Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Katt som vägrar äta torrfoder

Katten mår ju bäst på blötmat av bra kvalitet så ge den många mindre portioner blötmat per dag och ha torrfoder stå framme utifall den ändrar sig.

• Dexter dot com
    Mizzys skrev 2022-02-02 06:04:52 följande:

Jag tänker mer på helger om man vill hitta på saker och inte behöva vara hemma och servera blötmat. Det ö är ju mer praktiskt om han äter av torrfodret då man ej är hemma.

Då får du fortsätta testa olika torrfoder tills du hittar något katten gillar. Många kvalitetsfoder har smakgaranti dvs du får lämna tillbaka foderpåsen och få pengarna tillbaka om du har kvitto.
  • Dexter dot com
    Mizzys skrev 2022-02-02 06:08:52 följande:
     Ja precis och att han äter utav torrfodret när hsn är hungrig.
    men uppfödaren påstår att han åt torrisar hemma hos henne. min makes Kollega är också uppfödare och hsn har sagt till honom att vi måste svälta ut katten för att han ska vilja äta torrfoder.
    jag personligen tycker det låter sjukt ochbibget jag vill göra.
    Självklart ska du inte svälta katten !! En katt behöver äta mindre mål många gånger per dygn så ge blötmat när ni är hemma, ställ fram blötmat när ni åker , ha alltid torrfoder framme så katten har möjlighet att äta torrfoder när blötmaten är slut om ni är borta över dagen.
  • Dexter dot com
    Jbn skrev 2022-02-02 18:32:02 följande:

En frisk katt ska egentligen äta Bara två gånger om dagen. Det är om de har magproblem man rekommenderar flera mindre mål om dagen. 

Framförallt innekatter brukar ha problem med övervikt och ska inte ha fri tillgång till mat.

Dom veterinärer jag träffat rekommenderar många små mål per dag. Titta jag på mina egna katter och katterna på katthemmet där jag jobbade i många år så småäter dom under hela dygnet vilket verka vara naturligt för dom.
    Blötmat är ju oftast inte energirikt och brukar inte ge övervikt om man ger normala mängder.
  • Dexter dot com
    Mortiscia80 skrev 2022-02-03 06:31:26 följande:
    Du ska inte ge kycklingvingar bara som de är, om katten biter sönder benen och får i sig kan de skära sönder inälvorna och sen har du ingen katt mer. Annars kan de så klart äta rått kött oavsett slag.
    Råa ben flisar sig inte och är inte vassa så det går bra att ge. BARF innebär just att ge råa ben/kött. Däremot är det inte ovanligt att dom blir förstoppade av ben och märg. Nä man säger att man inte ska ge F-ben ( fläsk,fisk,fågel) är det tillagade ben man menar eftersom värmen gör benen porösa och dom blir vassa när katt/hund tugga på dom.
Svar på tråden Katt som vägrar äta torrfoder