Inlägg från: Elin1051 |Visa alla inlägg
  • Elin1051

Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)

Eftersom din syster har villkor för att hunden ska få komma med så är det ju antingen göra som hon säger eller lämna hunden hemma. Många hundar är hemma 8-9 timmar ensamma när ägaren är på jobb, inget konstigt alls. Och inlärning osv kanske du kan ta någon annanstans än just på en middagsbjudning. 

jag skulle aldrig ta med min hund som visar sig stressad, och skulle aldrig vilja att någon tog med sin hund till mig heller. Speciellt inte om den inte lyssnar/blir vild och gör barnen rädda. 

• Elin1051

Det är just det jag menar med villkor. Det låter som att hunden får komma med MEN då får den inte vara på mattan, den ska vara kopplad eller o hagen osv. Därför låter det inte som att det är helt okej egentligen.

som sagt, att man släpar med hunden hem till andra är mer ovanligt än vanligt. 

• Elin1051
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 20:38:33 följande:
    "Släpar"? Jag har haft hund i 20 år och aldrig hört om någon som inte tagit med sin hund hem till någon. Det absolut vanliga, om man inte har hund som arbetsredskap typ jakthund , är att hunden är lika mkt familjemedlem som någon annan, i allafall i min värld. Om någon på t ex en bjudning är uttalat hundrädd så är det förstås en helt annan sak. Dock har jag inte träffat på någon sådan i nära sammanhang. Dotterns kompis är lite osäker på stora hundar, och även där ser jag självklart till att min hund aldrig går fram till henne, det funkar utmärkt. 

typiskt hundägare att tro att alla vill hälsa, ha andras hundar upp i, ha andras hundar hemma hos sig osv. Ni måste börja acceptera att alla helt enkelt inte vill ha hundar eller djur hemma hos sig. 

bjuder jag över en vän + familj så har jag tyvärr inte tänkt mig att hon ska släpa med sig hunden sin som helt säkert har det hur bra som helst hemma några timmar. 

• Elin1051
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 22:05:47 följande:
    Den är ju aldrig lös då. Vilket i sig blir stressande för den, med allt hindrande och alla barriärer som skapar frustration, plus att barnet är så livligt att det blir svårt att slappna av.

Här är du ju tydlig med att hunden inte mår bra i livliga sällskap. Då borde det ju vara enkelt, lämna hunden hemma.

du påpekar hela tiden att barnet är så vilt av sig och att det är ett problem. Så du menar att du är bortbjuden och ser det som ett problem att barnet hörs och syns i sitt eget hem såpass att du inte kan ha din hund lös hemma hos någon annan som inte ens verkar vilja ha din hund där eller vill att den ska hållas kopplad och borta från vissa utrymmen. 

vad är det egentligen du vill ha svar på eller få fram med denna tråd? 

du kan inte ta med din hund till någon annan och kräva något av dom, trivs den inte som det är i deras hus så följer den inte med helt enkelt. 

• Elin1051
    Bellie skrev 2022-01-29 23:26:23 följande:
    Ensamma 8-9 timmar? Hoppas verkligen inte du låter dina hundar vara ensamma så länge.
    Så du tror att alla hundägare jobbar deltid? Välkommen till verkligheten lilla vän. 
Svar på tråden Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)