Inlägg från: mammamalin |Visa alla inlägg
  • mammamalin

BF oktober 2022

majarg skrev 2022-03-16 19:02:55 följande:
    Visst är det så att ingen utanför gruppen ser att man är med? :D
    Ja så är det, går inte att söka eller se gruppen om man inte är medlem :) 
  • mammamalin
    Andersson85 skrev 2022-03-21 14:29:05 följande:

Hej! Undrar också om plats i fb-gruppen. Har bf 7 oktober. Varit inne och smygläst men inte velat skriva då jag haft problem med många mf tidigare och inte riktigt vågat hoppats. Men nu vill jag gärna vara med. Haft inskrivning i dag och har kub nästa vecka så håller alla tummar att allt ska vara som det ska nu!

Det finns plats kvar, jag skickar ett meddelande till dig med länk till gruppen. Länken är bara giltig 24 timmar så försök gör det inom kort :) Om det inte funkar så skriv till mig
  • mammamalin
    Solskensdag skrev 2022-03-21 16:44:58 följande:

Tack för bra svar! 

Jag tänker nog också vänta med gravidförsäkring till efter Kub, får researcha då :) Och får börja motionera lite mer? men att ha kvar mina kläder hela graviditeten tror jag fett jag kan glömma, min mage ser redan ut som en halv fotboll? 

Har kvar jobbet! ändå skönt, så nu ser veckan lite ljusare ut iaf.

Vad skönt att du fått goda besked om jobbet! :) 
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-03-21 19:04:39 följande:
    Alltså, mammamalin. Jag skulle behöva diskutera det här med avstängning med dig. Kan du tänka dig att diskutera det med mig, i meddelanden eller via Facebook? 
    Absolut! Lättast skriva på messenger. Du är inte med i fb-gruppen ännu va? 
  • mammamalin
    Mangopassion skrev 2022-03-21 19:23:33 följande:

Citat Go o gla:

1. Nej jag har inte fixat någon gravidförsäkring ännu men tänkte göra det här i dagarna. Har precis gjort mitt nipt idag och fick se lilla bebisen sparka som trumpinnar där inne. Allt verkar okej hittills så nu är det väl dags att införskaffa en sådan Glad

2. Har gått upp ca 4 kg i vikt sedan starten men jag tror att det mestadels är fett för den här graviditeten har jag bara kunnat äta det jag varit sugen på, typ pizza, thaimat, piroger osv. Hehe. Drömmer Men jag har å andra sidan inte heller kunnat träna pga illamående och så fort jag blir inaktiv brukar jag oftast lägga på mig några kilon, men dessa brukar försvinna så fort jag börjar röra på mig igen. 

3. Jag var förbi på hm och kollade efter lite maternety kläder men jag tyckte utbudet var extremt dåligt, och dessutom ganska dyrt. Så jag beställde faktiskt från shein för 2-3 veckor sedan som jag fick hem idag och dom är faktiskt helt okej kvalitet för typ inga pengar alls. Flört

Hur var storlekarna på mammakläderna från shein?
  • mammamalin
    sigridgunnar skrev 2022-03-28 14:07:52 följande:
    Tack snälla, lilla pyret stod på huvudet och ville inte vara med hjälplig men allt såg bra ut och jag kan andas ut lite i alla fall. Beräknad 1 oktober. Hjärta
    vad skönt, grattis Hjärta
  • mammamalin
    Rosen3 skrev 2022-04-01 14:45:11 följande:
    Kommer med tråkiga besked. Åkte in till gynakuten för att jag fått lite blödningar. Det visade sig att jag fått missed ab och barnet dog tyvärr runt vecka 6. Kroppen har inte stött bort det. Då var min magkänsla rätt. Nu mår man såklart väldigt dåligt och man är ledsen. 

Så nu lämnar jag denna sida, håller tummarna för er andra! 
    Så tråkigt att läsa, beklagar verkligen Hjärta
  • mammamalin
    Steffqw skrev 2022-04-06 05:28:57 följande:

Igår natt och morgon var ett rent helvete. Har fått magsjuka. Spytt och diarre. Nu är sambon dålig. Jag går in i v12 imorgo, mitt illamående hade minskat.

Jag har lyckats få i mig vatten en del, kanske 3-4 50cl flaskor.

maten däremot är svårare. Ätit mariekex och blåbärssoppa men känner nu hur kroppen skriker efter mer och mitt hungerillamående börjar komma.

Nån med tips här? :(

Vitt rostat bröd och ris är bra vid magsjuka Glad
  • mammamalin
    Heffaklumpen007 skrev 2022-04-09 16:44:38 följande:
    Har du vaccinerat dig? Jag har tagit tre doser och haft Covid. Det är inget de kommer använda som anledning till varför man inte ska behöva bli avstängd? 

Jag antar att jag måste lösa det så snart som möjligt då jag är i 14+3 nu. ????
    vaccination kan inte enligt arbetsgivaren som en säkerhetåtgärd när det kommer till riskbedömningen :) Vaccinationen gör att man som gravid inte riskerar att bli allvarligt sjuk (som att ligga på IVA), men gravida efter vecka 20 är fortfarande i riskgrupp av den anledningen att det ökar risken för att föda för tidigt. Därför är det heller inget argument från arbetsgivarens håll att det inte längre ses som en samhällsfarlig sjukdom, utan det anses fortfarande som smittklass 3 och därav en fortsatt risk :) 
  • mammamalin
    Bella1988 skrev 2022-04-10 08:04:05 följande:

Hej! Jag hoppar in här i tråden med. Har Bf i slutet av september. Jag arbetar också inom vården och funderar över vilka riktlinjer som gäller för gravida. Min chef verkar inte ha så bra koll på detta. Vart i vården jobbar du? Det jag kan läsa på folkhälsomyndighetens hemsida är att det är förbud att jobba direkt med konstaterad eller misstänkt covidsmitt. Sen står det att från 1/4 räknas det inte längre som allmänfarlig sjukdom som ni skriver men att gravida ändå räknas som riskgrupp 3. Innebär det att man fortsatt endast får jobba patientnära fram till v20 tror ni?

Jag vet flera som jobbar inom vården som inte blir avstängda, men att de inte får jobba med covidpositiva patienter.. Men be om riskbedömning!
  • mammamalin
    Andersson85 skrev 2022-04-11 00:33:01 följande:
    Jag jobbar i hemtjänsten. Verkade inte vara nåt snack för min chef iom att hon inte kan garantera att jag inte kommer komma hem till nån med covid. Oftast är det ju vi som upptäcker om nån är sjuk och test tas efteråt vilket kan leda till smittspridning. Men vet ju inte hur andra chefer tänker. 
    Skönt att höra att du har en vettig chef Drömmer
  • mammamalin
    Emmissss skrev 2022-04-20 21:42:04 följande:

Kuben idag och allt såg bra ut, det var en livlig bebis så jag hoppas få uppleva lite sparkar denna gång. Med min dotter kände jag i stort sett ingenting under hela graviditeten. 12+4 idag.
    Lönesamtal imorgon, hur råder rönen om graviditet och corona? Har man rätt till hemarbete fortfarande? 

Säg till chefen att du att ni gör en riskbedömning av arbetsplatsen. Om hen inser att det inte går att göra åtgärder som betyder att du inte riskerar att smittas på arbetsplatsen så ska hen kolla igenom möjligheterna till hemarbete, omplacering och i sista hand avstängning. Gravida efter v.20 är  fortfarande i riskgrupp så tryck på det när du pratar med chefen :) Jag själv blir avstängd i vecka 20 då inga åtgärder kan göras på min arbetsplats och kan ej jobba hemifrån.
  • mammamalin
    Utepålandet skrev 2022-04-21 09:52:30 följande:

Nu har jag äntligen gjort mitt KUB-ultraljud. Allt såg bra ut därinne så nu tänker jag tillåta mig själv att slappna av och verkligen känna mig gravid. Och direkt börjar man ju längta till RUL. Skrattande 

Vad härligt! Grattis :D
  • mammamalin
    Lillbettan skrev 2022-05-05 13:20:37 följande:

Hej! Jag blir gärna medlem i facebookgruppen. Jag har bf 24 oktober 2022 ????

Skicka ett meddelande till mig så löser vi det :) 
  • mammamalin

Ni som tycker att tråden "dött ut" lite, det är för att diskussionerna pågår i facebookgruppen istället :) 

Svar på tråden BF oktober 2022