Inlägg från: Anonym (SvK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SvK)

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är positiv till grundförslaget, att kyrkor och andra samfund inte ska ha juridisk vigselrätt. Det ger kyrkor en mer fristående ställning i förhållande till staten. Kyrkan kan då i större utsträckning ha sin egna regler kring vigsel och skiljsmässa.

Sen tycker jag varje organisation själv ska bestämma hur den interna demokratin ska fungera. Vill man ha någon form av val med åsiktsgrupperingar så får man väl ha det. 

• Anonym (SvK)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:34:03 följande:
    Bra. Som aktiv i Svenska Kyrkan har jag sett  hur kolossalt mycket partipolitiken har förstört samfundet. Många församlingar är bra som jag ser det, men inte alla, och riksledningen är jag inte nöjd med.. Sv K MÅSTE BLI FRI. partipolitiken måste bort, snarast möjligt!!!
    Man får det medlemmarna röstar på.

hur skulle du vilja att ett demokratisk system för medlemsinflytande skulle se ut för svenska kyrkan? .
  • Anonym (SvK)
    SweeneyToad skrev 2022-01-19 16:42:59 följande:

Jag håller inte med dig. Jag tycker kyrkan ska behålla sin vigselrätt. 

Tänk om man är troende och vill gifta sig kyrkligt, det är inte samma sak att ha borgerligt och sedan ha en ceremoni i kyrkan.

Ät troende och gifte mig så, först borgerligt och sen i svenska kyrkan. Har inge probelm med det. Anser att vi gifte oss på dagen i kyrkan, det andra är bara det jurisdiska.

Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige