Inlägg från: Anonym (alla dagar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (alla dagar)

Hur ofta lagar ni mat till era barn?

Shofalerittan skrev 2022-01-24 23:03:39 följande:
    Hur ofta lagar ni mat till era barn?

För att förtydliga: Ja, titeln är överdriven. Jag vill dra till mig uppmärksamhet. Och nej jag syftar inte på en specifik typ utav mat. Jag förstår att många lagar halvfabrikat och beställer snabbmat. Det gör vi också vid tillfällen och det är inte det jag syftar på. 

Många i min och min partners omgivning har blivit chockade över att vi lagar mat varje dag till våra barn. De menar att det är helt okej att ge sina barn mackor, panpizzor och flingor till middag. Jag trodde att det absolut vanligaste var att äta hemlagad mat majoriteten av tiden (oavsett om det är halvfabrikat eller inte), och vid undantagsfall bjuda på snabbmat och mackor osv. Båda mina föräldrar har lagat mat till mig när jag bodde hemma och min partners föräldrar likaså. 

Lagar ni mat majoriteten av tiden till era barn, eller äter ni mest mackor/flingor osv till middag? Vid vilken ålder är det ?okej? att sluta laga middag till sina barn? 

Vi äter lagad mat till middag i princip alla dagar, alltid. Och vi lagar inte mat bara till barnen utan alla i familjen äter av den lagade maten. Vi använder både halvfabrikat och helfabrikat samt att vi ibland köper hämtmat eller äter ute på restaurang.

Vi äter sällan/aldrig gröt, mackor eller flingor till middag, men det händer enstaka gånger. Det gjorde vi däremot rätt ofta i min uppväxtfamilj på 70-80-talet, men i huvudsak åt vi lagad middag även i min uppväxtfamilj. Vi kommer troligen att laga mat till familjen under hela barnens uppväxt och även när de flyttat hemifrån, för vi vuxna vill också äta lagad mat till middag för det mesta. 

När du säger lagad mat (och utesluter halvfabrikat) vad menar du då för mat? Tycker du tex att köttfärssås är lagad mat eller går det bort ifall man använder halvfabrikatet krosstomat? 
  • Anonym (alla dagar)
    Anonym (Matmor) skrev 2022-01-25 08:52:56 följande:

Snabbare? Ja, kanske det. Gröt tar väl typ 10 minuter. Jag har ytterst sällan behov av att få ihop mat snabbare än så.

Havregröt är både mer näringsrikt och fiberrikt än pasta och i mitt tycke betydligt godare. (Hade inte resten av familjen gillat pasta hade jag nog nästan aldrig ätit det.) Men gillar man pasta och har en mage som fixar det så går det så klart bra att äta det också. 

Om man bara äter pasta så är det väl ungefär likvärdigt med gröt, skillnader i fibrer och andra näringsämnen är marginell. Men pastan äts ju sällan enskilt utan med något mer näringsrikt tillbehör som sås, köttbullar eller liknande. 

Havregrynsgröt 100 g: energi 68 kcal, protein 1,8 g, fibrer 1,9 g, järn 0,8 mg.
    Kokt pasta 100 g: energi 146 kcal, protein 4,6 g, fibrer 2,0 g, järn 0,5 g.
  • Anonym (alla dagar)
    Anonym (P) skrev 2022-01-25 08:59:26 följande:

Jag slås alltid av okunskapen när någon eller några försöker moralisera över andras matvanor.
    Det är inget fel på maten i sig utan felet, oavsett hur maten tillagas, beror på hur den är sammansatt och hur man kombinerar det.

Bara som det allra största hatobjektet hos moralisterna: mackor.
    Det värms ju inte och alla vet att mat måste vara varm?

Det är inget som helst fel på mackor utan det beror på.
    Brödet motsvarar potatis, ris eller annan kolhydratrik matvara som helst. Med pålägg och grönsaker motsvarar det ganska väl mycket av hemlagad mat.

Vi lagar mat varje dag, från grunden. Vilket kan betyda att det även är mackor som serveras. Brödet bakas på mjöl vi maler själva alltså mycket grovt och smakrikt. Till det kommer pålägg och grönsaker. Man behöver inte vara så ambitiösa som vi är med mjölet, vi gör det för att matlagning och hållbart leverne är ett stort intresse. 

Jag uppmanar alla i tråden att läsa på i alla fall lite om näringslära och hur man beräknar.

Och vad menar du då med mat lagad från grunden. Kan du ge några exempel? 
  • Anonym (alla dagar)
    Fjäril kär skrev 2022-01-25 09:30:34 följande:

Jag kan ärligt säga att jag fuskar vissa dagar men då beror det på tidsbrist av nån anledning och att nån i familjen har en tid att passa. Då kan det serveras Billys pizza eller piroger eller frysta färdigrätter eller kokta ägg och  en skål flingor. Tanken är då i första hand att faktiskt få något i magen överhuvudtaget. Vi blir nöjda och ingen dör. Vi vet varför det blev så den dagen.

Sen kan jag ju reflektera över hysterin att laga ny mat varje dag. Vilket inte behövs. Få idag verkar dock ha lärt sig hur man tar hand om rester och slänger hellre mat än äter upp dom dagen efter. Rester verkar gå under benämningen "äckligt" vilket jag är oerhört förbryllad över... Alltså familjen dör inte av att äta potatis och kött i två dagar.

Och att äta enklare mat verkar inte heller ingå i planeringen av mat i dagens familjer. Vad hände med sill och potatis, korv och mos, ägg och bacon, omeletter och pajer? Mat som mat... 

Jag tänker att man inte behöver se såna dagar som att fuska, utan att man helt enkelt bara förhåller sig till sin verklighet i vardagen. Jag tycker att många verkar ha ett ångest- och prestationsfyllt förhållningssätt till mat och det är tråkigt. Man kan äta på många olika sätt, många olika sorters mat och ändå må bra och ha en bra hälsa och uppväxt.

Och tron att alla halv- och helfabrikat är dåliga och sämre i näring är också en trist inställning, det är också mat och kan rymmas i en bra kosthållning. Vad man föredrar av kall, varm, lagad, lättare etc måltid vid olika tider på dagen är och kan verkligen få vara individuellt utifrån familjens behov och rutiner. 
  • Anonym (alla dagar)
    Anonym (Matmor) skrev 2022-01-25 09:54:15 följande:

Absolut, men det inlägg jag svarade på hade som orsak till att välja pasta att det gick snabbare, och man hinner knappast rulla köttbullar och göra hemlagad pasta på kortare tid än man kokar gröt (en portion i micro tar ju  2-3minuter). 

Enligt tabellerna jag hittat är det mer av järn, kalium, kalcium, fosfor, selen, zink och magnesium i havgregrynsgröt än kokt pasta. I vissa fall så marginellt att det är försumbart, precis som du skriver, men järn är det i de tabellerna jag hittade dubbelt så mycket i gröt som i pasta (kokt). Fibrer var ju intressant. Jag var bombsäker på att det var mer fibrer i havregröten (min mage blir såå mycket gladare av det nämligen, pasta lägger sig som en äcklig degklump i magen på mig), men du har ju helt rätt där. Det måste vara något annat i pastan min mage ogillar. 

Men, om vi ska beräkna näringsvärde per tillagningsminut och man tar med tillbehören, som du ville göra, så häller man ju ofta på lite mjölk och bär på gröten. Det tar ca 1 minut och drar upp näringsvärdet rejält. Så min gissning är ändå att gröt med tillbehör ger mer näring per tillagningsminut (detta är en enhet som borde patenteras och ges en internationell förkortning! ) än pasta med tex köttbullar (om man inte har färdiga i kylen från igår). 

Och så står jag fast vid mitt viktigaste argument - jag väljer gröt för att jag själv tycker att det är mycket godare! :)

Nä, rulla köttbullar tar ju såklart mer tid än att koka gröt.

Och mitt huvudargument då: gröt kan vara lite gott ibland, men pasta och köttbullar är alla gånger godare. Jag blir dessutom inte mätt på bara kolhydrater plus lite mjölk utan vill ha mer proteinrik mat. Men där är man ju olika, en del verkar stå sig bättre på gröt än vad jag gör. Pasta blir inte nån äcklig degklump i min mage, så även där är man ju olika. 

Vet inte vad du har för näringsvärdestabeller, jag använder livsmedelsverkets kostdatabas.
  • Anonym (alla dagar)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2022-01-25 13:46:14 följande:

Vi äter havregrynsgröt en gång i veckan (lagad från grunden!). En gång i veckan har vi havrefras och mackor (gärna äggmackor). De är de dagarna barnen har aktiviteter så vi kommer hem
    väldigt sent och inte hinner laga mat. 

Övriga veckodagar äter vi pasta och köttbullar (hemmalagade som jag har i frysen), coucoussallad, korv (köpt, någonstans finns det gränser!) med bröd, pasta med tomatsås, grönsakssoppa, äggröra med grönsaker och kyckling, snabb fisksoppa med ris från riskokare.

På helgen blir det gärna något som tar längre tid att laga så som tacos eller panerad fisk med potatismos. 

Vänligt enkel mat under veckorna men oftast lagad från grunden. 

Äter ni alltså samma mat varenda vecka, de rätter du räknade upp? Eller var det exempel på rätter ni brukar göra?
  • Anonym (alla dagar)
    stor grön drake skrev 2022-01-25 13:51:03 följande:

När mellanbarnet fyllde 4 fick vi fylla i ett formulär från BVC, där fanns bla annat frågan om hur ofta vi åt snabbmat. Vilket vi i min mening gör ganska ofta, det blir halvfabrikat nästan varje vecka, speciellt om sambon handlar. Jag känner mig sämst över det och tar därför matlagningen även när jag inte orkar eller har tid. Men i förmuläret fanns alternativen aldrig, ibland (1-2 gånger/vecka), ofta (3-5) samt alltid (6-7) och jag tyckte det kändes så fel. Jag tycker vi har det ofta, men enligt deras skala var vi mellan sldrig och ibland... då började jag undra hur andras mathållning riktigt ser ut

Jag tolkar inte snabbmat som halvfabrikat utan med snabbmat skulle jag mena tex kebab, hamburgare, pizza som köps från en sån restaurang. Halvfabrikat är halvt färdiga produkter som färdiga köttbullar, korv, pasta, ketchup och liknande och det tror jag att de flesta använder ner eller mindre varje dag i sin kost. 

Om den frågan från BVC kan tolkas på så olika sätt så borde den verkligen förtydligas för att ge rättvisande svar. 
  • Anonym (alla dagar)
    Shofalerittan skrev 2022-01-25 15:36:38 följande:

Kul att så många svarade:) Det är väldigt olika helt enkelt. 

Vill förtydliga ytterligare att jag inte lägger någon värdering i vad andra äter. Jag utgår ifrån att majoriteten gör sitt absolut bästa för sina barn. Vi äter också halv/hel fabrikat, utemat, baguetter, rester osv till middag ibland. Men vi äter nästan alltid varm mat till både lunch och middag. 

Anledningen till den andra frågan var för att en kompis mamma slutade göra mat till henne när hon blev 16 och lagade bara till de yngre barnen. Personligen kommer jag nog alltid laga varm mat till övriga i familjen. Jag äter inte alltid själv varm mat 1-2 ggr per dag, jag föredrar annat. Men det är viktigt för min man och våra barn. 

Det låter lite konstigt och tråkigt att utesluta en familjemedlem ur mathållningen sådär. Förutsatt att inte 16-åringen alltid är iväg vi middagstid och ändå äter senare eller fixar nåt eget och vill ha det så. Jag kommer nog fortsätta att laga mat till alla i familjen såsom jag gör nu. 
Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?