Inlägg från: Steffqw |Visa alla inlägg
  • Steffqw

BF oktober 2022

Idag är jag i v9+1. Har haft mycket illamående och problem med magen. Många pratar om att de blir förstoppade men för mig har det vart precis tvärtom. Har varit väldigt lös i magen, är det typ varje morgon. Det är jobbigt, det gör mitt illamående värre. Ni kanske vet känslan? Känns typ som diarré.

Någon av er i samma veckor med liknande besvär? Hur tacklar ni dom? 

Att äta sånt som är snällt mot magen just nu går inte då jag inte är sugen på allt och äter det jag är sugen på för stunden. Åt ett tag snälla saker och magen blev bättre, men jag gick runt å var konstant hungrig..

• Steffqw
    Utepålandet skrev 2022-03-18 20:49:57 följande:

Äter du någon sorts vitaminer/kosttillskott? Magnesium är t ex känt för att kunna ge magsjukeliknande symtom. Jag kan inte äta dem om jag inte vill få diarré från helsiket. 

Jag äter folsyra och Lergigan comp. Så vet inte om de har en påverkan?

Har någon slags ibs mage, aldrig kollat upp det. Men har alltid haft problem med magen. Vet inte om det beror på stress?
  • Steffqw
    Utepålandet skrev 2022-03-18 20:46:45 följande:

Här är det också huvudvärk, både igår och idag. Antar att det är hormonellt betingat. Jag vill bara att den första trimestern ska ta slut någon gång så man eventuellt kan känna sig som en människa igen. Tycker det är svårt att vara glad över graviditeten när man mår såhär. Rynkar på näsan

Jag hålller med och känner så igen mig. Detta illamående dagligen påverkar mitt mående enormt. Vill ha energi och glädjen tillbak. och som du skriver kunna glädjas att bära min och sambos framtida barn, vi ska bli en familj. Jag är inget vidare sällskap..
  • Steffqw
    svansmamman skrev 2022-03-18 21:22:13 följande:
    Mitt gravidillamående yttrade sig så, istället för att kräkas blev jag dålig i magen när jag mådde illa. Det började omkring vecka 12 och pågick fram till typ vecka 22, är nu i vecka 28 och nu är det sällan magen beter sig sådär. 
    Okej då kanske alla får olika gravid illamåend. jag hoppas mitt går över snart.. Du hade inget problem i v6-9 med magen? Illamående?
  • Steffqw
    Nejlika08 skrev 2022-03-22 14:33:11 följande:
    Aha, tack! Vad jag vet så ska jag bara göra KUB. Vad kul med lite uppdateringar förresten! Jag är inne i v.11 nu och illamåendet har ÄNTLIGEN gett med sig. En sådan lättnad. Det är som en helt ny värld öppnar sig med vår och sol och kvittrande fåglar och man vaknar på morgonen utan den här magsjuke-känslan. Jag tänkte också köpa gravidkläder snart men väntar in KUB i v.13. Går runt i samma tre klänningar typ varje dag. 
    Skönt att hör att ditt illamående släppt :) Är du i v11+ eller v10+ ??

jag går in i v 10+0 på torsdag och vet att dom säger då att man går in i v11 och vill också att mitt illamående ska släppa..
  • Steffqw
    Nejlika08 skrev 2022-03-22 18:06:16 följande:

Steffqw: jag är i mitten på v.11 och det var precis i skiftet 10/11 som det gick över. Hoppas att det går över för dig med! 

Åh okej, hoppas verkligen samma för mig! Är så jobbigt med detta illamående 
  • Steffqw

Nu är det ca 1 och en hal vecka kvar till KUB och första ultraljudet! Jag är så nervös!

Jag vet inte alls vad som finns i magen. Lever den? Är det tvillingar? Är det något fel/sjuk?

Jag har inte ens kollat hjärtljud som många gör i V8 typ. Jag har ju bara massa symtom som säger att jag är gravid. Illamående, ömma bröst, större bröst, flyätningar, trötthet, problem med magen.

Någon mer som gjorde första ultraljud vid KUB?

• Steffqw
    Rosen3 skrev 2022-03-30 15:33:44 följande:

Så spännande! Samma för mig, eller KUB om ca en vecka. 

Håller med dig! Har heller inte gjort något tidigare ultraljud som de flesta verkar gjort innan vilket gör att man undrar om den ens lever :) Ska bli otroligt spännande och nervöst när det är första gången med :)
    Har oxå en del symtom som större bröst och tjockare mage, annars mår jag väldigt bra (peppar, peppar). Att må såhär bra för mig oxå nervös att det är något fel, eftersom många andra verkar må dåligt. 

Vi håller tummarna att allt går bra! :)

Har bestämt med sambon nu med att vi inte ska ta reda på kön framöver (om vi inte hinner ändra oss längst vägen). Hur ska ni andra göra? 
    Ska snart bli kul att berätta för familjen med, inte långt kvar nu :):)

Kul att höra någon i samma sits. Vilken vecka är du i? Är det första barnet för dig?

Ja vissa mår ju inte illa, min syrra var knappt det medan jag mår illa varje dag sen v 6, fy!!

Ja vi får hålla våra tummar att allt går bra :)

Vi kommer ta reda på kön, jag har redan från första veckorna fått en känsla vad det är.
  • Steffqw
    Utepålandet skrev 2022-03-30 15:53:57 följande:

Jag gör också första UL på KUB nästa vecka. Som ni säger känns det ju inte ens hundra att det finns något därinne. Men jag har inte blött en droppe sedan sista mens, så jag tänker att det är ett bra tecken åtminstone.

Spännande med en till som är första UL :)

Nej jag har inte heller blött, bara haft massa symtom.

vilken vecka är du i? Är det första barnet?
  • Steffqw
    Solskensdag skrev 2022-03-30 17:36:55 följande:

Steffqw - roligt du har en känsla av vilket kön det är, vill du dela? Själv har jag också en känsla av att det är en kille och min man med (men vad han skulle bygga sin känsla på vet jag inte haha?), sen - det hade min brorsas fru också och de fick en dotter! Det är ju 50/50 på att gissa rätt så oddsen är ju ganska bra hehe. Men roligt ändå, och har man fött fler barn har man kanske något att bygga det på, vissa säger ju de känner annorlunda beroende på vad det var för kön? :)

Jag tror det är en kille, haft den känslan sen jag var i vecka 5. Spännande du tror samma, när ska ni kolla? :)
  • Steffqw
    Rosen3 skrev 2022-03-30 18:14:51 följande:

Ja, så kul :) Jag är i vecka 12 (11+2) :) Du då?
    Japp, det är första barnet. För dig med?

Åh så segt med illamåendet. Alltså kan känna pyttelite ibland men inte så att jag mår dåligt av det. 

Spännande att kolla könet, får se om vi ångrar oss sedan och kollar upp. Vi får se :)

Åh då är vi nästan samma. Jag går in i v 11+0 imorgon:) och ja första barneet!

Ja det har vart påfrestande, har känt mig svag det har tagit på mina krafter. Det är först nu jag känner det börjar lätta. Ja ni kanske ångrar er med könet, har du nån känsla vad det är?
  • Steffqw
    majarg skrev 2022-03-30 18:18:56 följande:
    Åh vill du dela med dig? :D 

jag har också haft en känsla från start att det är en tjej, också drömt att jag fött en tjej. Alla vänner som vet om graviditeten tror tjej. kul och se om det stämmer sen. 
    Jag tror det är en kille! :)
  • Steffqw
    Utepålandet skrev 2022-03-30 18:46:56 följande:

Är i vecka 12. Det är fjärde barnet så jag är veteran, haha. Har däremot aldrig gjort KUB tidigare.

Jag tror att det är en pojke. Våra barn har bibliska namn så de har provisoriskt döpt denna bebis till Jesus Qvist. Genialiskt. Fast jag och maken har redan de faktiska namnen klara för oss, så vi lär nog ta reda på kön så stackarn kan få ett rimligare namn redan i magen.

Okej fjärde, du har du erfarenhet:) vad kul!! Varför väljer ni att höra kub nu?

åh vad kul med pojke :)
  • Steffqw

Igår natt och morgon var ett rent helvete. Har fått magsjuka. Spytt och diarre. Nu är sambon dålig. Jag går in i v12 imorgo, mitt illamående hade minskat.

Jag har lyckats få i mig vatten en del, kanske 3-4 50cl flaskor.

maten däremot är svårare. Ätit mariekex och blåbärssoppa men känner nu hur kroppen skriker efter mer och mitt hungerillamående börjar komma.

Nån med tips här? :(

• Steffqw
    Emmissss skrev 2022-04-06 08:57:59 följande:
    Vitt bröd och avslagen cola, krya på dig! Ser att du bara ligger två dagar före mig  :) 
    Tack för tips. Jag får i mig blåbärssoppa och mariekex och då börjar magen värka, den är helt i obalans..

Kul med nästan samma veckor. Hur mår du? Illamående? Vart på kub?
  • Steffqw
    mammamalin skrev 2022-04-06 08:13:36 följande:
    Vitt rostat bröd och ris är bra vid magsjuka Glad
    Tack för tipsen
  • Steffqw

Hallå, jag var på kub förra veckan. Allt gick bra. Är nu i v14+2. Illamående har minska, mår lite lätt illa om dagarna och om kvällarna. Magen är sjukt svullen och gasig. blir jobbigt illamående när magen är så där uppblåst och förstoppad. Känns som jag kommer ha så här hela tiden,

någon som känner igen sig?

• Steffqw

Imorgon går jag in i v15+0. Mitt illamående har minskat men finns fortfarande svagt kvar. Har lätt huvudvärk om dagarna, får mer huvudvärk vid ansträngning, är ofta trött, har stora svarta ringar under ögonen, krypningar i benen.

Har från v14 typ först nu börjat orka mer, ta längre promenader. Har gått upp ca 7-8 kg i vikt.

Och nu kommer vi till denna torrhet i munnen och att jag hela tiden är törstig. Vad kan det vara? Normal? diabetes?

Någon som vet?

• Steffqw

Någon mer som börjat känna bebis i magen?

Denna vecka har jag känt fladder och små små tryck mot magen. En helg underbar känsla. Trodde först gaser men är hundra på att det är bebis som bökar runt.

Går in i v16+0 på söndag.

• Steffqw
    Utepålandet skrev 2022-06-04 03:40:26 följande:

Det gick fint, det är en liten tjej därinne. Skrattande Ska tillbaka i vecka 32 och kika på henne igen, eller snarare på moderkakan. Nu såg den också bra ut, så det är mest en säkerhetsåtgärd pga min förra förlossning.

Barnen blev mycket nöjda för nu blir det 50/50 pojkar/flickor i familjen och det har tydligen ett enormt egenvärde. ;)

Åh grattis!! :)

jag var på rul 2 veckor sedan och ska också få en tjej. Ska också tillbaka v32 då moderkakan låg för långt ner.
Svar på tråden BF oktober 2022