Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Hur ofta lagar ni mat till era barn?

När mellanbarnet fyllde 4 fick vi fylla i ett formulär från BVC, där fanns bla annat frågan om hur ofta vi åt snabbmat. Vilket vi i min mening gör ganska ofta, det blir halvfabrikat nästan varje vecka, speciellt om sambon handlar. Jag känner mig sämst över det och tar därför matlagningen även när jag inte orkar eller har tid. Men i förmuläret fanns alternativen aldrig, ibland (1-2 gånger/vecka), ofta (3-5) samt alltid (6-7) och jag tyckte det kändes så fel. Jag tycker vi har det ofta, men enligt deras skala var vi mellan sldrig och ibland... då började jag undra hur andras mathållning riktigt ser ut

• stor grön drake
    Anonym (alla dagar) skrev 2022-01-25 15:18:06 följande:
    Jag tolkar inte snabbmat som halvfabrikat utan med snabbmat skulle jag mena tex kebab, hamburgare, pizza som köps från en sån restaurang. Halvfabrikat är halvt färdiga produkter som färdiga köttbullar, korv, pasta, ketchup och liknande och det tror jag att de flesta använder ner eller mindre varje dag i sin kost. 

Om den frågan från BVC kan tolkas på så olika sätt så borde den verkligen förtydligas för att ge rättvisande svar. 
    Jag har jobbat länge med människor som gillar att laga mat, så de gör verkligen det mesta från grunden. Därför blev det en sån chock att vi enligt bvc-skalan hörde hemma i den "duktiga" skaran...
    Jag kämpar för att släppa min matångest men det är svårt
Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?