• Ess

Jag har ett dilemma

Anonym (.) skrev 2022-01-20 07:34:15 följande:

Naturligtvis ska han betala underhåll. Troligen kommer han att få betala det retroaktivt så sätt igång redan idag med det.

Men en sak har de flesta fel i tråden. Exet har inte ett skit med att göra hur han lever sitt liv eller med vem så länge som barnen inte riskerar att fara illa. Eftersom exet ställer absurda krav på honom och verkar vara allt annat än trevlig så är det förståeligt att han ljuger för henne. Inget lär vara bra för henne, är det inte dig hon kan använda som vapen och upressningsvapen tar hon till med något annat.

Tyvärr är det många kvinnor som reagerar såhär gränslöst. De tror att de fortfarande kan styra och bestämma hur deras män ska leva, när och med vem. Och de har barnen som vapen. Stackars barn att de har en sådan mor. Hon agerar INTE för barnens bästa.

Så gå till familjerätten omdelelbums och få till umgänge, underhåll och att exet får klart för sig att hon ska leva sitt liv, inte hans.

+1 på detta!
  • Ess
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 10:22:06 följande:
    Är kärlek vid första ögonkast dåligt omdöme?
    Det var så för oss, vi visste båda att vi träffat exakt rätt. Vi är fortfarande ihop 12 år senare.
    Vi flyttade ihop efter tre månader för det var rätt för oss. Vi hade bägge barn på varsitt håll för att göra det mer komplicerat.

Och det är ju det som spelar roll, vad vi känner, vad pappan och TS känner och inte vad du tycker. Det tror jag att du själv tycker någonstans, speciellt om det vore du som drabbades av andras ogillande.
    Vi flyttade också ihop efter någon månad och har nära 20 år ihop och tre gemensamma barn.
  • Ess
    Anonym (.) skrev 2022-01-21 19:38:00 följande:
    Anser du eller någon annan i din omgivning att du har dåligt omdöme och att det snabba ihopflyttandet bevisar det?

Jag bara frågar  därför att personer i tråden utgår från det och är dessutom jäkligt aggressiva att de har rätt och alla andra har fel.
    Nä, ingen har påstått något sådant.
    Våra personligheter matchar varann bra, vilket vi upptäckte ganska omgående. Vi gifte oss efter tio månader och första gemensamma barnet kom ca nio månader efter giftermålet. Trots tre täta barn så har vi väldigt sällan tjafsat med varann.
  • Ess
    Anonym (Dilemma) skrev 2022-01-22 05:41:12 följande:

Tack för era svar. Jag förstår väl att mamman inte blivit väl behandlad av oss. Men hur svårt kan det vara att låta barnet vara här med pappan och mig? Pappan har inte sett barnet på två månader. Förra helgen hade mamman och pappan pratat, Mamman sa att pappan och barnet kunde umgås nån dag på helgen. Men då hade jag och pappan andra planer. Så det blev inget.
    Jag tror att mamman och min sambo sms varandra mycket när jag inte är med. Det tillsammans med att han inte går vidare med jurist gör mig lite till ett frågetecken. Om han inte glömt henne ? Eller om han innerst inne själv tycker att han bettet sig illa mot henne. Mamman umgås med våra grannar mycket och jag märker att dem tagit henne parti. Mamman är fortfarande kär i pappan tror jag. 

Han ska gå vidare och få ett fastställt umgänge så att han (och senare barnet) vet vilka perioder som gäller. Är ni intresserade av att fortsätta ert förhållande, så flytta till ett annat boende där inte grannarna är indragna i något de inte har med att göra.
    Men du ska fråga dig själv om detta förhållandet är något du vill bygga vidare på. Min spontana tanke är att situationen med exet känns ofärdig och smetig. Om det stämmer att han har mycket kontakt med exet bakom din rygg, så känns det verkligen inte bra. Kontakten ska va av sådant slag att han kan ha det öppet.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 08:02:31 följande:
    Hur svårt kan det vara att ändra sina planer när man inte träffat sitt barn på två månader?? Bara det säger mig att han struntar i sitt barn. Du har ingen aning om hur det är att vara förälder men om man efter så lång tid kan avstå så har man ingen särskild kärlek för sitt barn, det kan jag lova dig. Både du och sambon har en del växande att göra.

Klart han sms:ar henne, det har du inte med att göra. Antingen tjafsar de om barnen eller så saknar han henne. Du lär märka så småningom vilket, men jag tror på det första alternativet. Varför han inte går vidare med jurist är för att han struntar i sitt barn. Det är den bittra sanningen.
    Det säger absolut inget om hans kärlek till barnet, enbart att exet styr och använder barnet som medel att få honom att släppa allt när hon tycker att han ska det.
    Hur svårt kan det va för henne att erbjuda en annan helg?
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 09:29:51 följande:
    Han har möjlighet att träffa sitt barn som han inte sett på två månader men tackar nej för att han och flickvännen har "planer". Nej, då är man inte så intresserad av sitt barn.
    Man är inte intresserad av att hoppa på mammans signal, man kan inte släppa allt man har planerat bara för att det passar henne. Börjar man följa hennes krav så kommer de bara att bli värre och värre och än mer absurda.
    Hon har noll och ingen rätt att neka umgänge pga sina egna sårade känslor, så är det någon som inte älskar eller ens bryr sig om sitt barn så är det mamman.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 10:34:35 följande:
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-22 10:15:31 följande:
    Så de ska dansa helt efter mammans pipa och släppa allt bara för att hon "tillåter" att pappan ska få träffa sitt eget barn?? 

Hon har inte rätt att vägra låta dem träffas över huvudtaget, det kallas umgängessabotage och det finns risk att hon förlorar vårdnaden vid en ev vårdnadsutredning pga det, för barnet ska enligt lagtexten bo hos den förälder som bl.a tillgodoser att barnet har umgänge med båda sina föräldrar.

Hon vägrar låta dem träffas enbart pga att hon är svartsjuk för att pappan träffat någon annan och det är absolut inte ett gott skäl i domstolens ögon!
    Det är så ni ser det ja. För mig, som är förälder själv, så skulle jag avboka allt jag hade om det innebar att jag skulle få träffa mitt barn för första gången på två månader. Jag struntar fullständigt i vad mamman håller på med i det läget om det innebär att få träffa barnet. Och den som påstår att hon ställer krav och gör sig omöjlig när hon erbjuder möjlighet till umgänge är ni två, är inte det rätt motsägelsefullt. Särskilt när det är barnets pappa som hittills varit måttligt intresserad av att ses, och som han fortsätter bevisa att han inte är så pigg på. Om han har problem med att hon styr umgänget hade han kunnat ta det vidare med jurist som ts säger, men det struntar han också i. Inse att han inte vill umgås med sitt barn och sluta måla upp att mamman är den enda boven i dramat. Det är barnet som sitter i kläm mellan två egoister, och pappan är en av dem!
    Är du en skild förälder vars ex försöker styra dig via barnen, och som dessutom ställer in planerat umgänge pga det inte passar hen att du har skaffat dig en partner?
    På dina uttalande så märks det att du har noll erfarenhet av umgängessabotage.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 11:40:51 följande:
    Ess skrev 2022-01-22 11:33:06 följande:
    Är du en skild förälder vars ex försöker styra dig via barnen, och som dessutom ställer in planerat umgänge pga det inte passar hen att du har skaffat dig en partner?
    På dina uttalande så märks det att du har noll erfarenhet av umgängessabotage.
    Herregud vad ni är ute och cyklar. Jag har ingen som helst likhet med ts situation.

Pappan ljuger för exet och är inte särskilt intresserad av att umgås med sitt barn. Det många verkar glömma är att pappan får träffa sitt barn hur mycket som helst, vilket ts själv säger minst två gånger redan i trådstarten, bara inte ts är närvarande. Han behöver alltså inte ens gå till tingsrätten för att få umgänge och för att göra det behöver han inte någon jurist heller. Det finns många sätt att lösa den här ekvationen, om man vill. Men han vill inte.

Precis det jag visste, du har ingen aning om vad du talar om.

Du glömmer totalt att mamman inte har någon som helst rättighet att villkora hans umgänge med barnet, det hon sysslar med är umgängessabotage. 
    Pappan ska inte ställa upp på några av hennes villkor. Anser hon att ts är olämplig för hennes barn att umgås med så får hon göra en Soc anmälan, men då måste hon ha något att komma med mer än att det inte passar henne att pappan dumpade henne igen.
    Hon ansåg inte att han var olämplig förälder när de skaffade barn ihop, heller inte så länge han gav intryck att han ev var intresserad av att bli ihop igen. Men efter dumpningen är han plötsligt inte kapabel att se till sitt barns bästa?

• Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 15:21:38 följande:
    Tänk några varv till, utanför "hon ska si och han ska så". Om pappan vill träffa sitt barn kan han sitta med armarna i kors och tjura över att exet vill sätta krav, eller så kan han gå med på kraven och faktiskt --- träffa sitt barn! Så vad är viktigast, att gnälla om vad man får eller inte får göra medan man inte ens tar tag i situationen eller att träffa sitt barn?

Apropå lämplighet, vem som helst kan när som helst ändra sin inställning till olika saker vilket kan göra dem till olämpliga föräldrar. Bara för att han kanske var det då är ingen garanti att han alltid kommer vara det. Att försöka återskapa relationen med sitt ex och träffa en annan tjej bakom ryggen på henne som han flyttar ihop med efter bara ett par månader och dessutom ljuger om det för exet kan vara en möjlig anledning att hon inte riktigt litar på hans omdöme längre.

Hennes krav är helt orimliga, och han ska definitivt inte gå med på dem. Lite till och han kan ansöka om egenvårdnad pga att mamman vägrar samarbeta.
    Om han ljugit för henne är totalt ointressant, för detta gäller hans relation till barnet och inte relationen till mamman. 

För varje inlägg du skriver så visar du att du har noll koll, och bara agerar på vad du tycker. Vad du tycker spelar ingen roll, till syvende och sist så är det lagen som gäller. Den tar definitivt ingen hänsyn till mammans sårade känslor, den tar hänsyn till den som agerar för barnets rätt till båda sina föräldrar.

• Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 19:09:50 följande:
    Så han ska hellre sitta och tjura över hennes orimlighet än att träffa sitt barn...? Ja det var ju en prioritering det också....

Personangrepp? Jaha, jag antar att argumenten tryter!
    Ja jag har sett för längesedan att dina argument tryter. Du bara maler på om att han sitter och tjurar. 
    När fakta är att hon motarbetar ett fungerande umgänge och samarbete, vilket hon själv riskerar förlora stort på i slutänden.

Sen verkar du inte veta vad ett personangrepp är. Hade jag skrivit att du var dum i huvudet tex, så är det ett personangrepp.
    Jag har skrivit att du inte har klart för dig, och noll koll på vad som verkligen gäller, vilket är ren fakta.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 22:12:58 följande:
    Fakta är att han inte träffar sitt barn fast han har möjlighet.
    Fortfarande NEJ!
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 07:58:47 följande:
    Jaså? Och ändå gör han inte det. Du kan ju läsa ts egna kommentarer om att mamman gärna låter honom träffa barnet (utan ts) men han väljer att låta bli. Konstigt nog är nästan alla ts kommentarer borta men hon berättade också tidigare att han hade fått erbjudande om att träffa barnet efter att inte ha setts på två månader men de "hade planer" så han avstod. Det är hans val och inget annat.
    Anonym (Dilemma) skrev 2022-01-20 05:16:50 följande:
    Jag har ett dilemma

I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 

Vilken del i att hon inte har någon rättighet att ställa de kraven, är det du inte förstår?
    Hon hade heller ingen rättighet att dra in umgänget när det större barnet skulle ha sitt kalas.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 12:03:22 följande:
    Den här frågan kan riktas till både dig och Ess samtidigt: Det enda mamman har som "krav" är att ts inte ska vara med, i så fall så är det fritt fram med umgänge som det låter på ts beskrivning. Är det då ett hinder för att pappan ska kunna träffa sitt barn? Nej. Alltså väljer han att inte träffa sitt barn.

Det är skillnad på krav som inte går att uppfylla och krav som, hur konstiga de än kan vara, är lätt överkomliga. Så får han väl ta det till tingsrätt om han vill, men just nu är han den som själv står i vägen för att träffa sitt barn. Han väljer att inte göra det.
    Jag har svarat hur många gånger som helst på den frågan, gå tillbaks och läs.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 11:52:06 följande:
    Så för att mamman vill att pappan ska träffa barnet ensam, och att han då tydligen får träffa barnen hur mycket han vill, så ska han vägra av något slags principskäl eller nåt och låta det gå ut över barnet? Jag har aldrig påstått att mamman har rätt att vägra barnet att träffa ts men fakta kvarstår, och jag har fortfarande inte sett att du kan motsäga det - han väljer att inte träffa sitt barn fast han har möjlighet.
    Hon idkar umgängessabotage och hennes krav ska inte följas, det ska samlas bevis och sen gå till tingsrätten. Han har stor chans att få boendet och även vårdnaden eftersom hon vägrar samarbeta.
Svar på tråden Jag har ett dilemma