Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
Jag brukar inte tala om Jesus i imperfekt, utan i presens, eftersom jag tror att han lever också idag. Annars kan vi ju faktiskt lägga ned alla kyrkor på studs. Lever han inte idag finns 0 och ingen mening med att ha några som helst kyrkor. Men visst- jag skulle gärna se att en del präster var restriktivare med vilka de viger, oavsett om det är som idag med juridiska vigslar, eller blir som jag är för - med andliga/ icke juridiska vigslar - Där håller jag med dig. Men det är olika med olika präster, vad de gör eller inte, vad de tror eller inte, etc. Svenska Kyrkan är inte enhetlig. Mitt "inte" försvann i mitt inlägg igår. På samma sätt är det olika med olika präster i katolska kyrkan.
Jag håller med om att en kyrka inte ska ställa upp som ceremonimästare för var o en som vill det av vilka skäl som helst.
Och jag håller med dig att äktenskap borde hållas utanför alla sorters samfund också. Ett äktenskap är en juridisk och ekonomisk överenskommelse och borde inte ha något med religion att göra. omodernt i ett sekulariserat land som Sverige att inte ha tagit bort vigselrätt för allehanda klåpare för länge sen. Efter den formella vigseln kan paret ha vilken ceremoni de önskar, hänga i lianer eller i nåt trist pingst-kapell.... whatever rocks your boat.