• johannaa9

6-åring som inte leker

Hej!
    Vi har en 6-åring som aldrig tar initiativ att leka med leksaker eller andra lekar hemma ensam utan att en vuxen måste vara med. När hon väl gör det så har hon väldigt svårt för att finna ro och "bli uppslukad" och vill hela tiden hänga på en av oss vuxna. När vi tillslut är så tråkiga som det bara går sitter hon bara och väntar på att det ska hända något. Hon lämnar aldrig ens sida om man så ska gå på toaletten eller gå ned på andra våningsplanet. Lekarna som väl blir till är ofta vilda, kastar med saker och aldrig några rollekar. Detta tar vår energi som tusan.. Någon som har erfarat detsamma, har tips eller råd för vad vi ska göra?

• Svar på tråden 6-åring som inte leker
  • Anonya

Hur är det med annat än direkta lekar? Göra pärlplattor, rita, pyssla, måla/lösa i måleri- eller knep-och knåpböcker, modellera osv.

• Fjäril kär

Hur funkar hon i andra sammanhang? Hur ser lek ut på skolan/fritids vad avser egna initiativ och tillsammans med jämnåriga? Vad säger lärarna/pedagogerna?

Hur funkar det med att vara kreativ med pyssel, måla, pussel, pärlor etc? 

• johannaa9
    Anonya skrev 2022-01-24 00:14:22 följande:

Hur är det med annat än direkta lekar? Göra pärlplattor, rita, pyssla, måla/lösa i måleri- eller knep-och knåpböcker, modellera osv.

Hon gillar att pyssla, men tar sällan initiativ till det själv och om vi initierar det har hon bara ro till det så länge vi också är med.
  • johannaa9
    Fjäril kär skrev 2022-01-24 10:09:18 följande:

Hur funkar hon i andra sammanhang? Hur ser lek ut på skolan/fritids vad avser egna initiativ och tillsammans med jämnåriga? Vad säger lärarna/pedagogerna?

Hur funkar det med att vara kreativ med pyssel, måla, pussel, pärlor etc? 

Det är ingen som har påpekat något ang detta från skolan. Hon började nyss förskoleklass med ny klass och nya pedagoger och har vad jag förstått det en tjej hon umgås med mycket i klassen men har dålig koll på vad de hittar på. När hon leker med jämnåriga som gillar rollekar så har hon lite svårt att gå in i rolleken och det slutar ofta med att det blir lite vattendelare, och hon kör sitt egna race och kastar och slänger saker omkring sig i leken istället.
  • Fjäril kär
    johannaa9 skrev 2022-01-24 14:12:05 följande:
    Det är ingen som har påpekat något ang detta från skolan. Hon började nyss förskoleklass med ny klass och nya pedagoger och har vad jag förstått det en tjej hon umgås med mycket i klassen men har dålig koll på vad de hittar på. När hon leker med jämnåriga som gillar rollekar så har hon lite svårt att gå in i rolleken och det slutar ofta med att det blir lite vattendelare, och hon kör sitt egna race och kastar och slänger saker omkring sig i leken istället.
    Är det all slags lek som urartar/inte fungerar eller är det specifika lekar hon bara har svårt att förstå? 
  • johannaa9
    Fjäril kär skrev 2022-01-24 14:37:02 följande:
    Är det all slags lek som urartar/inte fungerar eller är det specifika lekar hon bara har svårt att förstå? 
    De mesta hon leker blir alltid fartfyllt och hetsigt, mycket med att jaga och springa, är det bilar involverade ska det kraschas in i väggar, barbie som kastas upp i luften osv..
  • AndreaBD

Så var min äldste son! Och han har ADHD. Det måste förstås inte vara det, men det är en möjlighet. 

• johannaa9
    AndreaBD skrev 2022-01-24 14:56:23 följande:

Så var min äldste son! Och han har ADHD. Det måste förstås inte vara det, men det är en möjlighet. 

