Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 14:59:13 följande:
    För mig med. Jag förstår Sven Johansson (tror jag), men jag tycker inte att just Svenska kyrkan ska vara en församling med höga trösklar, där man avkräver människor bevis på en personlig gudstro, för att de ska få vara med. Jag tycker att vem som helst ska känna sig välkommen där. Kunna gå på familjeaktiviteter, åka på familjeläger, sätta sina barn i miniorerna och barnkörerna, gå på gudstjänster 1 Advent och Julafton (även om man inte går annars), delta i kurser om helgonens liv eller ikonmålning, be diakonissan om en matkasse om man har mer månad än lön kvar...

Dessutom blir ovannämnda ett sätt för vaniga, halv- eller icketroende svenskar att komma i kontakt med kyrkan. Kyrkan kan utnyttja dessa tillfällen till mission, och det tycker jag även att de gör - på ett bra sätt, faktiskt. På julgransplundringen t.ex., som min familj alltid gick på när barnen var små, så började man alltid med en gudstjänst i kyrkorummet, med enkla ord så att även barnen skulle förstå. Sedan blev det dans kring julgranen i församlingshemmet och slutligen fika med lussebullar och pepparkakor. Och på familjelägret var det en andakt i kapellet varje dag, samt en kort bön före varje måltid. Resten av tiden var det sport och lek, och möjlighet för familjerna att informellt börja närma sig en diakon eller präst. 

Jag undrar lite var Sven Johansson tänker, att vanligt folk ska få den första kontakten idag, om man måste vara troende redan första gången man går inom dess portar? Visst, det finns dom som själva börjar söka bland religionerna - men det är inte Medelsvensson. 

Den starka tron och de höga kraven som Sven Johansson eftersträvar, finns ju redan i frikyrkorna. Man kan ju välja en av dem i stället!

Du har helt missuppfattat mig. Jag har verkligen inte skrivit något om att avkräva bevis på personlig tro för att få vara med.  Jag har heller inte skrivit något om att inte vara välkommen. Tvärtom sa jag att gudstjänsterna ska vara öppna för alla, och att diakoni och internationell hjälpverksamhet ska riktas till alla som kan nås. Du har helt missförstått vad jag vill säga. DÄREMOT tycker jag att man kan göra en viss SJÄLVPRÖVNING, och sträva efter ÄRLIGHET. Vissa handlingar är bekännelsehandlingar, som t.ex. att läsa trosbekännelsen. Menar man inte vad man säger då ljuger man ju. Även att ta nattvard är en bekännelsehandling. Jag har FULL RESPEKT  för de som går konfirmandkurs (som alla ska vara välkomna på), men sedan ärligt väljer att avstå från själva konfirmationen då de inte tror. Det är verkligen ärlighet.

Sen visar tyvärr lång tids erfarenhet att det till stor del inte har fungerat, ur missionsperspektivet, med de tillfällen då många icketroende kommit i kontakt med kyrkliga verksamheter. Det vore möjligen om man kunde göra om sådana verksamheter så att det bar mer frukt, men hittills har det ju inte lyckats, då Sverige fortfarande, jämte Japan, är världens mest sekulariserade land.

jag har verkligen inte sagt att man måste var troende första gången man går innanför kyrkporten. Så där har du helt missuppfattat mig.

Så de där kraven du tror att jag eftersträvar eftersträvar jag inte.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 15:26:16 följande:
    Det var inte jag som skrev det, utan jag höll med (XXX) om hennes inställning (vi har ofta avvikande åsikter). Men du ställer rätt höga krav på andra. Du skrev det själv till mig innan. Du anser inte att man ska ta nattvarden eller läsa trosbekännelsen om man inte är troende, fast egentligen är det inget som du ska bry dig om, det kan vara det som (XXX) menar med höga trösklar

Det är inte höga krav att tala för ärlighet i rena bekännelsehandlingar. DÄREMOT har jag aldrig någonsin sagt att man måste bevisa en personlig tro för att delta i olika kyrkliga arrangemang. Tvärtom har jag t.ex sagt att gudstjänster och kyrklig hjälpverksamhet ska vara öppna för/rikta sig till alla. Även en mängd andra arrangemang är för alla, men jag tycker inte att det är för mycket begärt att rena bekännelsehandlingar åtminstone respekteras genom att ske med ärlighet.

