Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

sextiotalist skrev 2022-01-20 13:21:12 följande:
    Fast det stämmer inte riktigt, det var först under 1500-talet som vi blev protestanter och först 1571 fick svenska kyrkan vigselrätt (kyrkoförordningen 1571), men tillräckligt länge i varje fall, dvs så länge som vår svenska kyrka har funnits. Så även om det inte är 1000 år, så är det så länge Svenska Protestantiska kyrkan har funnits, det var ett smart drag att knyta folk till kyrkan via vigseln.
    Sedan fanns det en gråzon ett tag, men innan dess så var inte kyrkan inblandad alls (Sverige blev ju inte kristet förrän en tid in på 1000-talet)
    De katolska prästerna, som vi hade innan, vigde ju också folk! :)

• Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 13:43:54 följande:
    Ja, men nu var det vigselrätten knuten till kyrkan som jag avsåg, den skrevs in 1571, innan dess så fanns självklart vigslar i kyrkan, men det var inte lagstadgad som det sedan blev. 
    Vilka förrättade då juridiskt giltiga vigslar före 1571, om det inte var präster?
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 14:38:02 följande:
    Jag har en känsla av att de som inte kommer från ett hem, där föräldrarna är troende, dvs det finns med i vardagen (mormor läste alltid bordsbön innan maten t.ex) att man kanske blir lite mer bokstavstrogen, men andra, som fått det med blodet inte tar det på samma allvar. För mig är tro inte blodigt allvar, utan vissa tror, andra tror, en del tror mer, andra mindre. För mig är kyrkan och kristendomen mer ett kulturarv, inte bara fastigheten, utan allt kring detta. 
    För mig med. Jag förstår Sven Johansson (tror jag), men jag tycker inte att just Svenska kyrkan ska vara en församling med höga trösklar, där man avkräver människor bevis på en personlig gudstro, för att de ska få vara med. Jag tycker att vem som helst ska känna sig välkommen där. Kunna gå på familjeaktiviteter, åka på familjeläger, sätta sina barn i miniorerna och barnkörerna, gå på gudstjänster 1 Advent och Julafton (även om man inte går annars), delta i kurser om helgonens liv eller ikonmålning, be diakonissan om en matkasse om man har mer månad än lön kvar...

Dessutom blir ovannämnda ett sätt för vaniga, halv- eller icketroende svenskar att komma i kontakt med kyrkan. Kyrkan kan utnyttja dessa tillfällen till mission, och det tycker jag även att de gör - på ett bra sätt, faktiskt. På julgransplundringen t.ex., som min familj alltid gick på när barnen var små, så började man alltid med en gudstjänst i kyrkorummet, med enkla ord så att även barnen skulle förstå. Sedan blev det dans kring julgranen i församlingshemmet och slutligen fika med lussebullar och pepparkakor. Och på familjelägret var det en andakt i kapellet varje dag, samt en kort bön före varje måltid. Resten av tiden var det sport och lek, och möjlighet för familjerna att informellt börja närma sig en diakon eller präst. 

Jag undrar lite var Sven Johansson tänker, att vanligt folk ska få den första kontakten idag, om man måste vara troende redan första gången man går inom dess portar? Visst, det finns dom som själva börjar söka bland religionerna - men det är inte Medelsvensson. 

Den starka tron och de höga kraven som Sven Johansson eftersträvar, finns ju redan i frikyrkorna. Man kan ju välja en av dem i stället!
  • Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-20 15:19:55 följande:
    Jag tycker inte det är självklart. Jag tar bokstavligt på ''tills döden skiljer oss åt'', om man har sagt det löftet inför Gud. 
    Det Gud har sammanfogat, får människan inte skilja åt, som sägs i vigselgudstjänsten, men som också Jesus sa. 
    Fast nu vet jag ju vad du har skrivit här och på andra ställen. Om att du är rädd för män, rädd för att bli fast med en man som behandlar dig illa. Och ändå vill du inte att en kvinna, som har haft oturen att gifta sig med en man som gör det - kanske misshandlar henne gravt till och med, och tvingar henne till sex när hon inte vill - ska få skilja sig?

Som sagt, jag tycker dock att vid eventuellt omgifte, så bör kyrkan pröva hennes skäl till den första skilsmässan. Det duger inte att ordna fyra stora kyrkbröllop efter varandra, där huvudsyftet är att bruden ska ha "allt ljus på mig" i fantastiska vita kreationer och brudkronor. Tänk Pamela Anderson, t.ex....
  • Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-20 15:41:39 följande:
    Majoriteten av skilsmässor beror dock inte på misshandel. 

Här är en bra sida, som ger ett bra svar:

www.catholic.com/qa/is-divorce-a-sin-when-ones-spouse-is-abusive
    Jodå, jag VET allt det där. Jag har haft mitt eget lilla svärmeri för Katolska kyrkan, när jag var i tonåren, och påbörjade även konverteringskursen.

Men frågan är då om det är bättre, att vissa är så rädda för att gifta sig, på grund av att de tror att de inte får skilja sig, att de inte vågar ge sig in i något förhållande alls? Under sina bästa, mest fruktsamma år? Observera att Katolska kyrkan inte heller accepterar egensex...
    sextiotalist skrev 2022-01-20 16:04:20 följande:
    Kommer aldrig ske i den svenska kyrkan, du behöver aldrig ange orsak till skilsmässa i Sverige, varför ska du ha kravet i detta i Svenska Kyrkan?
    Inte till skilsmässa, det går ju genom myndigheter och i Sverige går det mycket snabbt och lätt att få skilsmässa. Det tar aldrig mer än ett halvår, inte ens om det finns små barn.

Men om en av parterna sedan önskar gifta om sig i kyrkan, så skulle kanske vigselprästen kunna syna skälen till den tidigare skilsmässan? Eller någon över honom i den kyrkliga hierarkin. För jag tycker också att det blir löjeväckande när folk envisas med att uttala de heliga löftena i kyrkan, bryter dem efter ett par år, återkommer ett halvår senare med ny partner och hela balunsen som hör till ett stort kyrkbröllop... och detta upprepas * 3 eller 4. Jag menar, har man brutit vigsellöftena en gång, så kanske man ska hålla sig till borgerliga ceremonier i fortsättningen, som inte inbegriper eviga löften? I stället för att ta bort vigselrätten helt för Svenska kyrkan.

• Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 16:26:13 följande:
    Ja, det känns lite löjligt, men jag är rätt säker på att man aldrig får igenom detta. Hur syna? Vem ska bestämma regelverket? Det är ett ganska radikalt beslut, jag har en känsla av att det även skulle strida mot svensk lagstiftning. 
    Nja, enskilda svenska präster har faktiskt rätt att neka viga vem de vill, enligt vilka grunder som helst. Men i verkligheten vågar de inte tillämpa det. Kyrkan har ju blivit otroligt politiskt korrekt, och de är livrädda för all publicitet och mediastormar som det skulle bli av ett sådant fall. 
  • Anonym (XXX)
    Friger skrev 2022-01-20 16:46:27 följande:
    Är det så många som gifter sig så många gånger då? Är inte det påståendet något du bara slänger ur dig?

Så har man brutit löftena en gång så får man ingen ny chans? Är man för evigt förtappad då?

Om jag skulle gifta mig en andra gång skulle jag inte vilja dra dit hela släkten en gång till. Skulle ni göra det?
    Nu KAN vi ju gifta oss borgerligt i Sverige, och de juridiska följderna blir precis desamma, plus att du kan tala om din partner som "din hustru" eller "din make" (vilket är viktigt för många) och ha de där ringarna på fingret. Så jag ser inte riktigt varför det skulle vara så hemskt. Det FINNS en viss löjes-faktor över att stå i kyrkan och upprepa samma heliga löften till nya partners igen och igen och igen... "den HÄR gången ska jag hålla dem!". Och det borde man inse själv.

Jodå, jag vet folk som har gift sig så många gånger som fem stycken - i kyrkan varje gång... Och vid ett tillfälle var bröllopet en exakt kopia av bröllopet närmast innan: samma kyrka, samma festlokal, samma meny, samma tärnor, samma brudklänning, ungefär samma gäster. Det vara bara brudgummen som var en annan.
  • Anonym (XXX)
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-21 17:12:33 följande:
    Jag tror också att det kommer att ske. Då kan även präster, imamer och rabbiner etc som inte vill viga någon av olika skäl tacka nej utan dåligt samvete. De kan följa sina religioners regler och alla kan gifta sig på lika villkor. 
    Jag tror aldrig att SvK kommer att gå tillbaka till att äktenskap är för en man och en kvinna, enbart. Det vågar de inte. Så en sådan reform hjälper inte. Den tar bara bort möjligheten till kyrkbröllop för heterosexuella par, och då har man ej vunnit något.
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-21 19:44:41 följande:

Respekt för din ärliga och respektfulla attityd om sakerna i fråga. Jag tror på något vis att Jesus står närmare den som är rak, också icke troende, än den som hycklande deltar i kristna aktiviteter. Bland de allra värsta hycklerierna tycker jag också det är när konfirmander utan minsta tro både läser trosbekännelse och tar nattvarden (ännu värre) under konfirmationen, även om de inte har minsta avsikt att dyka upp i kyrkan igen innan de gifter sig. 

Vad gäller begravning ser jag det som troende så att jag bryr mig inte ett skit om vad som händer med min kropp, bra jag får del av Gudsrikets evighet på andra sidan.   För min del kan de lika gärna lägga min kropp i en soptunna. Who cares  lixom ?- inte jag i alla fall. Jag tror att vi troende har en mindre "sentimental" hållnng ad gäller begravningar och den döda kroppen än många som inte tror på en fortsättning.

Men ska det vare en begravning så vill jag ha den kristen, och den ska vara inriktad på att förkunna det glada budskapet, evangeliet, till de som är där - och de som ännu lever i den här världen -alltså inte fokuserad på mig, utan på Kristus. Sen kan väl en o annan kanske säga något om mig, om det blir en minnesstund efteråt.

Jag respekterar din tanke om borgerlig begravning, och den är logisk om man inte tror, men skulle du någon gång bli troende så kanske du ändrar dig. MEn begravningar är liksom inte nån "stor sak för mig".

Du tror inte på, att man måste ha en kristen begravning för att få komma till himmelen? Det finns kristna som tror så, och de lider svårt när någon närstående försvinner till havs exempelvis och aldrig blir begravd. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-22 12:34:25 följande:

Man kan väl säga så här. I Svenska Kyrkan hittar man förmodligen präster som är villiga att genomföra den där 4:e eller 5:e vigseln, men präster har vigselrätt, inte vigselskyldighet, så det är ju inte säkert att den förste prästen man frågar är villig att göra det. Idealet är förstås som jag ser det, så länge kyrkliga vigslar finns kvar, att prästen känner de som gifter sig sedan förut, för att de är delaktiga i församlingslivet.

Även om en ändring sker så att det juridiska ligger på kommun eller stat, antar jag att prästen kommer att ha vigselrätt, inte vigseltvång, för de icke juridiska vigselgudstjänster som då lär genomföras - som i andra europeiska länder.

Fast händer det NÅGONSIN att någon präst i SvK, vägrar att viga några som har klarat den officiella hindersprövningen? Det har jag svårt att tro. Jag kan se för mig hur han eller hon skulle bli uthängd i Aftonbladet:

Fyrabarnsmamman Melinda, 42, hade äntligen hittat sitt livs stora kärlek Denny efter fyra misslyckade äktenskap. Då vägrade församlingsprästen att förrätta vigseln! 

På bilden ser vi Melinda i den pärlemorvita, pärlstickade brudklänningen med tillhörande slöja som hon redan hade köpt. Den kostade 120 000 kronor, och hon var tvungen att ta ett SMS-lån för att har råd med den. "Nu hänger den här till ingen nytta, och jag är så ledsen", säger Melinda. Dessutom har jag inte råd med mat till barnen.

Denny, som just frigavs ifrån Kumla, säger "efter tio år i fängelset behöver jag faktiskt lite kärlek. Vem är prällejäveln att bestämma att Melinda och jag inte är rätt för varandra?

I sociala media går tongångarna höga. Fembarnsmamman Denize som snart ska gifta sig med Liam, känd från rättegången mot medlemmar i Bandidos, säger: "jag är rädd att det ska bli likadant för oss. Man kan ju inte rå för att man har haft otur tidigare i livet..."

Vi har sökt representanter för Svenska Kyrkan."
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige