Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
Jag håller inte med dig. Jag tycker kyrkan ska behålla sin vigselrätt.
Tänk om man är troende och vill gifta sig kyrkligt, det är inte samma sak att ha borgerligt och sedan ha en ceremoni i kyrkan.
Jag håller inte med dig. Jag tycker kyrkan ska behålla sin vigselrätt.
Tänk om man är troende och vill gifta sig kyrkligt, det är inte samma sak att ha borgerligt och sedan ha en ceremoni i kyrkan.
Jag tycker att religiösa samfund ska fråntas vigselrätten. Jag tycker att det är viktigt att det är tydligt att äktenskapet är ett juridiskt avtal. (Och endast om man vill, även ett religiöst.)
Att frånta kyrkan vigselrätten kanske också kan öppna för möjligheten att gifta sig inför Gud men inte inför lagen. Många idag är ju förlovade utan att ha som intention att gifta sig, tex på grund av arv och särkullsbarn. De som då vill kan få sitt förhållande välsignat utan att ändra arvsrätten.
Det finns de som är mindre konsekventa, och de som är mer. Det skiljer inom alla samfund, Så är det även i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan. Det skiljer mellan olika församlingar och präster.
Själv är jag aktiv både i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan, och går i de församlingar jag tänker är goda församlingar, i båda samfunden kan tilläggas, med vad jag tror har god undervisning och goda frukter som produceras då.
Och Anonym (XXX), varför har du inte svarat på mitt inlägg 171?
Och Anonym (XXX), det är väldigt lustigt att du klagar på att kvinnliga präster plockar russinen ur kakan, när du själv plockar russinen ur kakan.
För tycker du att kvinnor ska täcka håret? Gör du det själv? Det skriver nämligen Paulus.