Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 14:27:13 följande:

Det är bra att du inte läser trosbekännelse och tar nattvard. Jag förstår att det funnits ett släkttryck, och jag tycker själv att släkttryck är så jättetråkigt. Man ska kunna vara sig själv, men jag kan inte låta bli att tänka att det varit ännu ärligare att inte göra det vid konfirmationen heller-dvs att inte konfirmeras. Kan du förstå att för mig som troende så är en sådan sak som nattvarden på allvar ? det varnas till och med i nya testamentet för att ta den utan att verkligen mena det man gör. 

För min del kommer jag från ett, i Sverige, vanligt sekulariserat hem. Jag blev troende vid ungefär 16 års ålder, och började som den ende i familjen att gå i kyrkan, och har varit aktiv  i Svenska Kyrkan sen dess. (Jag går också på katolska och ortodoxa gudstjänster då kristen enhet är en hjärtefråga för mig:) Jag sitter också i kyrkofullmäktige sen år 2017.

Jag har en känsla av att de som inte kommer från ett hem, där föräldrarna är troende, dvs det finns med i vardagen (mormor läste alltid bordsbön innan maten t.ex) att man kanske blir lite mer bokstavstrogen, men andra, som fått det med blodet inte tar det på samma allvar. För mig är tro inte blodigt allvar, utan vissa tror, andra tror, en del tror mer, andra mindre. För mig är kyrkan och kristendomen mer ett kulturarv, inte bara fastigheten, utan allt kring detta. 
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 14:59:13 följande:
    För mig med. Jag förstår Sven Johansson (tror jag), men jag tycker inte att just Svenska kyrkan ska vara en församling med höga trösklar, där man avkräver människor bevis på en personlig gudstro, för att de ska få vara med. Jag tycker att vem som helst ska känna sig välkommen där. Kunna gå på familjeaktiviteter, åka på familjeläger, sätta sina barn i miniorerna och barnkörerna, gå på gudstjänster 1 Advent och Julafton (även om man inte går annars), delta i kurser om helgonens liv eller ikonmålning, be diakonissan om en matkasse om man har mer månad än lön kvar...

Dessutom blir ovannämnda ett sätt för vaniga, halv- eller icketroende svenskar att komma i kontakt med kyrkan. Kyrkan kan utnyttja dessa tillfällen till mission, och det tycker jag även att de gör - på ett bra sätt, faktiskt. På julgransplundringen t.ex., som min familj alltid gick på när barnen var små, så började man alltid med en gudstjänst i kyrkorummet, med enkla ord så att även barnen skulle förstå. Sedan blev det dans kring julgranen i församlingshemmet och slutligen fika med lussebullar och pepparkakor. Och på familjelägret var det en andakt i kapellet varje dag, samt en kort bön före varje måltid. Resten av tiden var det sport och lek, och möjlighet för familjerna att informellt börja närma sig en diakon eller präst. 

Jag undrar lite var Sven Johansson tänker, att vanligt folk ska få den första kontakten idag, om man måste vara troende redan första gången man går inom dess portar? Visst, det finns dom som själva börjar söka bland religionerna - men det är inte Medelsvensson. 

Den starka tron och de höga kraven som Sven Johansson eftersträvar, finns ju redan i frikyrkorna. Man kan ju välja en av dem i stället!
    Vi är inte alltid ense, men här är vi det. 
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 15:16:37 följande:
    Exakt var har jag skrivit något om att avkräva bevis på personlig gudstro ? 
    Det var inte jag som skrev det, utan jag höll med (XXX) om hennes inställning (vi har ofta avvikande åsikter). Men du ställer rätt höga krav på andra. Du skrev det själv till mig innan. Du anser inte att man ska ta nattvarden eller läsa trosbekännelsen om man inte är troende, fast egentligen är det inget som du ska bry dig om, det kan vara det som (XXX) menar med höga trösklar
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 15:37:17 följande:
    Fast nu vet jag ju vad du har skrivit här och på andra ställen. Om att du är rädd för män, rädd för att bli fast med en man som behandlar dig illa. Och ändå vill du inte att en kvinna, som har haft oturen att gifta sig med en man som gör det - kanske misshandlar henne gravt till och med, och tvingar henne till sex när hon inte vill - ska få skilja sig?

