Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
Är inte med i Svenska Kyrkan av den enkla anledningen att dom är för politiskt aktiva. En del präster och ärkebiskopar kunde med fördel sluta i Svenska Kyrkan och börja jobba som politiker istället.
Håller även med om att kyrkovalet är ett problem. Saknar "Pastor Jansson" ibland. :P
Angående äktenskapet så anser jag att kyrkan ska ha rätt att viga. Det är möjligt att inte alla som gifter sig tror på gud. Men vill du övertyga någon om att din sak är rätt så måste du bjuda in dom i ditt hus. Ett heligt löfte är dessutom ett heligt löfte. Och jag tror de flesta väger det tyngre i en kyrka än framför ljughuset (rådhuset).
Det var ju så man fick folk religiösa från början. Ceremonier och annat som gjorde kyrkan helig och viktig. Det prästen sa längst där framme förstod nog folket mindre av. Särskilt på den tiden när dom prata latin.
Någon mer historiekunnig får korrigera mig om jag har något sakfel. Det här kommer från mitt minne. Inte google.
Jag håller delvis med dig, och delvis inte. En del biskopar o präster driver partipolitik och borde inte vara på sina poster om de inte ändrar inställning och kurs. Däremot finns det som jag ser det på lokalplanet åtskilliga bra församlingar. I en del församlingar förkunnas och tros kristen tro, men bara en spårvagnshållplats bort kan det förkunnas politik och genus.
Men så länge det finns väldigt fina församlingar, t.ex. Pauli Göteborg, så har jag hopp om samfundet, och jag sitter i kyrkofullmäktige för att förändra.
Bjuda in i huset gör man till gudstjänsterna. Där ska alla vara välkomna, men erfarenheten visar att många som bjuds in o gifter sig kyrkligt ändå inte kommer till tro, Det har inte blivit någon folkväckelse trots att det funnits en tid då de flesta som gifte sig gifte sig kyrkligt. Det fungerande inte.
Jag menar att receptet är att göra som i de församlingar där det finns ett starkt andligt liv - t.ex. Göteborg Pauli, där det kan sitta 200 på en vanlig söndagsgudstjänst. Där satsar de på en stark gedigen förkunnelse. Det märks att där finns levande tro, ett levande böneliiv , och DET väcker nyfikenhet hos andligt intresserade, för det FINNS en andlig hunger i Sverige. Den FINNS, och där det ges tjänlig andlig föda kan mycket märkliga saker ske. Jag har sett detta med egna ögon.
De kyrkliga förrättningarna har inte hjälpt. De har inte gjort Sverige kristet. Lite elakt har någon sagt att svensken kommer till krkan 4 gånger, och 2 av gångerna bärs man in.