Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Friger skrev 2022-01-19 17:02:26 följande:

Är inte med i Svenska Kyrkan av den enkla anledningen att dom är för politiskt aktiva. En del präster och ärkebiskopar kunde med fördel sluta i Svenska Kyrkan och börja jobba som politiker istället.

Håller även med om att kyrkovalet är ett problem. Saknar "Pastor Jansson" ibland. :P

Angående äktenskapet så anser jag att kyrkan ska ha rätt att viga. Det är möjligt att inte alla som gifter sig tror på gud. Men vill du övertyga någon om att din sak är rätt så måste du bjuda in dom i ditt hus. Ett heligt löfte är dessutom ett heligt löfte. Och jag tror de flesta väger det tyngre i en kyrka än framför ljughuset (rådhuset).

Det var ju så man fick folk religiösa från början. Ceremonier och annat som gjorde kyrkan helig och viktig. Det prästen sa längst där framme förstod nog folket mindre av. Särskilt på den tiden när dom prata latin.

Någon mer historiekunnig får korrigera mig om jag har något sakfel. Det här kommer från mitt minne. Inte google.

Jag håller delvis med dig, och delvis inte. En del biskopar o präster driver partipolitik och borde inte vara på sina poster om de inte ändrar inställning och kurs. Däremot finns det som jag ser det på lokalplanet åtskilliga bra församlingar. I en del församlingar förkunnas och tros kristen tro, men bara en spårvagnshållplats bort kan det förkunnas politik och genus.

Men så länge det finns väldigt fina församlingar, t.ex. Pauli Göteborg, så har jag hopp om samfundet, och jag sitter i kyrkofullmäktige för att förändra.

Bjuda in i huset gör man till gudstjänsterna. Där ska alla vara välkomna, men erfarenheten visar att många som bjuds in o gifter sig kyrkligt ändå inte kommer till tro, Det har inte blivit någon folkväckelse trots att det funnits en tid då de flesta som gifte sig gifte sig kyrkligt. Det fungerande inte.

Jag menar att receptet är att göra som i de församlingar där det finns ett starkt andligt liv - t.ex. Göteborg Pauli, där det kan sitta 200 på en vanlig söndagsgudstjänst. Där satsar de på en stark gedigen förkunnelse. Det märks att där finns levande tro, ett levande böneliiv , och DET väcker nyfikenhet hos andligt intresserade, för det FINNS en andlig hunger i Sverige. Den FINNS, och där det ges tjänlig andlig föda kan mycket märkliga saker ske. Jag har sett detta med egna ögon. 

De kyrkliga förrättningarna har inte hjälpt. De har inte gjort Sverige kristet. Lite elakt har någon sagt att svensken kommer till krkan 4 gånger, och 2 av gångerna bärs man in.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (medlem i kyrkan) skrev 2022-01-19 17:23:26 följande:

Präster liksom andra vigselförrättare kan viga folk i trädgårdar, på bryggor, på slott, sjukhus mm.
    Är det just att präster inte får viga folk som du är emot?

Vem bestämmer hur troende man är? alla tror på olika sätt, du kan ju inte avgöra på vilket sätt ska tro och vilka som tror tillräckligt mycket. Man kan leva efter kristna värderingar och tycka om den kristna gemenskapen. 
    Många är inte aktiva men kyrkan betyder ändå mycket vid sorg och det kan vara viktigt att t ex en begravning sker i kyrkan även om man inte varit aktivt troende, många vill att sina barn ska döpas in i gemenskapen även dom inte är aktiva osv.
    Det är ju bara att se hur mycket kyrkan gör vid olyckor osv, folk söker sig då till kyrkan. 
    Tycker inte att någon ska avgöra hur pass troende man är för att kunna gifta sig i kyrkan, dom som är emot kyrkan eller absolut inte troende väljer ju heller inte att gifta sig i kyrkan. Dom som gifter sig i kyrkan gör det för att dom vill och är medlemmar i alla fall en i paret, dom gör det för att dom vill annars väljer man annat alltså blir det inte hyckleri. 