Det är inte heller fel att sträva efter en tydligare kristen profil, och att ens kyrka faktiskt skall hjälpa fler att finna tron på Jesus. Jag verkar för det i fullmäktige.

• Sven Erik Johansson
    Friger skrev 2022-01-20 16:14:22 följande:
    Synd, jag hade gärna velat ha en till bil, får bli något mindre då! :P

Pluggade teknisk fysik i min ungdom men hoppade av och blev vanlig ingenjör. Något jag ångrar idag.

Det var nog mitt intresse för fysik och astronomi som fick mig att få upp ögonen för Gud. Alla paradoxer som finns överallt. Det är mycket som egentligen pekar på en intelligent skapare. Det enda egentliga alternativet är att man inför oändligheter för att lösa problemet med hur osannolikt allt är.

Börjar man jobba med oändligheter för det med sig andra problem. Då ska man ju i princip gå och bli buddist istället.

Fast någon god kristen är jag ju inte försiktigt uttryckt.

Jackelén och dom där... Känns som att dom kidnappat kyrkan för andra skäl än religiösa. De är en starkt bidragande orsak att jag inte går med i kyrkan. Har vi något tillfälle kollat om det finns vettiga alternativ som inte är sekt. Sekter ska man starta, inte ansluta till. Men det dog väl där.

Tänk inte i samfund, utan mer i församlingar och personer. De stora skillnaderna är ofta inte alls mellan samfunden utan inom samfunden mellan olika församlingar : Det finns definitivt bra församlingar i Sv K tänker jag, t.ex. St Pauli Göteborg, men bara en spårvagnshållplats bort kan det förkunnas genus o pk. Jag går ibland i katolska kyrkan i Jönköping, och kyrkoherden där predikar mer lutherskt än många präster i min egen så kallat lutherska kyrka. När jag är där känner jag det som Den Helige Ande också är det. Vad som tros o förkunnas skiljer sig alltså mer åt mellan församlingar och personer. Det finns bättre o sämre församlingar också inom RKK.

Jag är ekumen, och jag ser det så att gränsen för Guds sanna yrka går tvärs igenom samfunden. I Jönköping har vi dessutom bra ekumeniskt klimat. Vår kyrkobyggnad på Råslätt delas av Sv K, Pingst och Syrisk-Ortodoxa. På 13-dagen var jag på syrisk-ortodox gudstjänst. Den var inte på svenska, men det fanns en skärm som visade svensk text, så jag kunde hänga med. Jag var nog ende svensken där - så jag kände mig hedrad och som att skärmen var just för mig. Glad

• Sven Erik Johansson

Konstaterar att hittills är 1/3 av de röstande i tråden på min linje och 2/3 på en annan.  Jag tror dock att på lite sikt kan reformen genomföras, antingen från statens sida eller från samfundens egen.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-21 17:39:19 följande:
    Jag tror aldrig att SvK kommer att gå tillbaka till att äktenskap är för en man och en kvinna, enbart. Det vågar de inte. Så en sådan reform hjälper inte. Den tar bara bort möjligheten till kyrkbröllop för heterosexuella par, och då har man ej vunnit något.

Tvärtom tror jag att mycket kan vinnas på reformen. En av de viktigaste sakerna är som jag ser det att undanröja hotet om att prästkandidater som ej är beredda att viga enkönade par i framtiden inte skall kunna prästvigas. Det finns nämligen många ledamöter i kyrkomötet som vill det.  Visserligen är det biskoparna, inte kyrkomötet, som formellt äger frågan, men i praktiken har jag svårt att se att biskoparna ska kunna hålla emot i längden, om trycket börjar öka i kyrkomötet.

Visserligen skulle fortfarande icke juridiska välsignelse-ceremonier med enkönade par ske, MEN efterfrågan på sådana skulle troligen vara så låg att luften skulle gå ur frågan om att avkräva vignings-villighet för prästkandidaterna.

Detta handlar för mig främst om teologin i sin helhet. Om ett sådant krav gick igenom skulle det sannolikt betyda slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan, och därmed slutet på förkunnelse av klassisk kristendom i samfundet. Det skulle alltså inte längre inom Svenska Kyrkans ram gå att få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse utgör, och samfundet skulle helt upphöra att vara en kristen kyrka. Idag finns det i mitt tycke mycket goda församlingar inom Sv K, t.ex. St pauli Göteborg, med massor av andligt liv. Men det skulle försvinna.

Sen har vi också frågan om att kyrkan ska förknippas mer med Jesus än med ceremonier. Det finns de som gifter sig i kyrkan av bara tradition - utan att vra det minsta intresserade av budskapet. Jag tycker inte att kyrkan ska ställa upp som deras "tjänare".Jag tror att om en kyrklig vigsel inte är juridisk, så skulle färre icke troende par välja den som tillägg, och kyrkan förknippas mer emd sitt trosinnehåll än förrättningar.

En kyrka värd namnet KAN INTE vara nöjd med att människor kommer till kyrkan totalt 4 gånger, och 2 av gångerna BÄRS man in.

• Sven Erik Johansson
    EnAnonumius skrev 2022-01-21 19:15:06 följande:

Jag valde då att "Samfunden bör själva avstå vigselrätten".

Jag personligen anser ju att det juridiska skall ju staten ta hand om. Så kan de olika religiösa samfunden ta hand om det andliga.

Jag själv är ateist och när jag var gifte mig så sa jag ifrån att jag inte ville ha en kyrklig vigsel. Han jag skulle gifta mig frågade ju mig varför och då sa jag ifrån. Jag är ateist och och det skulle kännas fel för mig att stå och lova något inför någon jag inte tror på, och jag tycker även det är respektlöst mot de kristna (annan gud/gudar religion) att jag som ateist gifter mig kyrkligt (eller i en annan religiös samfund tillägnad någon gud/gudar).
    Min make var också ateist, men han ville ändå ha en kyrklig vigsel. Dock han köpte min motivering och vi gifte oss i rådhuset. Så jag delar TS åsikt om att det är hyckleri att man som  ateist gifter sig i kyrkan.

Så som jag ser det så anser jag att det inte bli några "problem" med vigseln. Det som vill ha en kyrklig vigselgudstjänst kan ju ha det ändå. Så kan de ju välja själva vilken dag de anser är deras riktiga bröllopsdag.

Som en sidonotering, jag skall även ha en borgerlig begravning. Av samma skäl som med giftermålet.

Respekt för din ärliga och respektfulla attityd om sakerna i fråga. Jag tror på något vis att Jesus står närmare den som är rak, också icke troende, än den som hycklande deltar i kristna aktiviteter. Bland de allra värsta hycklerierna tycker jag också det är när konfirmander utan minsta tro både läser trosbekännelse och tar nattvarden (ännu värre) under konfirmationen, även om de inte har minsta avsikt att dyka upp i kyrkan igen innan de gifter sig. 

Vad gäller begravning ser jag det som troende så att jag bryr mig inte ett skit om vad som händer med min kropp, bra jag får del av Gudsrikets evighet på andra sidan.   För min del kan de lika gärna lägga min kropp i en soptunna. Who cares  lixom ?- inte jag i alla fall. Jag tror att vi troende har en mindre "sentimental" hållnng ad gäller begravningar och den döda kroppen än många som inte tror på en fortsättning.

Men ska det vare en begravning så vill jag ha den kristen, och den ska vara inriktad på att förkunna det glada budskapet, evangeliet, till de som är där - och de som ännu lever i den här världen -alltså inte fokuserad på mig, utan på Kristus. Sen kan väl en o annan kanske säga något om mig, om det blir en minnesstund efteråt.

Jag respekterar din tanke om borgerlig begravning, och den är logisk om man inte tror, men skulle du någon gång bli troende så kanske du ändrar dig. MEn begravningar är liksom inte nån "stor sak för mig".

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 16:04:20 följande:
    Kommer aldrig ske i den svenska kyrkan, du behöver aldrig ange orsak till skilsmässa i Sverige, varför ska du ha kravet i detta i Svenska Kyrkan?

Man kan väl säga så här. I Svenska Kyrkan hittar man förmodligen präster som är villiga att genomföra den där 4:e eller 5:e vigseln, men präster har vigselrätt, inte vigselskyldighet, så det är ju inte säkert att den förste prästen man frågar är villig att göra det. Idealet är förstås som jag ser det, så länge kyrkliga vigslar finns kvar, att prästen känner de som gifter sig sedan förut, för att de är delaktiga i församlingslivet.

Även om en ändring sker så att det juridiska ligger på kommun eller stat, antar jag att prästen kommer att ha vigselrätt, inte vigseltvång, för de icke juridiska vigselgudstjänster som då lär genomföras - som i andra europeiska länder.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 13:33:34 följande:
    Du tror inte på, att man måste ha en kristen begravning för att få komma till himmelen? Det finns kristna som tror så, och de lider svårt när någon närstående försvinner till havs exempelvis och aldrig blir begravd. 
    Nej för tusan. Det spelar väl ingen roll vad som händer med kroppen. Om jag får en salig bortgång eller ej tror jag beror på om jag står inom räckhåll för, eller har ställt mig utom räckhåll för, Kristi verk. Som sagt - vad min kropp anbelangar får de gärna placera den i en soptunna eller göra biobränsle av den. Det har inget med min frälsning att göra. Den som tror det har nog missuppfattat det kristna budskapet i sin helhet.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 13:44:30 följande:
    Fast händer det NÅGONSIN att någon präst i SvK, vägrar att viga några som har klarat den officiella hindersprövningen? Det har jag svårt att tro. Jag kan se för mig hur han eller hon skulle bli uthängd i Aftonbladet:

Fyrabarnsmamman Melinda, 42, hade äntligen hittat sitt livs stora kärlek Denny efter fyra misslyckade äktenskap. Då vägrade församlingsprästen att förrätta vigseln! 

På bilden ser vi Melinda i den pärlemorvita, pärlstickade brudklänningen med tillhörande slöja som hon redan hade köpt. Den kostade 120 000 kronor, och hon var tvungen att ta ett SMS-lån för att har råd med den. "Nu hänger den här till ingen nytta, och jag är så ledsen", säger Melinda. Dessutom har jag inte råd med mat till barnen.

Denny, som just frigavs ifrån Kumla, säger "efter tio år i fängelset behöver jag faktiskt lite kärlek. Vem är prällejäveln att bestämma att Melinda och jag inte är rätt för varandra?

I sociala media går tongångarna höga. Fembarnsmamman Denize som snart ska gifta sig med Liam, känd från rättegången mot medlemmar i Bandidos, säger: "jag är rädd att det ska bli likadant för oss. Man kan ju inte rå för att man har haft otur tidigare i livet..."

Vi har sökt representanter för Svenska Kyrkan."
    Onekligen ett intressant fall detta med Melinda, men jag tror i o f s det skulle finnas präster som inte vigde. De skulle dock troligen hänvisa till en annan präst i församlingen, så det skulle förmodligen inte bli någon stor grej. Det skulle snart ha blivit vigsel med en annan präst. Det finns alltid präster som vill viga. Det fungerar bra som det är nu att prästen inte har vigseltvång, bara vigselrätt. O så skulle det nog bli även med andra ramar, om de kyrkliga vigslarna inte är juridiska.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 18:32:35 följande:
    Så prästens ord vid begravningen, om att vi nu överlämnar NN till Gud (minns inte den exakta ordalydelsen) har ingen betydelse?
    Självfallet inte i den meningen att det skulle göra någon som helst skillnad just för den avlidne själv. Däremot är det ju ett sätt att förmedla något till de levande som är närvarande, ett sätt att uttrycka att nu har den avlidne gått in i en annan del av verkligheten, utom räckhåll för vad vi gör, och nu är det bara Kristus som kan göra någon skillnad för just den avlidne.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige