Anonym (alla dagar) skrev 2022-01-25 09:05:00 följande:
Om man bara äter pasta så är det väl ungefär likvärdigt med gröt, skillnader i fibrer och andra näringsämnen är marginell. Men pastan äts ju sällan enskilt utan med något mer näringsrikt tillbehör som sås, köttbullar eller liknande.
Havregrynsgröt 100 g: energi 68 kcal, protein 1,8 g, fibrer 1,9 g, järn 0,8 mg.
Kokt pasta 100 g: energi 146 kcal, protein 4,6 g, fibrer 2,0 g, järn 0,5 g.
Absolut, men det inlägg jag svarade på hade som orsak till att välja pasta att det gick snabbare, och man hinner knappast rulla köttbullar och göra hemlagad pasta på kortare tid än man kokar gröt (en portion i micro tar ju 2-3minuter).
Enligt tabellerna jag hittat är det mer av järn, kalium, kalcium, fosfor, selen, zink och magnesium i havgregrynsgröt än kokt pasta. I vissa fall så marginellt att det är försumbart, precis som du skriver, men järn är det i de tabellerna jag hittade dubbelt så mycket i gröt som i pasta (kokt). Fibrer var ju intressant. Jag var bombsäker på att det var mer fibrer i havregröten (min mage blir såå mycket gladare av det nämligen, pasta lägger sig som en äcklig degklump i magen på mig), men du har ju helt rätt där. Det måste vara något annat i pastan min mage ogillar.
Men, om vi ska beräkna näringsvärde per tillagningsminut och man tar med tillbehören, som du ville göra, så häller man ju ofta på lite mjölk och bär på gröten. Det tar ca 1 minut och drar upp näringsvärdet rejält. Så min gissning är ändå att gröt med tillbehör ger mer näring per tillagningsminut (detta är en enhet som borde patenteras och ges en internationell förkortning! ) än pasta med tex köttbullar (om man inte har färdiga i kylen från igår).
Och så står jag fast vid mitt viktigaste argument - jag väljer gröt för att jag själv tycker att det är mycket godare! :)