Tvärtom är det väl att de FÅR viga juridiskt jag är emot. Jag vill ha det som i andra länder i Europa  - där de juridiskt giltiga vigslarna är borgerliga. Sen kan par som så önskar ha en kyrklig akt:

Vad menar du med bestämmer ? Det är väl ingen som "bestämmer hur troende man är", och något sådant har jag aldrig skrivit. DÄREMOT tycker jag att man kan göra en SJÄLVPRÖVNING, och ha så pass mycket respekt för kyrkans som trossamfund att man själv tycker det är viktigt att man är ärlig i förhållande till tron.. Att man ärligt kan stå för det man säger o gör i kyrkan. Jag har MER RESPEKT för den som inte tror, och ärligt säger det, och väljer borgerlig vigsel, än den som säger och gör det man inte står för.

Ett annat exempel är konfirmation Helt OK att gå kursen, men om man fullföljer och tar nattvarden och läser trosbekännelsen så ska man ärligt mena det man gör och säger. Det är ÄRLIGHETEN, självprövningen och motsats till hyckleri jag förordar.. Inte andras prövning, men åter igen  självprövningen.

Jag ser själv en poäng i vuxendop som man själv väljer, fastän jag själv är barndöpt, och tills vidare står kvar i det, men dopet är inte en familjeceremoni.

En borgerlig begravning kan väl vare väl så bra som en kyrklig, och en borgerlig vigsel kan vara jättefin, och dessutom - med det system som finns i andra länder FINNS JU KYRKLIG VIGSEL, bara det att den inte är juridisk. Så den  kan man  absolut.

Har du ingen förståelse för att kyrkan är ett trossamfund, och att i dagens Svenska Kyrka har i många församlingar "tron satts på undantag". har du ingen förståelseför hur vi troende upplever det i en politiserad och många gånger förvärldsligad kyrka där Jesus och hans budskap trängs tillbaka ?

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Sorters) skrev 2022-01-19 17:34:29 följande:
    Finns ett enkelt sätt att sortera bort många med ljumt intresse. Ta bort medlemsavgiften via skattsedeln och skicka ut ett inbetalningskort istället 
    Smart och förnuftigt. De som mera dyrkar sin plånbok än Gud lär inte alltid vara så beredda att betala medlemsavgiften.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Sorters) skrev 2022-01-19 17:38:36 följande:
    Lär dock bli svårt att finansiera verksamheten på nuvarande nivå. 

Japp, men jag drar gärna ned verksamheten på kort sikt för att få en mer engagerad, vassare - mindre utslätad - kyrka. På lång sikt vill jag vinna många medlemmar, men då för att själva tron blir intressant med en stark förkunnelse.

Men på kort sikt är jag villig att få mindre i medlemsavgifter o ha en något mindre omfattande verksamhet.

• Sven Erik Johansson
    Jemp skrev 2022-01-19 17:42:21 följande:

Det är inte en fråga jag gett mycket tanke, får jag väl erkänna. Men jag tror att jag inte håller med. 

Flera ceremonier kring vigsel, som det ändå blir ibland, tycker jag känns dumt. Ska man ha flera vigslar, vilket är bröllopsdagen, vilken anses som "den riktiga"? 

Att kyrkan ska inrätta egna regler för äktenskap och skilsmässor känns riskfyllt. 

Jag gillar rollen kyrkan har som inte enbart öppen för troende utan även en del samhällsansvar, tex gällande gemenskap, öppna förskolor, biståndsarbete osv. Det är den främsta anledningen till att jag är medlem. 

Det fungerar i andra europeiska länder, så varför skulle det inte fungera här ? Många skulle inte välja mer än EN ceremoni - den borgerliga - och de som väljer 2 är de mer MOTIVERADE.

Vad menar du med egna regler ? Jag säger bara att det är dags att införa samma system som i andra länder, att Sverige kan lära av andra.

Problemet är väl att den snart inte längre ÄR "öppen" för oss som ÄR troende. Givetvis vill jag att den är öppen för alla så att alla är välkomna på gudstjänster osv, men ett trossamfund måste ju också få vara ett trossamfund. Tron måste ändå var i fokus i verksamheten om man ska göra skäl för namnat kyrka. En bofink kan inte  se ut hur sim helst.

• Sven Erik Johansson
    Jemp skrev 2022-01-19 17:47:23 följande:
    Jag kan samtidigt förstå invändelsen mot att så många döper av ren tradition till en tro de inte själva har mycket för. 

