• Anonym (Jaa)

Bör jag be om utredning?

Jag tror hon behöver en utredning. Min son fick den som 16-åring. Hade vi förstått tidigare så har vi sluppit många svåra år. Ändå har han inte allt du beskriver. 

• Anonym (Jaa)
    Anonym (O) skrev 2022-01-30 14:32:04 följande:

Jag tycker som ovan. av det du beskriver låter det som hon hamnar någonstans inom autismspektrat. Jag skulle absolut be om utredning, ju förr desto bättre så hon och ni kan få verktyg för hur ni ska hantera olika situationer. Vissa saker kan ju bli jobbigare med åren och rätt hjälp tidigt är viktigt! Skolan ?larmar? sällan om det i klassrummet och så länge de inte slåss på raster typ. 

Det är min erfarenhet också. Min son har ADD/Aspberger (vet att man inte ska säga så längre men det är lättare att förstå tycker jag)  och lugn som en filbunke. Han var bara lat och ointresserad enligt skolan. Ställde inte till besvär utan försvann bara i skuggan av resten. Stammar dessutom så han behöver en paus innan han börjar  prata och då hade läraren gått vidare till nästa. Vi bytte skola tillslut för lärarna kunde inte se annat än att han var skoltrött och lat. Ja less på skolan var han ju, han fick aldrig en chans att hänga med. Tillslut blev han deprimerad och suicid. Låg i sängen ett helt sommarlov. 
  • Anonym (Jaa)
    gossegrisen14 skrev 2022-01-30 15:13:41 följande:

I skolan fungerar hon. Hennes lärare är jättebra. Sett lite kring det sociala, blyg och vågar inte riktigt ta för sig. Hon träffar logoped pga R ljudet och kurator. Jag kontaktade skolsköterskan just ang det sociala och pga toalettsituationen. Även pga relationen till hennes biologiska papp. Kuratorn och dottern är på "lära känna varandra" stadiet. Dottern ritar när hon är där. Pratar inte så mycket. 

Kan man göra egenremiss eller ska det gå via skolan? Bor i Halland. 

Kontakta BUP själv. Dokumentera datum och vilka du pratar med. Det tar tid tyvärr. 
Svar på tråden Bör jag be om utredning?