• silbart

Jag har ett dilemma

Anonym (I) skrev 2022-01-22 10:13:55 följande:

Umgänge = den föräldern ska själv visa intresse, ta kontakt med mamman, dyka upp, hämta barnet, upprätta ett schema. Om detta inte funkar ska han gå vidare för att få ett fastställt umgänge i domstol. 

Mamman har 0 ansvar i det. Hon behöver varken höra av sig eller rätta sig efter hans önskemål.

Mamman kan bete sig precis som hon vill. Det förändrar ändå inte saken. En pappa som vill ha sitt barn får själv fixa det. 

Du har fel. Enligt lag har mamman lika stort ansvar att se till att umgänge sker.
    Hur detta sen ska fungera praktiskt kan regleras i domstol men ofta är det halva vägen var om inget annat säger så.

Dessutom OM mamman värnar om sina barns bästa så ser hon självklart till att ta sin del av ansvaret och ger förutsättningar för att umgänget kan ske.

Många förespråkar din linje hårt mot hårt där pappan har allt ansvar men inga rättigheter och mamman alla rättigheter men inget ansvar. Så agerar självklart inte den förälder som värnar om sina barns bästa.
  • silbart
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 10:34:35 följande:
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-22 10:15:31 följande:
    Så de ska dansa helt efter mammans pipa och släppa allt bara för att hon "tillåter" att pappan ska få träffa sitt eget barn?? 

Hon har inte rätt att vägra låta dem träffas över huvudtaget, det kallas umgängessabotage och det finns risk att hon förlorar vårdnaden vid en ev vårdnadsutredning pga det, för barnet ska enligt lagtexten bo hos den förälder som bl.a tillgodoser att barnet har umgänge med båda sina föräldrar.

Hon vägrar låta dem träffas enbart pga att hon är svartsjuk för att pappan träffat någon annan och det är absolut inte ett gott skäl i domstolens ögon!
    Det är så ni ser det ja. För mig, som är förälder själv, så skulle jag avboka allt jag hade om det innebar att jag skulle få träffa mitt barn för första gången på två månader. Jag struntar fullständigt i vad mamman håller på med i det läget om det innebär att få träffa barnet. Och den som påstår att hon ställer krav och gör sig omöjlig när hon erbjuder möjlighet till umgänge är ni två, är inte det rätt motsägelsefullt. Särskilt när det är barnets pappa som hittills varit måttligt intresserad av att ses, och som han fortsätter bevisa att han inte är så pigg på. Om han har problem med att hon styr umgänget hade han kunnat ta det vidare med jurist som ts säger, men det struntar han också i. Inse att han inte vill umgås med sitt barn och sluta måla upp att mamman är den enda boven i dramat. Det är barnet som sitter i kläm mellan två egoister, och pappan är en av dem!
    Oj vad du går igång. Jag tror du identifierar dig med situationen. Det är lätt hänt.

Nu är det inte så enkelt som att knata iväg till en jurist och allt löser sig. Man ska ha råd med det också, både ekonomiskt och emotionellt. Och man bör kunna utgå från att den som inte fått eller kunnat se sitt barn på lång tid har hög risk att ha någon form av nedstämdhet. Det är sådant man bör ta hänsyn till när man sitter och "dömer".

Det är inte på något sätt acceptabelt att föreslå ett datum där pappan på nåder får se sitt barn för att sedan hävda att det är ointresse om han hade annat inplanerat.

Du har rätt i att det är barnen som är i kläm men de hamnar inte mindre i kläm för att du förbiser mammans agerande. Tvärtom eskalerar det ofta vilket ger barnen en än sämre förutsättning.  Därför är det viktigt att kunna se helheten.

Hon har ju erbjudit honom ett datum därför har hon enligt dig uppfyllt sin andel av tillmötesgående. Då agerar man inte från barnens intresse, varken mammans agerande eller ditt resonemang.
  • silbart
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 11:40:51 följande:
    Ess skrev 2022-01-22 11:33:06 följande:
    Är du en skild förälder vars ex försöker styra dig via barnen, och som dessutom ställer in planerat umgänge pga det inte passar hen att du har skaffat dig en partner?
    På dina uttalande så märks det att du har noll erfarenhet av umgängessabotage.
    Herregud vad ni är ute och cyklar. Jag har ingen som helst likhet med ts situation.

Pappan ljuger för exet och är inte särskilt intresserad av att umgås med sitt barn. Det många verkar glömma är att pappan får träffa sitt barn hur mycket som helst, vilket ts själv säger minst två gånger redan i trådstarten, bara inte ts är närvarande. Han behöver alltså inte ens gå till tingsrätten för att få umgänge och för att göra det behöver han inte någon jurist heller. Det finns många sätt att lösa den här ekvationen, om man vill. Men han vill inte.
    Vad är du intresserad av?
    Vill du diskutera eller ha rätt?

Just nu så kämpar du bara om rätten att få har rätt, veta rätt och vara rätt. Du gör det genom att fabulera saker som att pappan saknar intresse av sitt barn. Du hittar på saker som ska ligga pappan i fatet som "bevisar" hur oduglig han är som pappa. Men alla vi, du, jag och allas om läser vet att du inte känner pappan, inte har pratat med honom så du kan inte veta hur stort eller lite intresse han har. Du fabulerar för då kan du få rätt.

Det riktigt stora felet mamman gör är att villkora umgänget. Hon saknar all rätt till det utan det är umgängessabotage. Ur den aspekten är mamman den som ser minst till barnens intresse.

Det finns många sätt att lösa situationen på men mamman är helt fastlåst vid sina krav på umgänget och den kommer inte att lösa sig av att hon blir påhejad av de som förordar umgängessabotage i praktiken. Det resonemanget är sprunget ur hämnd och en egoism som gör att man inte förmår se till sina barns intresse.

Pappan bör ta detta rättsligt eftersom han och barnen är utsatta för mammans umgängessabotage.
  • silbart
    EliS86 skrev 2022-01-22 13:28:43 följande:
    Det kostar absolut ingenting att lyfta på luren och ringa familjerätten, boka in ett samarbetssamtal och se till att utbildade vuxna med barnens bästa i fokus leder samtalet och om nödvändigt får till ett juridiskt bindande avtal kring umgänge och vårdnad. 

Nu pratar du om något helt annat. Det man ofta gör vid separationer för att få det rätt och riktigt. Det är en helt annan sak än det du först vräkte ur sig att han kan minsann ta det vidare med en jurist.
  • silbart
    Anonym (K) skrev 2022-01-22 12:31:54 följande:
    Jag kämpar inte om någonting, det är du som väljer att fortsätta framföra din åsikt och jag har lika stor rätt att framföra min. Det här inte ens en tråd om rätt eller fel, men för det kan man tycka att det finns vuxna i den där soppan som verkligen gör fel. Pappan visar med handlingar att han inte är intresserad av att träffa sitt barn, det är tillräckligt med bevis. Ts säger att han får träffa sitt barn precis när han vill, ändå har han inte gjort det på två månaders tid och när han får möjlighet så tackar han nej. Det räcker. Att mamman ställer villkor har hon inte rätt till så länge det inte vore så att pappan umgicks med olämpliga människor som t ex tungt narkotikaberoende personer eller liknande, men han kan träffa sitt barn på ett väldigt enkelt sätt om han hade velat följa mammans "krav". Det gör han inte. Så ja, det finns sätt att lösa det här, om man vill. Men mamman har sina krav och pappan vill inte stå ut med det lilla för att träffa sina barn. Så visst kan han ta det till tingsrätt och få umgänge fastställt, men det kommer han knappast att göra, för han visar ändå inget intresse för att träffa sitt barn med minimal eftergift från hans sida. Det är ett faktum som ts berättat om, som du kan ta med henne om du inte tror på det hon skriver.

Mycket av d t här är inte åsiktsfrågor utan handlar om fakta. Du måste lära dig skillnaden. Du kan ha åsikter om allt men måste lära dig när det är rätt plats att yttra dem. Nu har Stina svarat mycket bra på varför det inte handlar om åsiktsutbyte, läs det.
  • silbart
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 16:09:48 följande:
    Nej det är sanningen. Han väljer att inte träffa sitt barn fast han har gott om möjligheter att göra det. Påstår du att han omöjligt kan träffa sitt barn pga exets "krav"? Där är vi åtminstone överens! Ts är tillsammans med en idiot som blev ihop med henne medan han skulle försöka reparera relationen med sitt ex och nu har de en riktigt trasslig situation som hon inte borde behöva vara en del av.

Påstår du att mamman omöjligen kan låta barnet träffa barnet vid annat tillfälle?
  • silbart
    silbart skrev 2022-01-23 17:26:12 följande:
    Påstår du att mamman omöjligen kan låta barnet träffa barnet vid annat tillfälle?

Barnet träffa pappan vid annat tillfälle.
  • silbart
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-23 17:31:03 följande:
    Tänka sig. 15 sidor och en enda replik från TS. Säger en del och även inlägget. Hade andra planer. Ja visst men det får man ändra när det är småbarn inblanda i bilden. Hur kommer det att han inte träffat barnet under hela tiden ni har varit tillsammans? Att du bara helt kallt säger VI hade andra planer. Säger också att varför inte barnet kan vara tillsammans med er. Att du inte funderat över det säger ju massor. Ingen försiktig introduktion av ny partner där inte. Du har förstått att de har kontakt utan din vetskap och att du tror mamman fortfarande är kär. Kan gissa att han fortfarande har känslor för henne. Tycker du eg att det är konstigt att grannarna tagit parti. Tycker iofs att de ska vara neutrala. Men det säger kanske något om att ni är långt ute och cyklar.  Vad som är rätt och fel samt vilka val han gör är en annan historia. Du är nog samma skrot och korn. En normalt funtat person hade inte gjort de VAL du gjort.  När han inte har stake nog så se till att du har det och backa ur planteringen omedelbart. Skulle aldrig avla på någon som beter sig som honom. 

Du insinuerar att TS trollar. Sådant ska anmälas och inte kommenteras. Hur kommer det sig att det är ok för mammor att ha planer och hindra umgänge men inte för pappor att ha planer som gör att det inte går? Man avlar inte på den som pratar om män som avelstjurar. Man avlar på genetiskt och intellektuellt bättre material för att få socialt normalfungerande avkomma.
  • silbart
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-24 07:29:20 följande:
    Faktiskt tror jag  inte att det är ett troll utan det blev för mycket mothugg. Jag vet inte vad du tolkar in i att ha planer. Spelar ingen roll om det är mamman eller pappan. Lika jäkla dåligt att inte prioritera barnen i synnerhet när det gått så lång tid sedan de träffats. Är det något bokat evenemang är det ju lite svårare att ställa in. I det här fallet ska man nog låta bli att avla på en sådan looser. Tycker att de flyttat ihop galet snabbt. 

Snarare för mycket oväsentligt tjafs från de som inte behärskar språket.
Svar på tråden Jag har ett dilemma