• Anonym (K)

Jag har ett dilemma

Vad är det för skitstövel du är tillsammans med?? Varningsklockorna borde ringa för länge sen här redan innan ni flyttade ihop. Om du inte tar med dig något annat så iaf detta: INGA BARN. Bästa vore att lämna honom. Rent moraliskt skulle jag inte ens kunna vara tillsammans med en som inte tar hand om sina barn. Det är bland det lägsta som finns.

Det är inte "ni" som ska fixa situationen, det är han. Betala underhåll regelbundet är en start. Och han får träffa barnen ensam så länge. Jag förstår att ena mamman inte reagerade bra när de dejtar för att bygga upp en relation igen och han går bakom ryggen och skaffar en flickvän. Men det är den du valt att flytta ihop med det....

• Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2022-01-20 10:05:39 följande:
    Hur länge tycker du alltså att man måste vara tillsammans för att barnet ska få träffa pappans sambo? De hade ju träffats sen i somras. Är det verkligen en helt ny okänd människa då? Du menar att man måste vara tillsammans i flera år innan man får presentera sina barn för sin nya partner? 
    Jag tycker det låter mer som att mamman är sur för att han har träffat en ny än att hon bryr sig om barnets bästa..
    Om man blir sambos inom bara en eller två månader så säger det en del om bådas omdöme och mamman känner sig väl inte trygg med det. Med tanke på hur pappan beter sig är det inte konstigt, och då inte bara ang att bli sambo snabbt utan hela hans historik.
  • Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 10:22:06 följande:
    Är kärlek vid första ögonkast dåligt omdöme?
    Det var så för oss, vi visste båda att vi träffat exakt rätt. Vi är fortfarande ihop 12 år senare.
    Vi flyttade ihop efter tre månader för det var rätt för oss. Vi hade bägge barn på varsitt håll för att göra det mer komplicerat.

Och det är ju det som spelar roll, vad vi känner, vad pappan och TS känner och inte vad du tycker. Det tror jag att du själv tycker någonstans, speciellt om det vore du som drabbades av andras ogillande.
    Nej, men att flytta ihop med någon man dejtat 1-2 månader är riktigt dåligt omdöme. Och nu finns det dessutom barn inblandade.

Jag skulle inte sätta mig i den situationen men tack för omtanken :)
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2022-01-20 10:22:59 följande:

Ja han har gjort fel också när det gäller underhåll och att han har ljugit för henne.. men det är faktiskt inte hans ex som ska bestämma när han har rätt att flytta ihop med nån ny.. Ok om hon ville vänta men NU har de ju varit tillsammans länge så vad har hon för anledning nu att förbjuda TS från att träffa barnet menar du?
    Eller menar du alltså att om nån flyttar ihop med sin flickvän för tidigt (alltså för tidigt enligt dig) så har han förbrukat sin rätt att nånsin ha sina barn hos sig? 

Vet inte om de har delad vårdnad men tycker de borde gå till familjerätten och försöka lösa det. Om det inte finns annat som inte TS nämner som gör att hon eller pappan är olämpliga på nått sätt borde inte mamman ha rätt att förbjuda honom att ha barnet hos sig om han vill det. 

Jag menar ingenting, du får fråga henne...? Men, ett dåligt omdöme försvinner inte bara för att samboskapet är ett faktum, han har ju varit en idiot länge, långt innan han träffade ts. Det kanske är bl.a. därför, förutom att hon så klart är bitter gentemot både ts och sambon när de två har en relation ur tomma intet fast mamman och sambon höll på att försöka bygga upp sin relation igen. Det kan få vem som helst att bli bitter.

Naturligtvis kan mamman inte förbjuda umgänge och det blir svårt att hindra barnet från att träffa ts eftersom hon bor ihop med pappan. Har inget med vårdnaden att göra. Å andra sidan känns det inte som att ts sambo skulle vara särskilt angelägen om att ta strid för rätten att träffa sina barn heller med hans historik.
  • Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 10:43:55 följande:
    Varför är det dåligt omdöme?
    Förklara.
    För att man inte ens känner varandra efter så kort tid. Ts sambo har dessutom barn att tänka på.
  • Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 11:01:34 följande:
    Så det är alltså DU som avgör om några känner varandra tillräckligt bra?
    Det gör alltså inte de själva.

Varför då, för att du egentligen vill omyndigförklara dem eller?

Jag antar att du är helt bekväm med att andra bestämmer över huvudet på dig?
    När du träffar en vän, ny partner osv är det alla människor omkring dig som avgör när du känner tillräckligt väl och det är du inte alls kapabel själv till att avgöra?
    Det säger sig självt att man inte känner någon tillräckligt för att flytta ihop efter bara ett par månader.
  • Anonym (K)
    Anonym (Dilemma) skrev 2022-01-22 05:41:12 följande:

Tack för era svar. Jag förstår väl att mamman inte blivit väl behandlad av oss. Men hur svårt kan det vara att låta barnet vara här med pappan och mig? Pappan har inte sett barnet på två månader. Förra helgen hade mamman och pappan pratat, Mamman sa att pappan och barnet kunde umgås nån dag på helgen. Men då hade jag och pappan andra planer. Så det blev inget.
    Jag tror att mamman och min sambo sms varandra mycket när jag inte är med. Det tillsammans med att han inte går vidare med jurist gör mig lite till ett frågetecken. Om han inte glömt henne ? Eller om han innerst inne själv tycker att han bettet sig illa mot henne. Mamman umgås med våra grannar mycket och jag märker att dem tagit henne parti. Mamman är fortfarande kär i pappan tror jag. 

Hur svårt kan det vara att ändra sina planer när man inte träffat sitt barn på två månader?? Bara det säger mig att han struntar i sitt barn. Du har ingen aning om hur det är att vara förälder men om man efter så lång tid kan avstå så har man ingen särskild kärlek för sitt barn, det kan jag lova dig. Både du och sambon har en del växande att göra.

Klart han sms:ar henne, det har du inte med att göra. Antingen tjafsar de om barnen eller så saknar han henne. Du lär märka så småningom vilket, men jag tror på det första alternativet. Varför han inte går vidare med jurist är för att han struntar i sitt barn. Det är den bittra sanningen.
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-22 08:34:42 följande:
    Det säger absolut inget om hans kärlek till barnet, enbart att exet styr och använder barnet som medel att få honom att släppa allt när hon tycker att han ska det.
    Hur svårt kan det va för henne att erbjuda en annan helg?
    Han har möjlighet att träffa sitt barn som han inte sett på två månader men tackar nej för att han och flickvännen har "planer". Nej, då är man inte så intresserad av sitt barn.
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-22 10:03:04 följande:
    Man är inte intresserad av att hoppa på mammans signal, man kan inte släppa allt man har planerat bara för att det passar henne. Börjar man följa hennes krav så kommer de bara att bli värre och värre och än mer absurda.
    Hon har noll och ingen rätt att neka umgänge pga sina egna sårade känslor, så är det någon som inte älskar eller ens bryr sig om sitt barn så är det mamman.
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-22 10:15:31 följande:
    Så de ska dansa helt efter mammans pipa och släppa allt bara för att hon "tillåter" att pappan ska få träffa sitt eget barn?? 

Hon har inte rätt att vägra låta dem träffas över huvudtaget, det kallas umgängessabotage och det finns risk att hon förlorar vårdnaden vid en ev vårdnadsutredning pga det, för barnet ska enligt lagtexten bo hos den förälder som bl.a tillgodoser att barnet har umgänge med båda sina föräldrar.

Hon vägrar låta dem träffas enbart pga att hon är svartsjuk för att pappan träffat någon annan och det är absolut inte ett gott skäl i domstolens ögon!
    Det är så ni ser det ja. För mig, som är förälder själv, så skulle jag avboka allt jag hade om det innebar att jag skulle få träffa mitt barn för första gången på två månader. Jag struntar fullständigt i vad mamman håller på med i det läget om det innebär att få träffa barnet. Och den som påstår att hon ställer krav och gör sig omöjlig när hon erbjuder möjlighet till umgänge är ni två, är inte det rätt motsägelsefullt. Särskilt när det är barnets pappa som hittills varit måttligt intresserad av att ses, och som han fortsätter bevisa att han inte är så pigg på. Om han har problem med att hon styr umgänget hade han kunnat ta det vidare med jurist som ts säger, men det struntar han också i. Inse att han inte vill umgås med sitt barn och sluta måla upp att mamman är den enda boven i dramat. Det är barnet som sitter i kläm mellan två egoister, och pappan är en av dem!
  • Anonym (K)
    silbart skrev 2022-01-22 11:04:52 följande:
    Oj vad du går igång. Jag tror du identifierar dig med situationen. Det är lätt hänt.

Nu är det inte så enkelt som att knata iväg till en jurist och allt löser sig. Man ska ha råd med det också, både ekonomiskt och emotionellt. Och man bör kunna utgå från att den som inte fått eller kunnat se sitt barn på lång tid har hög risk att ha någon form av nedstämdhet. Det är sådant man bör ta hänsyn till när man sitter och "dömer".

Det är inte på något sätt acceptabelt att föreslå ett datum där pappan på nåder får se sitt barn för att sedan hävda att det är ointresse om han hade annat inplanerat.

Du har rätt i att det är barnen som är i kläm men de hamnar inte mindre i kläm för att du förbiser mammans agerande. Tvärtom eskalerar det ofta vilket ger barnen en än sämre förutsättning.  Därför är det viktigt att kunna se helheten.

Hon har ju erbjudit honom ett datum därför har hon enligt dig uppfyllt sin andel av tillmötesgående. Då agerar man inte från barnens intresse, varken mammans agerande eller ditt resonemang.
    Ess skrev 2022-01-22 11:33:06 följande:
    Är du en skild förälder vars ex försöker styra dig via barnen, och som dessutom ställer in planerat umgänge pga det inte passar hen att du har skaffat dig en partner?
    På dina uttalande så märks det att du har noll erfarenhet av umgängessabotage.
    Herregud vad ni är ute och cyklar. Jag har ingen som helst likhet med ts situation.

Pappan ljuger för exet och är inte särskilt intresserad av att umgås med sitt barn. Det många verkar glömma är att pappan får träffa sitt barn hur mycket som helst, vilket ts själv säger minst två gånger redan i trådstarten, bara inte ts är närvarande. Han behöver alltså inte ens gå till tingsrätten för att få umgänge och för att göra det behöver han inte någon jurist heller. Det finns många sätt att lösa den här ekvationen, om man vill. Men han vill inte.
Svar på tråden Jag har ett dilemma