Inlägg från: Sellcarro |Visa alla inlägg
  • Sellcarro

BF oktober 2022

Hej!

Hoppar gärna in här oxå :) har följt tråden ett tag och ville avvakta att gå med då jag har haft några missfall innan! Men hoppas på 4:e gången gilt :) har BF den 7/10 är i v.6 5+6 :) Skulle till BM på cellprov och inskrivning imorgon men åkte på corona för 2 dagar sedan så fick skjuta upp det till veckan. Har även ett tidigt ultraljud om 2v veckor då jag fick partiell mole i första graviditeten som upptäcktes i v.14. Men håller tummarna :)

• Sellcarro

Har oxå bokat in ett vul i 7+5, men får ett tidigt pga min första graviditet var en partiell mole, ägget blev befruktad med två spermier och delade inte på sig som vanligt, upptäcktes i v.14 men hade avstannat i v.8. Men bokade ändå in mig på ett besök hos BM pga skulle ändå dit och ta cellprov. Men åkte på corona i onsdags :/ så fick skjuta fram det en vecka. Hade tänkt vänta tills efter VUL den 23/2 för att inte jinxa något men känner mig positiv för denna graviditet då jag plussade starkare än mina andra två missfall mellan första och denna graviditet! 

• Sellcarro
    Mandyyy skrev 2022-02-12 15:39:49 följande:

Är i vecka 6 och fick idag lite rosa blod på toapappret.  Har inte direkt haft några symptom ännu. Mer än mer kissnödig. 

Känns som det är ett missfall på g här. 
    :( 
    Hoppas ni andra mår bra! 

Är det bara lite och inte gör ont så ska det vara lugnt. Har inte haft några märkbara symptom för ens för några dagar sedan och gick precis in i vecka 7. Så försök hålla hoppet uppe <3
  • Sellcarro
    samejentan skrev 2022-02-12 17:17:35 följande:

Jag bokade inte heller in med BM fören jag hade varit på tidigt ultraljud, det var jag i tisdags i 6+2 och såg en liten filur i rätt storlek och ett pickande hjärta. Ska på nytt den 9 mars, känns som en evighet dit. 

Kul att du känner dig positiv inför denna grav, att man kan se tillbaka och jämföra ändå för jag känner samma sak. Första plussade jag jätte svagt, andra plussade jag inte vid BIM och hade en liten liten mens, plussade två veckor senare. Men denna gången plussa jag ganska starkt direkt vid v4+ sen blev de andra starkare

Jo det är skönt att man känner sig bättre till mods denna gång :) Får vänta 1,5v tills jag ska på VUL och är lite nervös. men först så ska jag till BM på onsdag så få se vad hon säger :)
  • Sellcarro
    Miisery skrev 2022-02-15 12:22:40 följande:

Hej.

Är också en av dom som följt tråden utan att våga skriva.
    Jag plussade för några veckor sedan och allt är ju fortfarande så färskt. (v6)
    Knappt man tror på det eller ens vågar föreställa sig!

Läser om många här som gör vul ganska tidigt. Är det vanligt?
    Är det något som ni får bekosta själva då eftersom det görs så tidigt?
    Jag har aldrig varit gravid förut (om man bortser från tidigt missfall i oktober)
    så jag har ingen koll på dessa turer till barnmorska.
    Jag har inbokat besök först i vecka 8, men vad jag förstod det som så är det bara samtal och inskrivning vid detta besök.

Många av oss får betala för VUL jag får det tidigt pga en partiell mole i min första graviditet, så därför vill gyn kolla på ett tidigt vul så det inte händer igen för det tog inte för ens v.14 jag fick mitt MA. Många gör tidigt för att man är orolig och vill veta hur graviditeten går :)
  • Sellcarro

Var på mitt tidiga vul idag och allt såg bra ut och hjärtat tickade på där inne Hjärta kan säga att jag blev väldigt nervös när jag satt i stolen men när jag såg hjärtat så släppte det. så unnade mig en räksallad till tidig lunch och tänkte sova lite nu då jag klev av nattskiftet vid 7 imorse :)

• Sellcarro
    majarg skrev 2022-02-23 11:03:58 följande:

tidigt ultraljud var idag och allt såg bra, fick se hjärtat slå! 
    fick tidigare ultraljud pga tidigare utomkveds när jag var yngre.

hon tyckte veckorna stämde bra och att jag har BF mitten av oktober Hjärta är idag ca 6+2

Vad roligt för dig :) hade oxå ultraljud idag :) men jag är 7+5 :) 
  • Sellcarro
    majarg skrev 2022-02-23 12:09:17 följande:
    Såg det och så skönt att det såg bra ut för dig med! :) 

var det stor skillnad på bilden jag visade? Tänkte att det händer så mkt på någon vecka bara 
    Ja lite skillnad :) min lilla prick ser ut som en liten groda :) men fick en dålig bild med mig hem men syntes mer på vul :)
  • Sellcarro
    mammamalin skrev 2022-02-23 20:41:44 följande:
    Norrbotten, nepp man erbjuds inte kub här oavsett ålder :/ jag har dock bokat in nipt privat som jag ska göra v 11+0. Så räknar ner till det nu. Såg ett hjärta i v 6+4 men mycket kan ju ja hänt sen dess.. 
     vi i Västernorrland blev erbjuden kub men får betala den själv! Är du över 35 år tror jag man får det gratis! Men har fått ett till ultraljud i v.12 bara för att stilla min oro då jag fick missfall i v.14 i min förra graviditet.
  • Sellcarro
    mammamalin skrev 2022-02-23 21:11:18 följande:
    Vad fint att de är så tillmötesgående, kan tänka mig att det gör mycket för din oro Hjärta
    Jo det känns skönt :) Dock hade dom lite tider över men dom skulle klämma in mig, men när jag var där idag var det ingen annan än jag där och fick komma in direkt och var klar på 10 min :P så förstår inte vad dom menar att dom har mycket att göra xD
  • Sellcarro
    Mangopassion skrev 2022-03-13 18:46:32 följande:

Hej på er igen! 

Har ni haft era inskrivningssamtal ännu? Skulle haft mitt i onsdags men då va BM hemma med sjukt barn så jag fick en ny tid nu på tisdag istället.  

Är det bara jag som är sjukt less på att magmunnen inte sluter tätt så att varje gång jag ätit rapar jag upp matrester med magsyra. Har en konstant äcklig smak I munnen och det spelar ingen roll om jag borstar tänderna eller inte. Den dåliga smaken är där ändå.  

Var på mitt i mitten av februari och ska tbk om 2v igen :) hinner även under tiden tills dess gå på ett till ultraljud:) så hoppas det ser lika bra ut som förra så man kan fortsätta denna resa :)
  • Sellcarro
    Go o gla skrev 2022-03-15 11:39:14 följande:

lider med er alla illamående, jag har som tur var klarat mej rätt fint i jmf. Inte spytt även om jag känt mej lite sjösjuk till och från.

På fredag blir det blodprov och glukostest. Inget jag ser fram emot. Trots all graviditeter så vänjer jag mej aldrig vid att bli stucken tusen ggr eller dricka sötsliskig dryck. Ugh...

På lördag berättar vi för familjen, och firar både födelsedag och farsdag (spansk) så skall bli trevligt. Har en alkoholfri gin att smutta på, haha. Får förbereda en reservtårta med som är preggy-proofed. 

