Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jesus säger i ämnet enligt Lukas 16:18 "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott. Och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott". DÄREMOT så är det naturligtvis orimligt att bo med någon som t.ex slår en. Inte heller katolska kyrkan är emot att man i praktiken separerar då. Sen är det en annan sak om äktenskapet består på papperet, men i praktiken ska så klart ingen leva under orimliga förhållanden.
Vad gäller katolska kyrkan är den, liksom som Svenska Kyrkan, enhetlig. Det är skillnad på olika församlingar och olika präster. I Svensk kyrkan tros olika och förkunnas olika i olika församlingar, och så är det även i Katolska Kyrkan. Det finns många ärliga o-hycklande präster i Katolska Kyrkan. Katolske kyrkoherden här i stan har predikat kraftfullt mot hyckleri. Man kan inte säga generellt att "katolska kyrkan hycklar". Absolut inte !
Katolska kyrkan är bara en vad jag vet, men har förstås olika församlingar och olika stift. I vissa fall kan ju ett äktenskap förklaras ogiltigt och det är kanske lite olika i olika stift vad man godkänner som ogiltigt eller ej. Min katolska väninnas käreste hade varit gift innan, och hann skrev till katolska kyrkan i Sverige och ansökte om det förra äktenskapets ogiltigförklarande. Han fick igenom det, men jag är ej säker alla katolska stift skulle godkänt det.
Det är lite som celibatet för präster. Det finns undantag. Om man var gift redan när man blev katolik och ville bli katolsk präst. En av mina facebookvänner, som var präst i Svenska Kyrkan innan han blev katolik, är gift, och om han skulle vilja bli katolsk präst, och fick det godkänt skulle han inte behöva skilja sig.
Däremot kan inte en person som redan jobbar som katolsk präst gifta sig - om han inte vill sluta jobba som katolsk präst. Då går det förstås.
Jag tror inte att idén generellt är bra. Själv hade jag inte funnits om allmänt prästcelibat fortsatt i Norden efter 1500-talet. Jag har ju 6 generationer präster bland mina förfäder. Ha ha
Tanken är väl bla att prästen ska ha 100% fokus på sina uppgift att vara präst, och inte ha sina krafter och uppmärksamhet splittrad på att t.ex. ha en familj att ansvara för, och ge sin tid och energi, men jag tror inte idén generellt är bra. Däremot finns det katolska präster som jag verkligen tror tjänar Gud, t.ex. katolske kyrkoherden här i stan, som är en fantastiskt god predikant enligt min bedömning.