För det första tänker jag att ni inte behöver oroa er - barn i den åldern anpassar sig och lär sig snabbt. Nästan alla barn jag känner är två, tre eller tom fyrspråkiga i förskoleåldern, mitt eget barn är tvåspråkigt och har börjat lära sig engelska som främmande språk. Vi har själv varit utomlands mycket med vår son och han har lärt sig fint, även om det tar tid.
Rent praktiskt får ni börja med språkträning redan nu för att förbereda. Kanske finns det barnverksamhet på barnets språk där ni bor? Eller så kan ni anlita barnvakt på det språket, träffa andra familjer och barn. Pappan får börja öva med barnet, ni kan hitta appar, spel, böcker och filmer. Ett tips som vi gör hemma är att spela lotto eller memo med bilder på vardagsföremål och man ska säga det på främmande språket. Man kan också lägga ut föremål på golvet, dra ett kort, läsa det på främmande språket och tävla vem som hittar rätt objekt först. Eller skattjakt eller fiskdamm där man också ska benämna objekten. Ni kan också plocka fram gamla pekböcker och läsa på främmande språket. Finns det någon affär från pappans land kan ni gå dit så att barnet får börja öva sig på att hälsa, fråga vad saker kostar osv.
Sen kan det vara ett tips att flytta dit i början av sommarlovet så att barnet får mycket tid att vänja sig och öva språket innan skolan börjar.
Tänk på att främmande språk är ansträngande för små barn också, så se till att ha massor av svenska böcker och filmer som han kan koppla av med.