Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Är du verkligen så homofobisk att du vill avskaffa vigselrätten för att gay par inte ska få viga sig? Är det så illa? Hur tror du kristna homosexuella känner om de inte får gifta sig? Är det välkomnande tycker du? 

Allas rätt att gifta sig har inget med vigselrätt att göra, andra samfund än Svenska kyrkan viger gay par t.ex Equmeniakyrkan och Judiska församlingen. Sen det finns kristna samfund med vigselrätt som inte viger homosexuella par (t.ex Katolska kyrkan) Svenska kyrkan lobbade för att homosexuella skulle få gifta sig långt innan äktenskapslagen ändrades 2009. 

Jesus säger inte ett ord om homosexuella, däremot pratar han en del om skilsmässa och skilda har präster inga problem med. Det står på ett par ställen att homosexualitet är en synd men det är också en synd att äta hare och jag har aldrig hört någon passionerat prata om det. 

• Glinda från Oz
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-01 10:40:51 följande:

Du verkar inte ha läst eller förstått mina inlägg, t.ex. startinlägget för så skrev jag INTE ALLS. Läs gärna  mitt startinlägg noga så ser du vad jag faktiskt säger.

Bland det först jag nämnde var att jag ville att kyrkan skulle förknippas mer med Jesus, och frälsningen än med ceremonier. Jag vände  mig mot att icke troende hycklar och vill ha kyrklig vigsel utan att vara intresserade av Jesus. Jag vill att kyrkans andliga uppdrag ska komma i fokus. Jag är så sorgsen över den situation vi har där, tillspetsat sagt, svensken är medlem, men kommer bara 4 gånger till kyrkan, och 2 av gångerna bärs man in.

Sen sa jag också att om det skulle bli verklighet att nyvigda präster måste förklara sig villiga att viga enkönade par skulle det troligen bli slutet för klassiskt troende präster i Svensk Kyrkan, eftersom då skulle den klassiska tron försvinna även i ANDRA TEOLOGISKA FRÅGOR, än samlevnadsfrågor. Då skulle vi klassiskt troende kristna i Sv K  inte ha någonstans att ta vägen i Sv K. Då vore vi andligt hemlösa där.

Visserligen går jag ju även i andra kyrkor, t.ex. den katolska. (Katolske kyrkoherden här i stan är en sällsynt bra predikant. Han är mycket bra och predikar mer lutherskt än många präster i in egen formellt "lutherska" kyrka.) Men fortfarande finns det en del församlingar inom Sv K:s ram där man kan få den andliga föda som är klassiskt kristen tro.DET vill jag värna om, och det rör helt andra frågor än samlevnadsfrågor.

Eftersom det är just Svenska Kyrkan jag själv är medlem i och mest aktiv i, även om jag som sagt också är aktiv i andra kyrkor, så är det framför allt den jag tar upp - även för att den är största samfundet i Sverige.  MEN jag är för att inget samfund alls ska ha juridisk vigselrätt. Sedan är ju Svenska Kyrkan inte enhetlig. En del inom Svenska Kyrkan kan ha lobbat för ja, men de hade inte alla bakom sig.

Vad gäller att viga frånskilda så är det säkert olika med olika präster. Det finns säkert de som skulle säga nej till sådana par, men då finns det förmodligen andra som är villiga att viga. Vad gäller Jesus så sade och gjorde han när han var på jorden mycket som inte står i bibeln, men som jag tror går igen i den kristna traditionen. Den är också viktig, inte bara det skrivna ordet. Jag säger alltså inte som Luther "skriften allena", utan jag säger snarare på ett lite mer katolskt/ ortodoxt sätt "skriften och traditionen" .

Jag tror inte att Jesus behövde säga något angående praktiserat homosex. Det ansågs så självklart bland de han mötte när han var på jorden vilken etik som var att sträva efter. Hade Jesus gått o förkunnat något emot det gängse där hade det blivit en sådan stark konflikt att vi väl borde ha känt till den från kyrkohistorien. Dessutom tror jag att när Jesus talar om skriftens auktoritet så kan vi inkludera samlevnadsetiken även på det området, så indirekt kan man nog säga att Jesus talar även om dessa frågor, även om det inte finns något direkt Jesus-citat just i nya testamentet om just denna etik.

Sen, med mitt förslag skulle man fortfarande kunna få kyrklig vigsel, en andlig vigsel. Så gör man i andra länder. Jag tror det går att ha det så även i vårt land.

Jag har självklart läs huvudinlägget och tilläggskommentaren däremot inte alla dina inlägg i tråden. 

Jag undrar fortfarande hur välkomnande du tycker det är att inte låta homosexuella få gifta sig. För du förstår väl att homosexuella också kan vara troende? 

Med klassiskt troende menar du personer som är emot allas lika värde. Är det kristet tycker du? Testa att byta ut ordet enkönade par mot mörkhyade: 

Sen sa jag också att om det skulle bli verklighet att nyvigda präster måste förklara sig villiga att viga mörkhyade par skulle det troligen bli slutet för klassiskt troende präster i Svensk Kyrkan, eftersom då skulle den klassiska tron försvinna även i ANDRA TEOLOGISKA FRÅGOR, än allas lika värde. Då skulle vi klassiskt troende kristna i Sv K  inte ha någonstans att ta vägen i Sv K. Då vore vi andligt hemlösa där.

Hur tycker du att det lät? 

Att alla ska vara välkomna i kyrkan är viktigare än enskilda människors fördomar, står man inte för Jesus kärleksbudskap ska man inte jobba som präst. 

Du menar alltså att Jesus i själva verket stod för hat och intolerans? Homosex var helt accepterat på Jesus tid, det var något alla hade hört talas om och många praktiserade, kanske även Jesus själv. om du läser på om hur kristendomen utvecklat sig ser du ganska snart att den kristna traditionen som du kallar det inte är traditionell utan ändras konstant. Du skulle inte känna igen dig alls om du gick 200 år tillbaka i tiden. 

Att Svenska kyrkan inte vill tillåta att hatiska personer prästvigs har ingenting med vigselrätten att göra, de skulle tycka samma sak även om de inte hade vigselrätt. 

• Glinda från Oz
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-01 21:51:38 följande:

1)Jag vill ju att INGA  par ska vigas juridiskt i kyrkan, varken 2- eller 1-könade - som i flera andra länder i Europa. Alltså ingen skillnad alls mellan olika par. Kyrkan handlar om Jesus, om frälsning, bön , lärjungeskap och mycket mer. Det är det som är kärnverksamheten. Det är DEN jag vill ha allt fokus på i kyrkan.

2) Naturligtvis kan homosexuella vara troende, och var o en har frihet att vara medlem i ett existerande samfund, eller starta ett eget eller inte vara medlem i något alls. Det finns olika tro - också om vad som är förenligt med lärjungeskapet eller ej. Jag säger inte att det är lätt att leva som kristen. Tvärtom innebär det väl en radikal alternativ livsstil, inte  att leva som världen i övrigt lever.

3) Klassiskt troende innebär typ att man tror på Jesus som vår frälsare, att man tror på den tro som Jesus och apostlarna förkunnar, ärligt kan stämma in i apostoliska och nicenska trosbekännelserna, tror på bönen, tror på allt det som är centralt i kristen tro. osv osv. Om de präster försvinner som tror på detta blir vi klassiskt troende andligt hemlösa i Sv K.

4) Klassiskt troende präster har ingen invändning mot at viga mörkhyade. Så den situationen finns inte.

5) Alla ska vara välkomna på gudstjänsterna, men kyrkan ska inte viga juridiskt. Det ska kommun eller stat.

6) Blad greker o romare var det accepterat då Jesus var på jorden.

7) Jag tror att Jesus älskar mig, men inte att Jesus älskar allt jag gör. Snarare torr jag Gud har ett större perspektiv på vad jag gör än jag själv. Det innebär inte att Gud hatar mig, tvärtom att Gud älskar mig- så tror jag i a f.. Det tror jag gäller för andra med.

8) jag känner ingen hatisk präst. Det fungerar bar som det är att präster inte har vigseltvång. Biskoparna äger frågan om prästvigning, så det är inte säkert att de i kyrkomötet som vill ändra riktlinjerna får igenom det, men det är svårt att sia om framtiden.

När jag pratar om vigsel menar jag den religösa biten. Gay par ska alltså få samma religösa välsignelse som heterosexuella. 

Jag har inte sagt att de vägrar viga mörkhyade, det var en liknelse jag gjorde för att du skulle se hur fördomsfullt ditt resonemang är. Eftersom du är homofob ser du inte hur knasigt du resonerar men är du inte rasist kommer du se hur dumt det blir när man byter ut orden. 

Präster som inte viger homosexuella är hatiska, de har inget i kyrkan att göra. Att vara homofob är inte bättre än att vara rasist. Att säga att homosexualitet är en synd är hatiskt och fördomsfullt. Homosexualitet är något rätt och bra och lär vara något Gud själv har skapat. 

Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige