Emmama skrev 2022-01-24 22:19:59 följande:
Kan tillägga att det är Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå området av Norrland jag hade tänkt mig. Eftersom det var någon som sa att Norrland är stort. ???? Vilken av städerna spelar mig inte så stor roll utan det är vart ett eventuellt jobb tar mig någonstans. ????
Bor i Luleå och brorsan bor i Umeå. Här i Luleå är det rätt svårt att få tag på bostad och det är nog största hindret för folk som vill flytta hit. Krävs 10-15 år i den kommunala bostadskön för att få en hyresrätt. Kan gå lite snabbare hos dom privata värdarna men då är hyrorna oftast mycket högre då dom renoverat upp lägenheterna till förbannelse. Byggs mycket nytt just nu men det är självklart också ganska dyrt.
Arbetsmarknaden har jag liite sämre koll på faktiskt annat än mitt eget område, men när vi har ute annonser på timvikariat på mitt jobb så är det mellan 150-300 sökande på små skittjänster på 20% kvällar och helger. Vi är universitetsstad så det får man ha i bakhuvudet.
Enligt brorsan är det ungefär samma läge i Umeå. Svårt att få bostad, är nog snäppet värre där än här i Luleå, och kraven även för lite enklare jobb trissas upp på grund av mängden studenter.
Skellefteå och Piteå har jag lite sämre koll på, annat än att batterifabriken drivit upp huspriserna åt helvete i Skellefteå och en ren gissning (läs: gissning) är att bostadsmarknaden inte hängt med i den inflyttning som väntar så bostadsmarknaden där kanske är lite svajig framöver.
Sen har ju både Piteå och Skellefteå filialer från Luleå tekniska universitet så det är rätt gott om studenter på båda ställena. Och utbudet (dvs bristen) på billiga lägenheter därefter.
Men är man öppen för att jobba inom vård och omsorg och har t.ex. undersköterskeutbildning så är det nog hyfsat lätt att få in en fot oavsett var man bor i landet.