Som sagt, jag tycker dock att vid eventuellt omgifte, så bör kyrkan pröva hennes skäl till den första skilsmässan. Det duger inte att ordna fyra stora kyrkbröllop efter varandra, där huvudsyftet är att bruden ska ha "allt ljus på mig" i fantastiska vita kreationer och brudkronor. Tänk Pamela Anderson, t.ex....
    Kommer aldrig ske i den svenska kyrkan, du behöver aldrig ange orsak till skilsmässa i Sverige, varför ska du ha kravet i detta i Svenska Kyrkan?
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 16:15:44 följande:
    Jodå, jag VET allt det där. Jag har haft mitt eget lilla svärmeri för Katolska kyrkan, när jag var i tonåren, och påbörjade även konverteringskursen.

Men frågan är då om det är bättre, att vissa är så rädda för att gifta sig, på grund av att de tror att de inte får skilja sig, att de inte vågar ge sig in i något förhållande alls? Under sina bästa, mest fruktsamma år? Observera att Katolska kyrkan inte heller accepterar egensex...
    sextiotalist skrev 2022-01-20 16:04:20 följande:
    Kommer aldrig ske i den svenska kyrkan, du behöver aldrig ange orsak till skilsmässa i Sverige, varför ska du ha kravet i detta i Svenska Kyrkan?
    Inte till skilsmässa, det går ju genom myndigheter och i Sverige går det mycket snabbt och lätt att få skilsmässa. Det tar aldrig mer än ett halvår, inte ens om det finns små barn.

Men om en av parterna sedan önskar gifta om sig i kyrkan, så skulle kanske vigselprästen kunna syna skälen till den tidigare skilsmässan? Eller någon över honom i den kyrkliga hierarkin. För jag tycker också att det blir löjeväckande när folk envisas med att uttala de heliga löftena i kyrkan, bryter dem efter ett par år, återkommer ett halvår senare med ny partner och hela balunsen som hör till ett stort kyrkbröllop... och detta upprepas * 3 eller 4. Jag menar, har man brutit vigsellöftena en gång, så kanske man ska hålla sig till borgerliga ceremonier i fortsättningen, som inte inbegriper eviga löften? I stället för att ta bort vigselrätten helt för Svenska kyrkan.

Ja, det känns lite löjligt, men jag är rätt säker på att man aldrig får igenom detta. Hur syna? Vem ska bestämma regelverket? Det är ett ganska radikalt beslut, jag har en känsla av att det även skulle strida mot svensk lagstiftning. 
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-02 09:41:47 följande:
    Jag tänker, att om man på något sätt ska bevisa att man är "riktigt" troende innan man får vigas i kyrkan, så blir det också konstigt. Detta är ju för många människor något flytande. Ibland tror de mer, ibland mindre. T.o.m. präster och munkar har ju kämpat med sin tro... Det blir ett för högt krav på Herr Svensson och Fröken Karlsson som vill gifta sig, tycker jag. Och dessutom - hur bevisar man det..? Om kravet blir att man ska uttala trosbekännelsen inför församlingen, så kan ju de som är ivriga efter kyrkbröllop utan att vara troende, göra det ändå. De känner inte att de gör något fel, eftersom det inte betyder något för dem. 

Jag vet som sagt att Sven Johansson tycker motsatt mot mig i den här frågan, men jag snor ändå hans tråd :) till att skriva, att jag anser att SvK även har en viktig TRADITIONSBÄRANDE funktion. Vi svenskar har redan förlorat så mycket av vår historia och traditioner, och ska vi förlora detta med kyrkliga vigslar (och kanske barnadop och begravingar också?), så blir vi ännu mer historielösa och rotlösa. Det blir snart inget kvar av oss. 

...och dessutom blir steget att plötsligt våga sig till kyrkan en vanlig söndag, större om man aldrig har varit där förr.
    Vi tycker inte lika speciellt ofta, men här delar jag din uppfattning helt och hållet.
    Jag har ju rätt många högkyrkliga på min mammas sida, men de delar inte TS uppfattning, däremot vet jag att den uppfattningen finns mer tydligt i västra Sverige.
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-02 10:25:25 följande:
    Ja, som det ser ut nu med utströmningen från Svenska Kyrkan, så tror jag inte att de har "råd" att vara så exklusiva. Dessutom FINNS ju Katolska kyrkan, de svenska frikyrkorna, och en mängd andra kristna sammanslutningar också. Finns  grupper som träffas hemma hos någon t.ex., läser Bibeln, sjunger psalmer och ber - och de behöver inte ens en präst, de turas om att vara ledare. Vill man tillhöra en väldigt exklusiv sammanslutning med höga krav för medlemskap, så finns det massor av andra ställen man kan söka sig till, än just SvK. Som jag tycker ska få vara en bred och allmännelig kyrka med låga trösklar...
    Exakt, det finns massor av olika samfund, som är mer strikta. Svenska kyrkan har ju en rätt stor funktion i samhället, de finns på sjukhus, vid katastrofer, utomlands. De bistår med hjälp till behövande. Misstänker att det är förväntningar som finns eftersom den är så öppen och även ägd av svenska folket (inte staten längre). Men svenska Kyrkan är en institution i det svenska samhället som har en förenande funktion. Om TS skulle få igenom den kyrkan han vill, så skulle jag gå ur den svenska kyrkan och misstänker att jag inte skulle vara ensam,
    Nu är jag rätt säker på att det inte kommer bli så, men föreslår TS och hans gelikar att istället söka sig till en kyrka som lever upp till hans förväntningar. 
  • sextiotalist
    Anonym (Ateisten) skrev 2022-02-02 10:38:46 följande:

Äktenskap är ett juridiskt och ekonomiskt kontrakt som parterna ingår med varandra, reglerat enligt lag. Det borde särskiljas helt från all religion. Vill man sen låta sig vigas inför någon Gud så ska man få göra det men det kan man göra separat.

Själv blir jag mer och mer nöjd med mitt beslut att gå ur Sv kyrkan för ett antal år sen, särskilt efter kyrkans senaste utspel där man sparkat en biskop för att ha haft en otrohetsaffär. Hallå, det är 2022? Inte 1822.

Ytterligare ett bevis på kyrkans rigida och dömande attityd mot människor. Otrohet är fel men att få sparken var väl magstarkt i dagens samhälle.

Nu finns det fler samfund än Svenska Kyrkan som har vigselrätt, så jag ser ingen konflikt med att ett brudpar väljer att vigas av ett samfund där de kan få både det juridiska och det andliga. Det var annorlunda förr, då det endast var kyrkan som hade vigselrätten. 

När det gäller biskopen, så var han ändå en biskop och hade en otrohetsaffär under flera år. Skulle nog säga att kyrkan många gånger har varit väldigt tolerant, då många präster fått behålla sina befogenheter trots både det ena och det andra.

• sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 10:56:28 följande:

1)Du missförstod mig. Att jag skrev i jag-form betyder inte att det egentligen handlar om mig, utan det var bara ett exempel, för på exakt samma sätt är det för miljoner andra. Miljoner och åter miljoner är andligt aktiva av sin egen vilja, inget tvång.

2) Att använda religionen som maktmedel är ofta något som använts av sådana som  INTE själva trott, men söker utnyttja den, ett missbruk helt enkelt.

3) Jag vill inte att Svenska Kyrkan ska finnas kvar i sin nuvarande form, utan i en ny form, och jag vill på kort sikt gärna ha ett mindre samfund, med mindre pengar, men med mer kärlek till Jesus, och engagerade medlemmar. Jag vill inte att icke troende som inte är det minsta intresserade av Jesus skall vara medlemmar. Däremot vill jag gärna se dem som medlemmar på längre sikt, om de kommer till tro, eller åtminstone blir intresserade av budskapet.

4) En utveckling kan alltid vändas om man vill.

5) När jag säger hard facts menar jag inte att jag kan bevisa något. Vad jag menar är att jag är intresserad av va som är hard facts. i meningen vad som faktiskt är sant - helt oberoende av om vi vet  det eller ej, helt oberoende av om vi tror det eller ej, helt oberoende av om vi kan bevisa det eller ej.  För såna hard facts finns det absolut. i den meningen- alltså verkligheten själ. DEN FINNS  och det är det jag menar med hard facts, och jag är intresserad av det.

Men då tycker jag att du ska byta samfund. För även om Svenska Kyrkan inte längre är statlig, så är det en institution i det svenska samhället. Tar man bort den svenska kyrkan i den roll som den har idag, så blir det som vilket samfund som helst. Så varför vill du ta bort den rollen som Svenska Kyrkan har idag?
    Varför kan du då inte gå med i ett samfund som har den rollen som du önskar. 
  • sextiotalist
    Anonym (Ateisten) skrev 2022-02-02 11:15:42 följande:
    Mycket möjligt, men det rimmar oavsett illa ur ett arbetsrättsligt perspektiv i ett modernt samhälle. Det profilerar inte direkt kyrkan som modern, varför inte återinföra dödsstraff för äktenskapsbrott när man ändå är igång?
    Nja. Nu har även ministrar fått avgå, pga de har gjort saker som inte passar in i partiets linje.
    Det är ändå en viss skillnad att ha en vanlig anställning mot att ha en ledande befattning. 
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 12:00:55 följande:
    Idag har nog de flesta större samfund en juridisk vigselrätt, men jag har för mig att någon av kyrkorna har avsagt sig den. Jag ser gärna att fler gör det, eller att riksdagen genomför reformen generellt. Om den kyrkliga vigseln är helt centrerad omkring det andliga så ser jag faktiskt det att det kan innebära en kvalitet, något faktiskt positivt, som inte finns när det är blandat.
    OK, men inse att, eftersom flera samfund vill ha vigselrätt, så är det helt enkelt så att den stora majoriteten (även inom de religiösa samfunden) inte delar din åsikt. 
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-02 12:41:06 följande:
    Jo. För så lite som att ha haft svartstäderska eller ej betalt TV-licensen (på den tiden då den fanns). 

Men det konstigaste med SvK och Visby-bispen, är att öppet homosexuella och transsexuella människor får vara präster. Det är ju hundra resor värre än ett otrohetsförhållande, mellan en vuxen man och en vuxen kvinna. Det sistnämnda är ju i alla fall naturligt. SvK fjantar i PRIDE-paraden varje år tillsammans med läderbögar med lösbröst och löspenisar - men nu gick man plötsligt bananas över en man och en kvinna som uppriktigt verkar älska varandra. För annars hade det ju inte hållit i tolv år, under dessa påfrestningar med extremt hemlighetsmakeri och rädsla för upptäckt. 
    Så lång tid som 12 år, OK. Snacka om att svikit sin livskamrat. 
    Jag har inga problem med homosexuella präster eller om de är transsexuella. Deras sexuella prefenser är totalt ointressanta. Däremot s
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 15:31:42 följande:

Man kan inte rycka ut et bibelställe ur sitt sammanhang. Det citatet är väl i ett av församlingsbreven, och adresserat till en församling där det faktiskt VAR problem, församlingen i Korint väl, med en grupp kvinnor som faktiskt störde gudstjänsterna ? Så innan man pratar om att ta russinen ur kakan och kör bibelreferenser tycker jag man ska känna till sammanhangen för bibelreferenserna.

Förut var jag tveksam till kvinnliga präster, men jag har ändrat mig på den punkten. DÄREMOT är jag emot både sådana manliga och sådan kvinnliga präster som har en liberalteologisk förkunnelse. De är värre än uttalade ateister enligt min fundering.

