Inlägg från: Anonym (Matmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matmor)

Hur ofta lagar ni mat till era barn?

Vi ger våra barn lagad mat nästan varje dag. Det kan bli havregröt någon gång och äggmacka en annan, men ena barnet blir olycklig av mackor. Hon rör sig mycket och äter som en häst och vill helst ha varm mat för att känna sig mätt.

På helgen blir det ofta lagad mat på kvällen och någon enklare lunch. 

Barnen går i låg- och mellanstadiet. 

• Anonym (Matmor)
    Gameofthrones skrev 2022-01-24 23:23:52 följande:

Gröt?

Det går ju snabbare med hemlagad pasta?!

Mina barn nöjer sig med mackor också allt det som serveras på bordet. 

Är väldigt konsekvent med mina barn. Man måste kunna äta och kunna äta hos folk som inte kan laga mat och till de som inte vill laga mat och då blir det blodpudding, färdiga pannkakor, ärtsoppa Feix egna. 

Sen kan man få ett samtal eller sms att mina barn tackar för maten och äter upp maten hos vänner. 

Så Im Happy with that 

Snabbare? Ja, kanske det. Gröt tar väl typ 10 minuter. Jag har ytterst sällan behov av att få ihop mat snabbare än så.

Havregröt är både mer näringsrikt och fiberrikt än pasta och i mitt tycke betydligt godare. (Hade inte resten av familjen gillat pasta hade jag nog nästan aldrig ätit det.) Men gillar man pasta och har en mage som fixar det så går det så klart bra att äta det också. 

• Anonym (Matmor)
    Anonym (alla dagar) skrev 2022-01-25 09:05:00 följande:
    Om man bara äter pasta så är det väl ungefär likvärdigt med gröt, skillnader i fibrer och andra näringsämnen är marginell. Men pastan äts ju sällan enskilt utan med något mer näringsrikt tillbehör som sås, köttbullar eller liknande. 

Havregrynsgröt 100 g: energi 68 kcal, protein 1,8 g, fibrer 1,9 g, järn 0,8 mg.
    Kokt pasta 100 g: energi 146 kcal, protein 4,6 g, fibrer 2,0 g, järn 0,5 g.

Absolut, men det inlägg jag svarade på hade som orsak till att välja pasta att det gick snabbare, och man hinner knappast rulla köttbullar och göra hemlagad pasta på kortare tid än man kokar gröt (en portion i micro tar ju  2-3minuter). 

Enligt tabellerna jag hittat är det mer av järn, kalium, kalcium, fosfor, selen, zink och magnesium i havgregrynsgröt än kokt pasta. I vissa fall så marginellt att det är försumbart, precis som du skriver, men järn är det i de tabellerna jag hittade dubbelt så mycket i gröt som i pasta (kokt). Fibrer var ju intressant. Jag var bombsäker på att det var mer fibrer i havregröten (min mage blir såå mycket gladare av det nämligen, pasta lägger sig som en äcklig degklump i magen på mig), men du har ju helt rätt där. Det måste vara något annat i pastan min mage ogillar. 

Men, om vi ska beräkna näringsvärde per tillagningsminut och man tar med tillbehören, som du ville göra, så häller man ju ofta på lite mjölk och bär på gröten. Det tar ca 1 minut och drar upp näringsvärdet rejält. Så min gissning är ändå att gröt med tillbehör ger mer näring per tillagningsminut (detta är en enhet som borde patenteras och ges en internationell förkortning! ) än pasta med tex köttbullar (om man inte har färdiga i kylen från igår). 

Och så står jag fast vid mitt viktigaste argument - jag väljer gröt för att jag själv tycker att det är mycket godare! :)

• Anonym (Matmor)

Och hel- och halvfabrikat. Det använder vi ganska mycket. Bönor/linser och tomater på tetrapack främst, men även buljong, en del färdiga såser (soja, ketchup tex), fejk-kött av olika slag (barnen gillar det, jag uthärdar). Bröd. Och frysta grönsaker - en gudagåva! Ja, och så ost och yoghurt och sådär, men vet inte riktigt om man brukar räkna med det. 

• Anonym (Matmor)
    Shofalerittan skrev 2022-01-25 15:36:38 följande:

Kul att så många svarade:) Det är väldigt olika helt enkelt. 

Vill förtydliga ytterligare att jag inte lägger någon värdering i vad andra äter. Jag utgår ifrån att majoriteten gör sitt absolut bästa för sina barn. Vi äter också halv/hel fabrikat, utemat, baguetter, rester osv till middag ibland. Men vi äter nästan alltid varm mat till både lunch och middag. 

Anledningen till den andra frågan var för att en kompis mamma slutade göra mat till henne när hon blev 16 och lagade bara till de yngre barnen. Personligen kommer jag nog alltid laga varm mat till övriga i familjen. Jag äter inte alltid själv varm mat 1-2 ggr per dag, jag föredrar annat. Men det är viktigt för min man och våra barn. 

Oj. Fick hon sitta på rummet nör resten av familjen åt? Det låter hemskt. 
Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?