• Anonym (K)

Jag har ett dilemma

silbart skrev 2022-01-22 11:54:54 följande:
    Vad är du intresserad av?
    Vill du diskutera eller ha rätt?

Just nu så kämpar du bara om rätten att få har rätt, veta rätt och vara rätt. Du gör det genom att fabulera saker som att pappan saknar intresse av sitt barn. Du hittar på saker som ska ligga pappan i fatet som "bevisar" hur oduglig han är som pappa. Men alla vi, du, jag och allas om läser vet att du inte känner pappan, inte har pratat med honom så du kan inte veta hur stort eller lite intresse han har. Du fabulerar för då kan du få rätt.

Det riktigt stora felet mamman gör är att villkora umgänget. Hon saknar all rätt till det utan det är umgängessabotage. Ur den aspekten är mamman den som ser minst till barnens intresse.

Det finns många sätt att lösa situationen på men mamman är helt fastlåst vid sina krav på umgänget och den kommer inte att lösa sig av att hon blir påhejad av de som förordar umgängessabotage i praktiken. Det resonemanget är sprunget ur hämnd och en egoism som gör att man inte förmår se till sina barns intresse.

Pappan bör ta detta rättsligt eftersom han och barnen är utsatta för mammans umgängessabotage.
    Jag kämpar inte om någonting, det är du som väljer att fortsätta framföra din åsikt och jag har lika stor rätt att framföra min. Det här inte ens en tråd om rätt eller fel, men för det kan man tycka att det finns vuxna i den där soppan som verkligen gör fel.

Pappan visar med handlingar att han inte är intresserad av att träffa sitt barn, det är tillräckligt med bevis. Ts säger att han får träffa sitt barn precis när han vill, ändå har han inte gjort det på två månaders tid och när han får möjlighet så tackar han nej. Det räcker.

Att mamman ställer villkor har hon inte rätt till så länge det inte vore så att pappan umgicks med olämpliga människor som t ex tungt narkotikaberoende personer eller liknande, men han kan träffa sitt barn på ett väldigt enkelt sätt om han hade velat följa mammans "krav". Det gör han inte. Så ja, det finns sätt att lösa det här, om man vill. Men mamman har sina krav och pappan vill inte stå ut med det lilla för att träffa sina barn. Så visst kan han ta det till tingsrätt och få umgänge fastställt, men det kommer han knappast att göra, för han visar ändå inget intresse för att träffa sitt barn med minimal eftergift från hans sida. Det är ett faktum som ts berättat om, som du kan ta med henne om du inte tror på det hon skriver.
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-22 14:40:34 följande:

Precis det jag visste, du har ingen aning om vad du talar om.

Du glömmer totalt att mamman inte har någon som helst rättighet att villkora hans umgänge med barnet, det hon sysslar med är umgängessabotage. 
    Pappan ska inte ställa upp på några av hennes villkor. Anser hon att ts är olämplig för hennes barn att umgås med så får hon göra en Soc anmälan, men då måste hon ha något att komma med mer än att det inte passar henne att pappan dumpade henne igen.
    Hon ansåg inte att han var olämplig förälder när de skaffade barn ihop, heller inte så länge han gav intryck att han ev var intresserad av att bli ihop igen. Men efter dumpningen är han plötsligt inte kapabel att se till sitt barns bästa?

Tänk några varv till, utanför "hon ska si och han ska så". Om pappan vill träffa sitt barn kan han sitta med armarna i kors och tjura över att exet vill sätta krav, eller så kan han gå med på kraven och faktiskt --- träffa sitt barn! Så vad är viktigast, att gnälla om vad man får eller inte får göra medan man inte ens tar tag i situationen eller att träffa sitt barn?

Apropå lämplighet, vem som helst kan när som helst ändra sin inställning till olika saker vilket kan göra dem till olämpliga föräldrar. Bara för att han kanske var det då är ingen garanti att han alltid kommer vara det. Att försöka återskapa relationen med sitt ex och träffa en annan tjej bakom ryggen på henne som han flyttar ihop med efter bara ett par månader och dessutom ljuger om det för exet kan vara en möjlig anledning att hon inte riktigt litar på hans omdöme längre.
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-22 17:56:16 följande:

Hennes krav är helt orimliga, och han ska definitivt inte gå med på dem. Lite till och han kan ansöka om egenvårdnad pga att mamman vägrar samarbeta.
    Om han ljugit för henne är totalt ointressant, för detta gäller hans relation till barnet och inte relationen till mamman. 

För varje inlägg du skriver så visar du att du har noll koll, och bara agerar på vad du tycker. Vad du tycker spelar ingen roll, till syvende och sist så är det lagen som gäller. Den tar definitivt ingen hänsyn till mammans sårade känslor, den tar hänsyn till den som agerar för barnets rätt till båda sina föräldrar.

Så han ska hellre sitta och tjura över hennes orimlighet än att träffa sitt barn...? Ja det var ju en prioritering det också....

Personangrepp? Jaha, jag antar att argumenten tryter!
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-22 21:58:36 följande:
    Ja jag har sett för längesedan att dina argument tryter. Du bara maler på om att han sitter och tjurar. 
    När fakta är att hon motarbetar ett fungerande umgänge och samarbete, vilket hon själv riskerar förlora stort på i slutänden.

Sen verkar du inte veta vad ett personangrepp är. Hade jag skrivit att du var dum i huvudet tex, så är det ett personangrepp.
    Jag har skrivit att du inte har klart för dig, och noll koll på vad som verkligen gäller, vilket är ren fakta.
    Fakta är att han inte träffar sitt barn fast han har möjlighet.
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-22 22:26:42 följande:
    Fortfarande NEJ!
    Jaså? Och ändå gör han inte det. Du kan ju läsa ts egna kommentarer om att mamman gärna låter honom träffa barnet (utan ts) men han väljer att låta bli. Konstigt nog är nästan alla ts kommentarer borta men hon berättade också tidigare att han hade fått erbjudande om att träffa barnet efter att inte ha setts på två månader men de "hade planer" så han avstod. Det är hans val och inget annat.
    Anonym (Dilemma) skrev 2022-01-20 05:16:50 följande:
    Jag har ett dilemma

I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 

• Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-22 22:26:42 följande:
    Fortfarande NEJ!
    Ah, jag hittade det andra citatet förresten. Berätta gärna för mig igen hur jag har fel när jag säger att pappan inte träffar sitt barn fast han har möjlighet?
    Anonym (Dilem­ma) Trådstartaren
    IGÅR 05:41

Tack för era svar. Jag förstår väl att mamman inte blivit väl behandlad av oss. Men hur svårt kan det vara att låta barnet vara här med pappan och mig? Pappan har inte sett barnet på två månader. Förra helgen hade mamman och pappan pratat, Mamman sa att pappan och barnet kunde umgås nån dag på helgen. Men då hade jag och pappan andra planer. Så det blev inget.

• Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-23 10:11:04 följande:
    Vilken del i att hon inte har någon rättighet att ställa de kraven, är det du inte förstår?
    Hon hade heller ingen rättighet att dra in umgänget när det större barnet skulle ha sitt kalas.
    Vilken del i att han kan välja att följa de kraven för att träffa sitt barn är det DU inte förstår? Han kan lätt efterfölja det lilla för att träffa sitt barn - men han gör inte det ändå. Om hon har rätt att kräva det enligt lag eller moral hör inte till saken - han väljer att inte träffa sitt barn. Det kommer man inte ifrån.
    Ess skrev 2022-01-23 10:16:08 följande:
    Han hade inte möjlighet eftersom han hade annat planerat.
    Hon har fortfarande inte rätten att sitta och bestämma själv angående umgänget. Den dagen han väljer att ta det vidare så har hon grävt sin egen grav. 
    Tydligen något som var viktigare än hans eget barn. Måste ha varit något väldigt särskilt.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 11:44:58 följande:
    HON vägrar låta honom träffa barnen pga otaliga svepskäl. Vilka skäl hon har hör inte hit. Hon saboterar umgänget. Hon är således enden minst lämpliga föräldern.
    Han väljer att inte träffa sitt barn fast han lätt har möjlighet till det. Det finns tusen andra platser att träffas än i det hem han delar med ts men han väljer att inte träffa sitt barn.
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-23 11:47:47 följande:
    Han varken kan eller ska följa hennes egenpåhittade regler. Han ska ligga lågt och dokumentera alla krav hon ställer och alla gånger hon ställer in umgänget pga att hennes regler inte följs. Snart har hon tagit det sista spadtaget till sin grav. 
    Så för att mamman vill att pappan ska träffa barnet ensam, och att han då tydligen får träffa barnen hur mycket han vill, så ska han vägra av något slags principskäl eller nåt och låta det gå ut över barnet? Jag har aldrig påstått att mamman har rätt att vägra barnet att träffa ts men fakta kvarstår, och jag har fortfarande inte sett att du kan motsäga det - han väljer att inte träffa sitt barn fast han har möjlighet.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 11:59:03 följande:
    Hon väljer att vägra låta pappan träffa sina barn.
    Det är det enda och viktiga i denna soppa.
    Den här frågan kan riktas till både dig och Ess samtidigt: Det enda mamman har som "krav" är att ts inte ska vara med, i så fall så är det fritt fram med umgänge som det låter på ts beskrivning. Är det då ett hinder för att pappan ska kunna träffa sitt barn? Nej. Alltså väljer han att inte träffa sitt barn.

Det är skillnad på krav som inte går att uppfylla och krav som, hur konstiga de än kan vara, är lätt överkomliga. Så får han väl ta det till tingsrätt om han vill, men just nu är han den som själv står i vägen för att träffa sitt barn. Han väljer att inte göra det.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 12:14:49 följande:
    Hon väljer att vägra pappan träffa sina barn och har bara en rad dåliga ursäkter att komma med.

Hon har ingen rätt, vare sig etiskt, moraliskt, juridiskt rätt till att vägra pappan se sina barn.

Hon har ingen rätt, vare sig etiskt, moraliskt, juridiskt rätt till att lägga sig i pappans privatliv.

Hon väljer att göra det.

Pappan har sagt att han inte kan. Vilka skäl han har till det har mamman inte med att göra och det är ingen ursäkt till att sabotera umgänget.

Absolut att han bör gå till tingsrätten om det är du som är mamman. Ditt resonemang visar hur en ytterst olämplig förälder agerar och resonerar kring umgänget och vilka krystade ursäkter som ofta ligger bakom umgängessaobotage.
    Nej, pappan har inte alls sagt att han inte kan. Han kunde inte just den gången han blev erbjuden för att han och ts hade planer, men han har inte träffat sitt barn på två månader innan det heller.

Är det omöjligt för pappan att träffa sitt barn? Nej.
    Är det svårt för pappan att träffa sitt barn? Nej.
    Är det egentligen väldigt lätt för pappan att träffa sitt barn? Ja.

Han väljer att inte träffa sitt barn.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 12:41:19 följande:
    Du väljer att tolka det som att han väljer. Det är inte sanningen utan bara som du tolkar det.

TS ska självklart gå vidare eftersom mamman gör helt fel, inte minst mot sina barn.
    Nej det är sanningen. Han väljer att inte träffa sitt barn fast han har gott om möjligheter att göra det. Påstår du att han omöjligt kan träffa sitt barn pga exets "krav"?

Där är vi åtminstone överens! Ts är tillsammans med en idiot som blev ihop med henne medan han skulle försöka reparera relationen med sitt ex och nu har de en riktigt trasslig situation som hon inte borde behöva vara en del av.
Svar på tråden Jag har ett dilemma