Inlägg från: Anonym (Utlandssvensk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utlandssvensk)

Hur ofta lagar ni mat till era barn?

Vi bor inte i Sverige, och här får inte barnen skolmat utan äter medhavd matsäck. Eftersom det ofta blir smörgåsar känns det som att vi måste ha varm middag varje dag för att barnen ska få riktig mat någon gång. 
    Hade vi bott i Sverige med skollunch, och utelunch för oss föräldrar, hade det nog oftast blivit något enklare till middag.

• Anonym (Utlandssvensk)
    Shofalerittan skrev 2022-01-25 15:36:38 följande:

Anledningen till den andra frågan var för att en kompis mamma slutade göra mat till henne när hon blev 16 och lagade bara till de yngre barnen. Personligen kommer jag nog alltid laga varm mat till övriga i familjen. Jag äter inte alltid själv varm mat 1-2 ggr per dag, jag föredrar annat. Men det är viktigt för min man och våra barn. 

Det låter märkligt att av någon sorts princip sluta laga mat till en familjemedlem vid en viss ålder. Men om man tex har en tonåring med många aktiviteter, som sällan är hemma när de yngre barnen behöver mat, så kan jag förstå att man i vardagen löser det genom att tonåringen får fixa sin egen mat av det som finns hemma.
Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?