Jag har också haft mina misstankar om det.. Men min man kommer nog att förneka det om jag tar upp det med honom. Hur gick det sedan upp i skolåldern för din son, hur klarade han skolan och hur blev det med det sociala när han blev äldre?
  • AndreaBD
    johannaa9 skrev 2022-01-24 15:56:29 följande:
    Jag har också haft mina misstankar om det.. Men min man kommer nog att förneka det om jag tar upp det med honom. Hur gick det sedan upp i skolåldern för din son, hur klarade han skolan och hur blev det med det sociala när han blev äldre?
    Är det din man som kanske också har ADHD? Jag menar, att det kan vara därför han misstänker det. Det kommer att märkas tydligare iom skolstarten. Då börjar det bli krav och då märker man att barnet inte riktigt klarar av dessa.

Min son brukade också följa med mig på toaletten - han var ju tvungen att fortsätta berätta. Först när han var 14 (!) slutade det. 

Sonen är 34 nu, han hoppade av gymnasiet - i 9:an fick jag i princip undervisa honom hemma. Han hängde några år hemma, deprimerad. Fick stor övervikt, men jobbar sedan flera år tillbaka. Han var ganska social förut, men har blivit ganska tillbakadragen. 

Och jag har också en dotter med ADHD. Hon är socionom, har precis börjat jobba. Tjejer brukar ju klara det lite bättre. 
  • johannaa9
    AndreaBD skrev 2022-01-24 18:41:13 följande:
    Är det din man som kanske också har ADHD? Jag menar, att det kan vara därför han misstänker det. Det kommer att märkas tydligare iom skolstarten. Då börjar det bli krav och då märker man att barnet inte riktigt klarar av dessa.

Min son brukade också följa med mig på toaletten - han var ju tvungen att fortsätta berätta. Först när han var 14 (!) slutade det. 

Sonen är 34 nu, han hoppade av gymnasiet - i 9:an fick jag i princip undervisa honom hemma. Han hängde några år hemma, deprimerad. Fick stor övervikt, men jobbar sedan flera år tillbaka. Han var ganska social förut, men har blivit ganska tillbakadragen. 

Och jag har också en dotter med ADHD. Hon är socionom, har precis börjat jobba. Tjejer brukar ju klara det lite bättre. 
    Tack för så utförligt svar!
    Ja, min man har ju odiagnistiserad ADHD i släkten och då jag jobbar inom området så ser jag absolut att han också har tydliga drag av det..

Åh vad jag känner igen det där med toalettbesök, att hela tiden måste vara där det händer saker för att få stimulans. Jag hoppas att din son hittar en god balans ????

Vill ju såklart att det ska gå så bra för henne som möjligt i skolan och socialt, men om jag applicerar hur hon fungerar nu i hur det är i en skolmiljö ser det ut som att det kommer att bli tufft för henne..
  • AndreaBD
    johannaa9 skrev 2022-01-24 21:11:48 följande:
    Tack för så utförligt svar!
    Ja, min man har ju odiagnistiserad ADHD i släkten och då jag jobbar inom området så ser jag absolut att han också har tydliga drag av det..

Åh vad jag känner igen det där med toalettbesök, att hela tiden måste vara där det händer saker för att få stimulans. Jag hoppas att din son hittar en god balans ????

Vill ju såklart att det ska gå så bra för henne som möjligt i skolan och socialt, men om jag applicerar hur hon fungerar nu i hur det är i en skolmiljö ser det ut som att det kommer att bli tufft för henne.
    Kanske var han 12 förresten, när han slutade följa mig på toa. Sonen har verkligen svår ADHD. Han slutade vara hyperaktiv efter puberteten och blev snarare motsatsen. Tja, det är synt att han inte orkar med så mycket mer än jobbet. 

Dottern klarar det bättre, hon har sambo, vänner, hobbyn. Hon var helt annorlunda. Sonen var glad, dottern var dyster. Hon svängde också väldigt i humöret och fick explosiva utbrott. 

Det som hjälpt sonen att åtminstone klara det mesta av högstadiet var att han fick medicin. Det gjorde stor skillnad. Dottern fick diagnos först i 16-års-åldern. Då hade hon fått depression och ätstörning. 
Svar på tråden 6-åring som inte leker