Hur ofta lagar ni mat till era barn?
Vi lagar, för det mesta, mat varje vardag. Är vi riktigt trötta kan det bli hämt- eller snabbmat ibland. Eller smörgås med ordentligt med grönsaker. På helgerna lagar jag inte mat, utan vi äter rester (på fredagen gör jag extra mycket mat för att det ska räcka).
Däremot har jag aldrig lagat lunch åt mina barn, de får ett mål lagat mat hemma. När de var små (innan förskoleåldern) fick de gröt, smörgås eller något annat relativt lätt till lunch. När de sedan började förskola och skola fick de ju lagad mat till lunch varje dag.
Jag är uppvuxen med "bra" mat, jag smakade pulvermos och köpta köttbullar för första gången när jag var i sena tonåren. Kanske därför jag själv ogillar fiskpinnar, köpt pyttipanna och så vidare, sådant äter jag bara om jag råkar bli bjuden på det. Det enda halvfabrikat jag gillar är korv av olika slag.
Maken hade det tvärtom, hans mamma kan/orkar inte laga mat, utan det var pulvermos, köpta köttbullar, den billigaste vita pastan och köpt risgrynsgröt för hela slanten (och så äter svärmor och svärfar fortfarande, trots att alla barn är utflugna).