varför göra glukostest så tidigt ? Hat bara behövt tagit blodprover på mina samtal med barnmorskan :) och har läst att man brukar göra glukostest senare? Men kanske olika i olika län :)
  • Sellcarro
    Kallamakka skrev 2022-03-15 16:01:21 följande:
    Nu citerar jag dig igen, med en uppdatering om min ... Underbara chef! 
    Jag mailade och påminde om att jag ville sitta ner och göra en riskbedömning, fick till svar att "från och med 1 april är det ingen pandemi längre. Så avstängd på grund av covid kommer du inte att bli. Mitt råd är isåfall att kontakta Försäkringskassan och höra med dem." Sagt och gjort. Jag ringde dem och de har inga nya riktlinjer för hur de hanterar personer i riskgrupp, även fast det ändras den 1 april så kommer ansökningarna att berarbetas likadant. Sedan påminde hon mig om att en chef inte får neka riskbedömning och att chefen isåfall behöver kolla hur det ligger till med arbetsmiljölagen. Ja, jag skickade mitt svar till henne och nu har det varit tyst. Så jag väntar med spänning på vad som kommer härnäst. Antingen är hon oförstående kring situationen eller så är det jobbigt att ersätta mig. Vet inte riktigt var skon klämmer. Det hela gör mig frustrerad och rätt arg, inte minst orolig. Om jag blir avstängd så borde det bli från 20 maj i alla fall. 
    jag är skyddsombud på min arbetsplats och så snabbt någon säger tills sin chef att den är gravid så gör vi riskanalyser för att hålla koll på vad personen kan göra och inte och om den behöver omplaceras :) så din chef för inte neka till en riskbedömning då det står i arbetsmiljönlagen :)
  • Sellcarro

Här i Västernorrland får sambon följa med till barnmorskan men inte på kub eller rul, har varit på två ultraljud på gyn men då fick han inte heller följa med. Men hoppas dom ändrar tills det är dags för rul :)

• Sellcarro
    Solskensdag skrev 2022-05-09 15:23:53 följande:

Var till rul idag och det är en liten tjej <3 så
    magiskt att allt såg bra ut, var så otroligt nervös! Har som tur också börjat känna av sparkar, helt surrealistisk ju :)

hur mår ni andra?

Vad skönt att få se bebis :) jag har Rul på torsdag och och sitter just nu här hemma bara inväntar, är så nervös att det inte har gått vägen då man knappt känner sig gravid utom brösten som ömmar, vist magen har blivit lite rundare men är lite större sen innan så svårt att se om magen verkligen växer, är första barnet så det kan ta tid innan magen syns men håller tummarna att det ser bra ut på torsdag :) 
  • Sellcarro
    Solskensdag skrev 2022-05-10 06:28:54 följande:

Spännande! Jag håller tummarna för dig :) Jag har precis som du, typ inga symtom heller utöver magen, så tror bara man ska njuta det ;)

Tack :) jo det gör man har inte mått dåligt heller så det är ju ett plus men det kan ju komma då man har lite mer än halva graviditeten kvar! Men tänker positivt och håller tummarna att det går bra på torsdag för mig :) 
  • Sellcarro

RUL gick bra förutom att bebis stod på huvudet och vände ryggen till! så svårt att se kön då navelsträngen låg mellan benen, mens ja tbk inom 1v för kolla mer på hjärtat då man inte såg den tillräckligt bra utan dom vill bara dubbelkolla. blev framflyttad en dag så nytt bf 6/10 :) men skönt att det är gjort och man kan slappna av och njuta :)

• Sellcarro
    Mangopassion skrev 2022-05-12 22:52:07 följande:

Ja dom kan ju verkligen ligga huller om buller där inne i magen så det är nog inte alltid så lätt att se. Sen är det ju alltid trevligt med ett extra ultraljud Drömmer Men skönt att du kan slappna av nu iallafall när du vet att bebisen lever där inne. Glad

Jomen precis alltid skönt med ett extra och skönt om dom ser något som inte allt för farligt men kan fixas när dom blir äldre, men förhoppningsvis är det inget utan man vill bara dubbelkolla :) även om jag har varit på 2 ultraljud så kändes det ändå så långt borta så det kände skönt att se en lite bebis :)
Svar på tråden BF oktober 2022