• Anonym (??)

Vårdnadshavare anträffbar?

Hur anträffbar bör eller är rimligt att en vårdnadshavare är? 

Jag får inte svar från den andra vårdnadshavaren. Varken på info om barnet eller fråga ang umgänge

• Svar på tråden Vårdnadshavare anträffbar?
  • Anonym (lll)

Är det han som inte berättat efter BVC-besök (från en annan tråd)? 
    Er sits är så krånglig så du behöver din advokat. 

Anträffbar behöver man inte vara. Info som den andre v.h behöver ska man lämna. 

• Anonym (??)
    Anonym (lll) skrev 2022-01-27 21:53:56 följande:

Är det han som inte berättat efter BVC-besök (från en annan tråd)? 
    Er sits är så krånglig så du behöver din advokat. 

Anträffbar behöver man inte vara. Info som den andre v.h behöver ska man lämna. 

Nej? Och den tråden känner jag inte till.. 

Här är det fråga om hur de ska få igång ett ungänfe som inte besvaras och när jag berättade att barnet var sjuk
  • Anonym (Famrätt)

Har man barn får man aldrig vara oanträffbar anser jag. Förälder är man varje timme, varje dag. 100% av tiden. Även om man är separerad eller bara har barnen fysiskt varannan helg eller kanske inte alls.

Det är ett jävla oskick av folk att tro att man bara är förälder 50% av tiden bara för att man råkar ha varannan vecka el dyl. 

Då har man gravt missförstått vad föräldraskap innebär.

• Anonym (??)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-01-27 22:07:04 följande:

Har man barn får man aldrig vara oanträffbar anser jag. Förälder är man varje timme, varje dag. 100% av tiden. Även om man är separerad eller bara har barnen fysiskt varannan helg eller kanske inte alls.

Det är ett jävla oskick av folk att tro att man bara är förälder 50% av tiden bara för att man råkar ha varannan vecka el dyl. 

Lite så jag tänker med. 
    Hade jag fått " Hej. Ring mig." Så hade jag ringt tillbaka på 2 sek
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (??) skrev 2022-01-27 22:01:35 följande:
    Nej? Och den tråden känner jag inte till.. 

Här är det fråga om hur de ska få igång ett ungänfe som inte besvaras och när jag berättade att barnet var sjuk
    Om det är så att den andre föräldern i nuläget inte har något umgänge så är det ju upp till hen att svara ordentligt. Gör hen inte det så har du gjort vad du har kunnat. Spara era konversationer (eller rättare sagt dina försök till konversationer). Att fjäska ingår inte i din roll som medförälder.
  • Anonym (Liza)

Kan du skicka mail?Det kan vara svårt för en del att samarbeta med den andre vårdnadshavaren.Men om det är något viktigt så borde man kunna få tag på denna.

• Anonym (100%)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-01-27 22:07:04 följande:

Klart man periodvis kan vara oanträffbar. Man kan ha ett jobb som gör att man inte kan nås eller svara på ett par timmar, sitta i ett flygplan mm

Det som tyvärr driver fram den här typen av frågor är att det inte funkar mellan föräldrarna. Det kan vara ett helt spektrum av att den ena ständigt hör av sig med olika triviala saker till att en vägrar svara på viktiga saker kring barnet som ett maktspel.
  • Anonym (??)
    Anonym (100%) skrev 2022-01-28 08:07:22 följande:
    Klart man periodvis kan vara oanträffbar. Man kan ha ett jobb som gör att man inte kan nås eller svara på ett par timmar, sitta i ett flygplan mm

Det som tyvärr driver fram den här typen av frågor är att det inte funkar mellan föräldrarna. Det kan vara ett helt spektrum av att den ena ständigt hör av sig med olika triviala saker till att en vägrar svara på viktiga saker kring barnet som ett maktspel.
    Ett par timmar ja men flera dagar och ibland längre än så?

Just i detta så handlar det ju om rätt viktiga frågor som egentligen borde vara av intresse för den andre vårdnadshavaren.. 
  • Anonym (100%)
    Anonym (??) skrev 2022-01-28 08:11:39 följande:

Just i detta så handlar det ju om rätt viktiga frågor som egentligen borde vara av intresse för den andre vårdnadshavaren.. 
    Nej, det är inte bra

Har ni någon kontakt med familjerätten eller annan överrenskommelse? Finns det umgängesschema?
  • Anonym (??)
    Anonym (100%) skrev 2022-01-28 08:15:01 följande:
    Nej, det är inte bra

Har ni någon kontakt med familjerätten eller annan överrenskommelse? Finns det umgängesschema?
    Vi är i en tvist nu och fått i uppdrag av familjerätten att komma med umgängesförslag.
    Det finns inget schema idag.
  • asdfgh

Kommentaren gällde att man ALDRIG fick vara oanträffbar och det var det 100% vände sig mot. Jag bor ihop med min man/barnens pappa och nog händer det att både han och jag är oanträffbara ibland. Åtminstone mitt jobb har försökt bygga bort områdena med total radioskugga men de finns fortfarande och ibland behöver man jobba där precis som det finns jobb där man inte får ta med sig mobil eftersom det är en säkerhetsrisk.

Att inte kunna svara på mail/SMS på ett par dagar är en annan sak men det var som sagt inte det 100% (eller för den delen jag) reagerade på.
  • Anonym (??)
    asdfgh skrev 2022-01-28 08:39:28 följande:
    Kommentaren gällde att man ALDRIG fick vara oanträffbar och det var det 100% vände sig mot. Jag bor ihop med min man/barnens pappa och nog händer det att både han och jag är oanträffbara ibland. Åtminstone mitt jobb har försökt bygga bort områdena med total radioskugga men de finns fortfarande och ibland behöver man jobba där precis som det finns jobb där man inte får ta med sig mobil eftersom det är en säkerhetsrisk.

Att inte kunna svara på mail/SMS på ett par dagar är en annan sak men det var som sagt inte det 100% (eller för den delen jag) reagerade på.
    Ja jag läste om kommentaren med andra ögon nu men tolkade det som det är utifrån vår situation. Jag tycker personligen att man svarar på sms eller ringer upp när den andre föräldern ber det inom ett dygn iaf. 
    Speciellt när telefonen ofta är i fokus hos personen i fråga.
  • Anonym (P)

Det blir problem när man får så starkt polariserade svar på främst FL. Ställer du frågan var som helst i världen kommer du få lite mer nyanserade svar. Utom här.

Det finns ju självklart en ocean av gradskillnader mellan alltid och alltid och det finns lika många orsaker till varför det är något av det. Men en sak kan man aldrig göra: utgå från sig själv och tro att det gäller för alla.

Jag kan tänka mig en uppsjö olika anledningar till att det handlar om flera dagar, sjukdom exempelvis eller faktiskt jobb. Jag har flera i bekantskapskretsen som har jobb med mycket lång jourtjänstgöring där konsekvensen är att de är okontaktbara uppemot ett par veckor i taget.

Konsekvensen är att om man ska uttala sig något om det här så måste man veta en massa andra saker, bland annat för det 100% skriver, att det är ett helt spektrum att ta hänsyn till från en frånvarande till en kontaktterroriserande förälder.

Jag tänker att frågan istället bör landa i hur du får kontakt på ett så neutralt sätt som möjligt.
  • Anonym (100%)
    Anonym (??) skrev 2022-01-28 08:52:23 följande:
    Ja jag läste om kommentaren med andra ögon nu men tolkade det som det är utifrån vår situation. Jag tycker personligen att man svarar på sms eller ringer upp när den andre föräldern ber det inom ett dygn iaf. 
    Speciellt när telefonen ofta är i fokus hos personen i fråga.
    Nej, inte nödvändigtvis. Tyvärr förekommer det att den ena föräldrerna använder barnen som ett svepskäl för att hålla uppe kontakten, trakasera, göda sitt kontrollbehov mm.

Om inte kommunikationen funkar bör man kanske komma överrens om att t ex endast använda email förutom i akuta situationer, strikt hålla umgängesschemat, 

Om en part vägrar svara är det inte mycket man kan göra mer än att låta det slå tillbaka.

• Anonym (Liza)

Alla är inte bästa vänner med den andra vårdnashavaren,men man måste hitta något bra sätt att kommunicera när det behövs ,om barnet.

Svar på tråden Vårdnadshavare anträffbar?