• MeAndBaby

Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)

För mig är det helt självklart att hunden kommer med när man är bortbjuden på t ex middag hos någon, så har jag alltid gjort med tidigare hundar. Men nu börjar jag fundera på om det är det enda rätta för min nuvarande hund, en 1-årig labrador. Och detta gällande att vara hemma hos min syster med familj (hon har en bebis och en intensiv 3-åring.) Anledningen är att min hund blir ganska stressad av 3-åringen och denne är i sin tur lika ovan vid hundar. Resultatet blir att min hund måste vara kopplad el i komposthage hela tiden. I hagen kan hon slappna av en stund, men i kopplet blir hon frustrerad, och det känns ganska mkt begärt att hon ska kunna ligga vid min stol och vila i kopplet när vi äter.

Till detta tillkommer det att min hund inte får vara på mattorna där, inte utan lakan över plus handduk. Känns lite som att de tycker hon är jobbig och ouppfostrad, men eftersom det blir som "kulturkrockar" mellan intensivt barn/intensiv hund/inte gå nära bebisen/fina mattor/hundhår/tuggben osv så är det svårt att lyckas annat än att hon ska vara bakom galler hela tiden där. 80% av tiden vi är där ser jag min hund stressad el frustrerad över situationen, flåsar, blir törstig, vill inget annat än att gå runt och hälsa, vilket hon inte får pga barnen.

Alternativet är att lämna henne hemma där hon är trygg och kan vila. Vilket skulle innebära tidspress, vill inte att hon är själv mer än 3-3,5 tim åt gången. 

Hur hade ni gjort? Vi är inte hos min syster så ofta, så träningen/tillvänjningen går liksom inte framåt tillräckligt

• Svar på tråden Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)
  • MeAndBaby
    Elin1051 skrev 2022-01-29 19:26:46 följande:

Eftersom din syster har villkor för att hunden ska få komma med så är det ju antingen göra som hon säger eller lämna hunden hemma. Många hundar är hemma 8-9 timmar ensamma när ägaren är på jobb, inget konstigt alls. Och inlärning osv kanske du kan ta någon annanstans än just på en middagsbjudning. 

jag skulle aldrig ta med min hund som visar sig stressad, och skulle aldrig vilja att någon tog med sin hund till mig heller. Speciellt inte om den inte lyssnar/blir vild och gör barnen rädda. 

Ja alltså, hunden har inte chans/ges inte tillfälle att bli vild, barnet blir lite osäker även när hunden tar ett litet steg mot honom. Barnet har ingen hundarna, min hund är välvilligt inställd till alla och visar det, hon smyger inte fram som en katt. Min syster har inte villkor för att hunden ska komma med, det har aldrig sagts att hunden inte ska få komma. Men att det kanske blir lite hår på fina mattan el några smulor från ett tuggben verkar bara en big deal för henne och hennes man, så det känns lite sådär i och med våra olika tänk. Jag har stenkoll på min hund som så gärna vill hälsa på alla, och därför blir situationen för hunden själv för svår och stressande (ligga i hage el vara kopplad hela tiden).

• Elin1051

Det är just det jag menar med villkor. Det låter som att hunden får komma med MEN då får den inte vara på mattan, den ska vara kopplad eller o hagen osv. Därför låter det inte som att det är helt okej egentligen.

som sagt, att man släpar med hunden hem till andra är mer ovanligt än vanligt. 

• MeAndBaby
    Elin1051 skrev 2022-01-29 20:10:49 följande:

Det är just det jag menar med villkor. Det låter som att hunden får komma med MEN då får den inte vara på mattan, den ska vara kopplad eller o hagen osv. Därför låter det inte som att det är helt okej egentligen.

som sagt, att man släpar med hunden hem till andra är mer ovanligt än vanligt. 

"Släpar"? Jag har haft hund i 20 år och aldrig hört om någon som inte tagit med sin hund hem till någon. Det absolut vanliga, om man inte har hund som arbetsredskap typ jakthund , är att hunden är lika mkt familjemedlem som någon annan, i allafall i min värld. Om någon på t ex en bjudning är uttalat hundrädd så är det förstås en helt annan sak. Dock har jag inte träffat på någon sådan i nära sammanhang. Dotterns kompis är lite osäker på stora hundar, och även där ser jag självklart till att min hund aldrig går fram till henne, det funkar utmärkt. 
  • pyssel
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 20:38:33 följande:
    "Släpar"? Jag har haft hund i 20 år och aldrig hört om någon som inte tagit med sin hund hem till någon. Det absolut vanliga, om man inte har hund som arbetsredskap typ jakthund , är att hunden är lika mkt familjemedlem som någon annan, i allafall i min värld. Om någon på t ex en bjudning är uttalat hundrädd så är det förstås en helt annan sak. Dock har jag inte träffat på någon sådan i nära sammanhang. Dotterns kompis är lite osäker på stora hundar, och även där ser jag självklart till att min hund aldrig går fram till henne, det funkar utmärkt. 
    Och jag har aldrig varit med om att någon tar med sig hundar på det viset du skriver. Det måste vara väldigt ovanligt. 
  • Tuppjuck44

Är hunden bara 1 år och inte van vid små barn hade jag inte varit bekväm med att ha den lös hemma hos någon annan. 

• Plupp73

Har hund. Hade inte tagit med henne till ett ställe där hon inte är välkommen, eller riskerar att bli väldigt stressad.
    Vår hund uppför sig väldigt bra borta, och älskar barn. Men att hon gillar barn beror på att hon aldrig blivit utsatt för barn på ett negativt sätt. Vi brukar alltid fråga om vi kan ta vår hund med oss, och till våra nära vänner är det alltid självklart, men vi utgår aldrig ifrån det är det gäller andra.

Sedan ska man inte glömma att barn kan ge hundar choklad och vindruvor som är giftigt, och det är ju rätt oartigt att knappt kunna vara delaktig i samtal för att man måste hålla reda på barn och hund hela tiden.
    Hunden får väl ensamhetstränas helt enkelt när du är på middagen

• Elin1051
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 20:38:33 följande:

typiskt hundägare att tro att alla vill hälsa, ha andras hundar upp i, ha andras hundar hemma hos sig osv. Ni måste börja acceptera att alla helt enkelt inte vill ha hundar eller djur hemma hos sig. 

bjuder jag över en vän + familj så har jag tyvärr inte tänkt mig att hon ska släpa med sig hunden sin som helt säkert har det hur bra som helst hemma några timmar. 

• Sisisisi
    pyssel skrev 2022-01-29 20:45:59 följande:
    Och jag har aldrig varit med om att någon tar med sig hundar på det viset du skriver. Det måste vara väldigt ovanligt. 

Det är verkligen inte ovanligt. I min umgängeskrets följer hundar med på det mesta. Man lämnar ju inte hunden ensam om man inte måste. 

• Myten7891

Nej det är absolut inte självklart! jag förstår dom! Jag hade inte velat att ngn tog med en hund hem till mej! Det är ett husdjur inte en människa. jag Anser att hundar är just hundar, inte alla Uppskattar hundar..

John
  • pyssel
    Sisisisi skrev 2022-01-29 21:08:13 följande:

Det är verkligen inte ovanligt. I min umgängeskrets följer hundar med på det mesta. Man lämnar ju inte hunden ensam om man inte måste. 

Varför skulle man inte lämna hunden ensam några timmar? Så om du går hem till någon, även första gången och utan att fråga, tar du med hunden eller hundarna? För oss som har minst två hundar skulle det förutom tveksamheterna med hela grejen att dra med sig husdjur, bli rena kenneln om våra vänner med hundar var tvungna att släpa med sig sina också. Ohyfsat, skulle vi säga i min umgängeskrets. 
Svar på tråden Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)