Du har absolut rätt till din önskan och din tolkning hur du vill att ett samfund ska vara. Men du anser uppenbarligen att din tolkning är den enda rätta.
    Du kan väl fundera på varför det finns så många olika samfund. Det kan helt enkelt vara så att det inte finns en enda tolkning som är rätt för alla. Jag upplever ditt sätt att resonera smått fundamentalistiskt. Min väg och allt annat är fel. 
    Efter denna tråd, så är jag fullt nöjd med att jag röstade i kyrkovalet och det var ett parti som är representerat i riksdagen som fick min röst.
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 16:01:28 följande:

Nu vill jag redan ut det här. Jag är  definitivt INTE "fundamentalist". Långt Långt därifrån. T.ex. är jag inte kreationist. Jag har inte heller använt frasen "ända rätta". DÄREMOT tycker jag det är rimligt att en kyrka värd namnet faktiskt har fokus i tron. Är det verkligen så hemskt ? Är det verkligen en så orimlig önskan?

Jag vet varför det finns olika samfund, och jag är aktiv i flera samfund själv, eftersom jag vill att vi kristna ska vara ett, och eftersom jag har sett att skillnaderna ofta är större INOM samfunden än MELLAN dem. Som jag t.ex. nämnde att katolske kyrkoherden här i stan predikar mer lutherskt än vissa präster i in egen  formellt "lutherska" kyrka.

Naturligtvis finns det olika uppfattningar i en del frågor, men likheten är större. Bara det att jag är aktiv i flera kyrkor visar väl tydligt att jag inte är så noga med "min väg är den enda rätta" ? Jag är svenskkyrklig, men jag deltar med glädje i andra kyrkors gudstjänster.

Jag tänker inte ge upp, och jag tänker inte sluta arbeta mot partipolitik i kyrkan. Sv K är den ende "kyrkan" i världen med ett sånt system. Jag tycker inte alls att det är så jäkla hemskt med att hålla på att kyrkans fokus ska vara tron. En kyrka är ett trossamfund.

Du har fel om mig, om var jag står.

För mig, som medlem i Svenska Kyrkan, är det värdegrunden, demokratin, och öppenheten som är det som jag värderar. Jag värderar att alla är välkomna, att alla kan nyttja den, att det inte finns något hinder att en person som är homosexuell eller transsexuell att bli präst.

Det är det som är unikt med den Svenska Kyrkan, som jag anser att man slå vakt om. 

• sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-03 10:52:16 följande:
    Du har fel på båda punkterna. Sedan 1/1 år 2000 är Sv K formellt inte längre en statskyrka, även om det återstår en del innan den är fri i verkligheten. Sedan är det också så att det finns församlingar inom Sv K med ett mycket starkt andligt liv - som jag ser det mycket bra församlingar, t.ex. St Pauli vid Redbergsplatsen i Götet. Här i Jönköping finns det också utmärkt förkunnelse inom Svenska Kyrkans ram. Ceremonier ger jag rent ut sagt blanka fan i som troende. Glad
    För människan, så har cermonier varit viktiga i årtusenden, är nästan säker på att använda cermonier är äldre än religionen
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-03 20:00:16 följande:

Jag tycker att Svenska Kyrkan ska satsa mer på vuxendop, Glöm inte att Svenska Kyrkan OCKSÅ har vuxendop - och det finns en stor poäng med det. I vår kyrkobyggnad, som är en samarbetskyrka mellan Svenska Kyrkan, Pingst o Syrisk-Ortodoxa byggs det nu en dopgrav, och den är tänkt att kunna användas också av Sv K, inte bara pingst. Jag uttalade mitt stöd för det i kyrkorådsmötet..

Jag vet att det ofta funnits kopplingar, men jag vill gärna att kunskapen ökar om vad dopet egentligen innebär.

Men varför är du med i ett samfund som avviker så mycket från det du tycker är viktigt?
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige