Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
Dessutom blir ovannämnda ett sätt för vaniga, halv- eller icketroende svenskar att komma i kontakt med kyrkan. Kyrkan kan utnyttja dessa tillfällen till mission, och det tycker jag även att de gör - på ett bra sätt, faktiskt. På julgransplundringen t.ex., som min familj alltid gick på när barnen var små, så började man alltid med en gudstjänst i kyrkorummet, med enkla ord så att även barnen skulle förstå. Sedan blev det dans kring julgranen i församlingshemmet och slutligen fika med lussebullar och pepparkakor. Och på familjelägret var det en andakt i kapellet varje dag, samt en kort bön före varje måltid. Resten av tiden var det sport och lek, och möjlighet för familjerna att informellt börja närma sig en diakon eller präst.
Jag undrar lite var Sven Johansson tänker, att vanligt folk ska få den första kontakten idag, om man måste vara troende redan första gången man går inom dess portar? Visst, det finns dom som själva börjar söka bland religionerna - men det är inte Medelsvensson.
Den starka tron och de höga kraven som Sven Johansson eftersträvar, finns ju redan i frikyrkorna. Man kan ju välja en av dem i stället!
Du har helt missuppfattat mig. Jag har verkligen inte skrivit något om att avkräva bevis på personlig tro för att få vara med. Jag har heller inte skrivit något om att inte vara välkommen. Tvärtom sa jag att gudstjänsterna ska vara öppna för alla, och att diakoni och internationell hjälpverksamhet ska riktas till alla som kan nås. Du har helt missförstått vad jag vill säga. DÄREMOT tycker jag att man kan göra en viss SJÄLVPRÖVNING, och sträva efter ÄRLIGHET. Vissa handlingar är bekännelsehandlingar, som t.ex. att läsa trosbekännelsen. Menar man inte vad man säger då ljuger man ju. Även att ta nattvard är en bekännelsehandling. Jag har FULL RESPEKT för de som går konfirmandkurs (som alla ska vara välkomna på), men sedan ärligt väljer att avstå från själva konfirmationen då de inte tror. Det är verkligen ärlighet.
Sen visar tyvärr lång tids erfarenhet att det till stor del inte har fungerat, ur missionsperspektivet, med de tillfällen då många icketroende kommit i kontakt med kyrkliga verksamheter. Det vore möjligen om man kunde göra om sådana verksamheter så att det bar mer frukt, men hittills har det ju inte lyckats, då Sverige fortfarande, jämte Japan, är världens mest sekulariserade land.
jag har verkligen inte sagt att man måste var troende första gången man går innanför kyrkporten. Så där har du helt missuppfattat mig.
Så de där kraven du tror att jag eftersträvar eftersträvar jag inte.