Jag har ett dilemma
Nu ska jag gå emot strömmen lite här och tycka att inte bara pappan gör fel, utan också mamman..!
Det är inte mammans rättighet att kräva att han inte ska få träffa någon ny. Hur ont det än gör är det något hon måste acceptera att han hellre vill vara med dig än med henne. Och hon har inte heller rätt att vägra låta barnet komma till er eller till syskonets kalas bara för att hon vill ställa krav på att du inte ska vara där.
Men pappan borde inte ha ljugit för mamman utan stått för att ni har träffats, och han borde såklart inte ha lovat från första början att barnet inte ska träffa dig. Han borde stå upp för er relation och för mig ringer massor med varningsklockor om den här mannen. Varför ville han inte berätta om dig, ville han ha kvar exet som en plan B ifall det inte skulle funka med dig? Saknar han ryggrad? Skaffa för Guds skull inte barn med honom i alla fall, inte på många år och absolut inte innan han bevisat att han är mogen att hantera konflikten med exet utan att ljuga och smussla.
Vad gäller underhåll så ska inget underhåll betalas om barnet vistas tillräckligt ofta hos den andra föräldern, dvs den barnet inte är folkbokförd hos. Jag minns inte exakt gränsen men det behöver inte alls vara halva tiden, har för mig ca åtta nätter per månad? Om föräldrarna har delad vårdnad och pappan vill ha barnet hos sig men inte får det pga att mamman inte vill låta det komma för att du är där, då tycker jag pappan gör helt rätt som vägrar betala underhåll. Om barnet bor hos er slipper ju mamman utgifterna de dagarna, så då kan hon bara låta barnet ha sin lagliga rätt till umgänge med pappan så får hon sin avlastning ekonomiskt. Och ni kan också köpa kläder mm till barnet, precis som man ska göra vid delad vårdnad.
Mamman får inte hindra umgänge eller använda det som ett straff för att pappan inte vill vara tillsammans med henne. Det är ett väldigt allvarligt fel mamman gör! Barnet har rätt att umgås med pappan och att få bygga en relation med dig också, eftersom du är en del av pappans liv nu.