Å ena sidan fin tradition, å andra sidan skevt att komma hem efter sitt barns dop och säga "skitsnack". 
    Japp. Mindre hyckleri, och mer ärlighet i förhållande till tron är det som jag efterlyser.Glad
  • Sven Erik Johansson
    Friger skrev 2022-01-19 17:59:53 följande:
    Okej, jag läser vad du skriver angående variationen av politiskt och mindre politiska gudstjänster. Jag tror dig. Du verkar ju inte vara typen som ljuger särskilt mycket. Vill du lära dig så kan jag säkert hålla kurs inom ämnet.

Men sådana som jag ser inte det du berättar. Vi ser "flummet".

Vadå inte fungerar med att komma till tro? Hur vet du det? Visst att kyrkan tappar medlemmar. Men om man inte hade alla dom här aktiviteterna som dop, konfirmation, bröllop och begravning. Så skulle kyrkan kanske förlorat ännu fler medlemmar? Reklam är aldrig dåligt. Även om inte alla köper din produkt.

Detta under förutsättning att gudstjänsten var bra. Har några sådana positiva bestående minnen personligen. Minns särskilt en begravning jag var på. Mycket värdig och fin begravning. Klart bättre än det dike mina barn lovat mig.

Tror att om kyrkan bara ansträngde sig att hålla sig politiskt neutrala och fokusera på tron så tror jag att dom skulle vinna en hel del anhängare. Jag skulle gå med på en gång. Även om jag skulle behöva en längre session av bikt innan jag blir accepterad. Sen skulle väl biktfadern antagligen behöva lite professionell terapi efteråt. Men sen efter det skulle ni ha en medlem ytterligare.

Jag håller helt o fullt med dig om att politiken måste bort, och att fokus ska ligga på tron, och jag har säkert minst lika mycket att bikta som du. Jag är SANNERLIGEN INGET moraliskt föredöme. Däremot tror jag att mina synder är sonade utav Kristus. VÄLKOMMEN som medlem om du är intresserad. Det är JUST intresserade medlemmar Sv K behöver som jag tänkt om saken.

Jag talar inte om antalet formella medlemmar. Medlemskapet på papperet säger inget om var indivderna står i andlig mening. Jag talar om att det är en liten minoritet av folket, och även av Sv. K:s medlemmar som lever som kristna i vardagen. Komma till tro ? Ja, det ver det jag gjorde när jag var 16. Jag är barndöpt vid 2-3 månaders ålder, men jag var absolut ingen kristen innan jag var 16. Då fick jag förtroende för Kristus, lita på honom. Jag började tro att han faktiskt är världens frälsare, och ville följa honom. Som den ende i familjen började jag gå på gudstjänster - vara aktiv i min församling av Svenska Kyrkan.

Det är inte bara det att inte alla "köper produkten". Det är väldigt få som köper produkten, och med många helt sekulära medlemmar, som väljer företrädare som är inne på en liknande linje, påverkas kyrkans möjligheter att vara radikal och andligt verkligt intressant och spännande negativt som jag ser det..

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Ateist-Mia) skrev 2022-01-19 18:26:11 följande:

Jag tycker att religiösa samfund ska fråntas vigselrätten. Jag tycker att det är viktigt att det är tydligt att äktenskapet är ett juridiskt avtal. (Och endast om man vill, även ett religiöst.)

Att frånta kyrkan vigselrätten kanske också kan öppna för möjligheten att gifta sig inför Gud men inte inför lagen. Många idag är ju förlovade utan att ha som intention att gifta sig, tex på grund av arv och särkullsbarn. De som då vill kan få sitt förhållande välsignat utan att ändra arvsrätten. 

Väl talat ateist-Mia. Glad Som troende har jag mera respekt för din ateisthållning än för de som väljer kyrklig vigsel utan att de själva tror. Jag står närmare dig. Jag vill att det ska finnas så mycket respekt för kyrkan som trossamfund att man gör en självprövning, och som ateist eller agnostiker, eller annan tro, väljer borgerligt i stället för kyrkligt - och jag är liksom du för ett system där samfund kan ha hand om de rent andliga vigslarna, men där de inte gör myndighetsutövning.

Jag vill faktiskt ha en "ohelig allians" med icke troende som vill samma sak i själva sakfrågan. RESPEKT för ditt inlägg. Glad

• Sven Erik Johansson
    Postman skrev 2022-01-19 18:26:40 följande:
    Samma här, bra sagt. Känner så också och det är också min främsta anledning till att jag fortfarande är medlem.
    Den skulle kunna ha en hel del öppen verksamhet även om man genomförde den reform jag föreslår - dvs att göra det som det är i andra europeiska länder med vigslarna, där de juridiskt giltiga vigslarna är de borgerliga. Glad
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ateist-Mia) skrev 2022-01-19 19:15:37 följande:

Sven Erik Johansson: Väl talat ateist-Mia. Glad Som troende har jag mera respekt för din ateisthållning än för de som väljer kyrklig vigsel utan att de själva tror. Jag står närmare dig. Jag vill att det ska finnas så mycket respekt för kyrkan som trossamfund att man gör en självprövning, och som ateist eller agnostiker, eller annan tro, väljer borgerligt i stället för kyrkligt - och jag är liksom du för ett system där samfund kan ha hand om de rent andliga vigslarna, men där de inte gör myndighetsutövning.

Jag vill faktiskt ha en "ohelig allians" med icke troende som vill samma sak i själva sakfrågan. RESPEKT för ditt inlägg. Glad

Tack. :) Jo, jag kände det när jag läste din TS att vi ser på SvK och tro på ungefär samma sätt, fast från olika håll. Jag har mycket kontakt med SvK genom mitt jobb (med bla kyrkobyggnaderna). Har träffat så mycket hyggligt folk i SvK och det skulle inte kännas bra alls att fejka tro genom att tex döpa mina barn. De präster jag möter i mitt jobb har ju valt att ägna sitt liv åt att hjälpa andra genom tron på Gud och Kristus. Det har jag respekt för och jag skulle inte kunna delta i en ceremoni och leka kristen inför någon som utför sin del av ceremonin på djupaste allvar. På samma sätt skulle jag inte bjuda in ett djupt övertygat medium för att sedan fnissa bakom ryggen när hen pratar med spöken. Det är respektlöst helt enkelt.

Jag bevittnar däremot gärna religiösa ceremonier när jag vet att de som deltar tror på det de gör. Då tar jag gärna del av det som är viktigt i deras liv. 

Jag arbetar som sagt också med SvK som kulturarv. Det är ju ytterligare en aspekt av det hela. Kyrkobyggnaderna i sig är viktiga även av andra skäl än de religiösa. Hur ser du på det - att kyrkobyggnader, -gårdar och inventarier bevaras av andra skäl än religiösa? 

Åter igen mycket väl skrivet Ateist-Mia. Du verkar verkligen förstå vad tro är och det inger respekt hos mig. (Jag har varit troende sedan jag var 16. (Jag har också själv erfarenhet av de övernaturliga. Min kristna tro grundas inte bara på bibel och förkunnelse. Jag vet vad jag har sett med mina egna ögon.) 

Jag vet inte vem som är din arbetsgivare, men om Sv K köper tjänsten att bevara kyrkobyggnader är det väl helt i sin ordning, och du gör säkert ett bra jobb. Men däremot får inte kyrkobyggnaderna i sig själva bli viktigare än innehållet. De är byggda med syfte att tjäna Jesus, och nå ut till folk med hans budskap, och hjälpa människor finna honom och leva i efterföljelse, i lärjungeskap till honom. Jag vil inte att andra intressen ska överskugga det kärnuppdraget, varken lokalt eller på riksnivå:

Även byggnader kan faktiskt bli en avgud. Hellre ett levande andligt liv så att man träffas hemma hos varandra, eller i en enkel lokal, än en död församling i en aldrig så vacker kyrkolokal, MEN jag gillar fina kyrkor, och jag har väl en viss dragning till lite högtidligare kyrkolokaler. Jag har ju mest varit i de gamla historiska samfunden, som av tradition har fina lokaler. Jag är aktiv och medlem i Svenska Kyrkan, men går ibland också i Katolska Kyrkan, och på sätt och Ortodoxa. Vår kyrka på Råslätt i Jönköping är en ekumenisk samarbetskyrka där Svenska Kyrkan, Pingst och Syrisk-Ortodoxa delar på lokalen. Vi har ett väldigt gott ekumeniskt klimat här i stan.

Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige