserligen väldigt snabbt och barnet togs aldrig ifrån mig men det har verkligen satt spår i mig. När jag försökte få en förklaring så fick jag höra att handläggaren gjorde det för att markera.

Jag hade lämnat en våldsam relation och var på trygg plats när detta hände. Stora delar av utredningen fick intern kritik och dom fick göra om och ta bort delar då det tom stod rena lögner i den. Det är väldigt kortfattat hur illa det blev för oss och jag känner att samhället svek mig och mitt barn något enormt. Jag hade tur som kunde bevisa det som inte stämde i utredningen, det hade kunnat sluta mycket värre. Jag tror absolut att dom flesta som arbetar med sånt här gör sitt bästa men ibland blir det fel. Dessutom rådde socialtjänsten mig till att inte låta barnet träffa sin pappa. Som tur är pratade jag med en advokat innan och rådde mig till exakt tvärtom då hon hade varit med om att föräldrar förlorar vårdnaden om dom håller barnet/barnen borta trots att den andra utövar våld. 

Vi har ett bra liv idag men jag känner fortfarande enorm ilska mot myndigheter, jag kan inte komma över hur vi blev behandlade.

Med det sagt, utan att veta hur det är att ha barn som är familjehemsplacerade, så tycker jag att det är bra med fler lagar som skyddar barnen istället för tvärtom. Jag tycker dock att socialtjänsten borde granskas mer för att minimera misstag. 

• Anonym (123)
    Anonym (jo) skrev 2022-02-04 09:59:38 följande:

Mitt barn fick lvu baserat på vissa lögner, det hävdes visserligen väldigt snabbt och barnet togs aldrig ifrån mig men det har verkligen satt spår i mig. När jag försökte få en förklaring så fick jag höra att handläggaren gjorde det för att markera.

Jag hade lämnat en våldsam relation och var på trygg plats när detta hände. Stora delar av utredningen fick intern kritik och dom fick göra om och ta bort delar då det tom stod rena lögner i den. Det är väldigt kortfattat hur illa det blev för oss och jag känner att samhället svek mig och mitt barn något enormt. Jag hade tur som kunde bevisa det som inte stämde i utredningen, det hade kunnat sluta mycket värre. Jag tror absolut att dom flesta som arbetar med sånt här gör sitt bästa men ibland blir det fel. Dessutom rådde socialtjänsten mig till att inte låta barnet träffa sin pappa. Som tur är pratade jag med en advokat innan och rådde mig till exakt tvärtom då hon hade varit med om att föräldrar förlorar vårdnaden om dom håller barnet/barnen borta trots att den andra utövar våld. 

Vi har ett bra liv idag men jag känner fortfarande enorm ilska mot myndigheter, jag kan inte komma över hur vi blev behandlade.

Med det sagt, utan att veta hur det är att ha barn som är familjehemsplacerade, så tycker jag att det är bra med fler lagar som skyddar barnen istället för tvärtom. Jag tycker dock att socialtjänsten borde granskas mer för att minimera misstag. 

Du är långt ifrån ensam om detta.
    Tyvärr.
  • Glinda från Oz
    Anonym (S) skrev 2022-02-03 20:49:48 följande:
    Jag tror att det är precis det som sägs i det du citerar. "Sedan bestämmer..." tror jag avser "efter vårdnadsöverflytten bestämmer...."  

Bara en liten språktanke....
    Jag fick inte bestämma då heller. De biologiska föräldrarnas inflytande försvann först när hon fyllde 18 år. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 21:59:08 följande:
    Vi diskuterade efter vårdnadsöverflytten. Det är det "vårdnadsöverflytt" betyder, att fosterföräldrarna får den juridiska vårdnaden, och alltså kan fatta alla sådana beslut. Föräldrarna har inte längre vårdnaden, och kan inte fatta några beslut för barnens räkning mer. 
    Jag fick inte fatta sådana beslut då heller. Vårdnadsöverflytt ger inte så stora befogenheter som folk tror, det är inte som en adoption. 
  • Anonym (jojo)
    Anonym (Nja) skrev 2022-02-03 17:42:22 följande:

Har sett väldigt många ungdomar från fruktansvärda hemförhållanden, som haft det bra i sina familjehem, men där det ständiga hotet om tillbakaflytt hänger över dem som ett damoklessvärd.
    Det hindrar dem från att känna trygghet Messina fostersyakon, de vet aldrig var de kommer att befinna sig 6 mån senare.
    Jag vill att barnen skall vara så trygga som möjligt. 2 år låter dock som väldigt kort tid. Samtidigt så är det lång tid för ett barn, och lagen skulle ge större stabilitet under barndomen och uppväxten

Jag var ett sånt barn och ungdom. Drogs som en jojo mellan mina föräldrar och diverse fosterhem i över 10 år. Det har gjort mig väldigt otrygg både för människor och platser och en period i tidiga 20årsåldern så flyttade jag en gång i halvåret självmant för att jag vågade inte bo på samma ställe längre tid. Det var först när jag köpte eget och intalade mig att ingen kan ta det ifrån mig så länge jag sköter min ekonomi som jag kom till någon slags ro.

Angående ämnet så tänker jag att det mycket borde bero på barnets ålder. En placerad bebis som knappt haft kontakt med sina bioföräldrar på 2 år är lite skillnad mot en plaserad 10åring eller 14åring.
  • Anonym (H.J.)
    Glinda från Oz skrev 2022-02-04 12:42:18 följande:
    Jag fick inte fatta sådana beslut då heller. Vårdnadsöverflytt ger inte så stora befogenheter som folk tror, det är inte som en adoption. 
    Men där har du fel. Efter vårdnadsöverflytt så övergår ju vårdnaden för barnet från förälder till familjehem. Blir alltså familjehemsföräldern som bestämmer ang skola, daghem , fritid , eventuell vård, utlandssemester osv. 
    Däremot kan bioföräldrarna fortfarande göra hemtagningsbegäran för att få tillbaka vårdnaden. 
    Så visst är det skillnad. 
    Som familjehem så har bio alltför ofta väldigt mycket makt över barnets tillvaro. Som t.e.x neka barnet att följa med på utlandssemestrar. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Håller med) skrev 2022-02-03 22:09:12 följande:
    Det är nästan så man önskar, att DIN familj skulle hamna i en sådan Kafka-liknande sochärva, som vissa har gjort...
    Varför skulle socialen stjäla barn? Vad skulle de vinna på det? Det kostar pengar, innebär en massa jobb och det är brist på familjehem. Det är inte som att de på måfå plockar barn på förskolan för skoj skull. 
Svar på tråden Ni som har era barn placerade i familjehem