Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 15:53:06 följande:
    Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

Som medlem i Svenska Kyrkan (ett aktivt val) så håller jag inte med dig alls. Det bästa med svenska kyrkan är att man får vara medlem utan att ha pekpinnar
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:04:54 följande:
    Exakt vad menar du med pekpinnar , och "få" vara medlem. När det gäller medlemskap tycker jag att det är självprövning och ärlighet som kan vara ledande.
    Att mitt medlemskap är mitt eget beslut och aldrig behövs motiveras, att någon tyckare inte lägger sig i hur en präst tillsammans med de som t.ex ska gifta sig, vill utforma cermonin i kyrkan.
    Den svenska kyrkan är inte den enda församlingen som har vigselrätt
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:56:13 följande:
    Det finns inget i tron som säger att den juridiska vigseln måste ske i samfundets lokal. Det finns säkert de som skulle vilja, men man kan aldrig tillgodose alla önskemål. Svenska Kyrkan har ett stort behov av att bli fri från partipolitiken, och stärka sin identitet som trossamfund, med Jesus i centrum, inte ceremonier och ren myndighetsutövning. En kyrka utan vigselrätt blir sannolikt mindre attraktiv för politiska partier att lägga sig i.
    Så du tror att det är vigselrätten som är avhängigt intresse för att personer engagerar sig i kyrkofullmäktige, kan inte ha något alls med de tillgångar som kyrkan äger, inget med att ha inflytande generellt
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:58:11 följande:
    Men hur funkar det i Sverige, med nuvarande system ?. I Sverige är ju en kyrklig vigsel juridiskt giltig. Man kan väl inte gifta sig juridiskt i kyrkan när man redan är juridiskt borgerligt gift ?
    Mig veterligen kan en präst genomföra en vigselcermoni utan den juridiska delen
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:18:28 följande:

Nej. Det skrev jag inte. DÄREMOT skrev jag att den borgerliga vigseln ska vara den juridiskt giltiga - som i andra länder i Europa. Sedan är det inte obligatoriskt med en vigsel i något samfund, men vissa par väljer det. En del par i andra länder går först till rådhuset o dan efter till kyrkan. Men det senare är inte obligatoriskt.

Självklart får en kyrka själv bestämma vad den gör eller inte. En kyrka är nämligen inget annat än en förening med frivilligt medlemskap, och den bestämmer såklart själv vad den gör eller ej, precis som en fotbollsförening, eller en förening med frimärkssamling.

Funderar, är det inte så att i både USA och Storbrittanien så har kyrkorna vigselrätt, gick inte att googla, för jag fick bara fram resultat om att gifta sig i England som svensk
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 12:00:06 följande:
    Jag tycker att det skulle vara ett väldigt ingrepp att ta bort kyrkornas vigselrätt, när de har haft den i tusen år eller mer i ett land. Det är liksom inget man gör på en kafferast - och sedan om några år kanske återinför den igen, när tillräckligt många klagat över att de gått miste om kyrkbröllop. 
    Känns mer som en principsak för ts än att det har en större inverkan på kyrkan. Dessutom är jag rätt säker på att många präster tycker det är en av de trevligare sakerna i sitt arbete att utföra vigslar och dop.

Många väljer ju en präst, även om de tar ett bröllop utan för en kyrka. 
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 12:26:31 följande:

Inte bara principsak - även  bla att jag vill stärka mitt samfunds, Svenska Kyrkans, kristna profil, stärka samfundets identitet som trossamfund, så att Jesus kommer i centrum, inte ceremonier och juridik. Meningen med en kyrka är ju att handla just om Jesus. Sen kan ju kyrkliga vigslar utan juridisk funktion finnas kvar. Så är det ju i andra länder.. 

Eftersom Sv K är största samfundet i Sverige är det en nyckelfaktor att Sv K återkristnas om Sverige ska kunna kristnas till större grad, om större antal individer ska vinnas för Jesu väg. Och då måste samfundets kristna profil stärkas. Kan du inte hålla med om att det finns i alla fall någon logik i den tankelinjen ?

Det finns inget som hindrar dig att driva frågan, men du kommer nog inte få igenom detta, eftersom det är inte en majoritet som är bakom dig. Du, svenska kyrkan består inte endast av er, utan det är en stor grupp till. Svenska kyrkan har mycket mer på sin agenda är att vara en kristen församling. De agerar som stödjande instans för många, oavsett livsåskådning, vid kriser, stora som små. Faktiskt mer, som jag upplevde att Jesus agerade, för om jag minns min konfirmationstid, så gjorde han väldigt mycket utan att predika, utan för att han var en medmänniska. 
    För mig är en god kristen, utan att själv vara religiös, en person som agerar som Jesus skulle ha gjort. Han krävde inte att folk skulle tro när han delade sitt bröd och sin fisk, han krävde inte att folk skulle tro när han hjälpte en spetälsk. Den goda samariten var med all säkerhet inte en kristen person, utan endast en bra medmänniska.
    Svenska Kyrkan är ju öppen för alla, oavsett tro/icke tro. 
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 13:08:59 följande:
    Fast det är INTE ALLS samma sak. Inte i ett land där alla är vana vid juridiskt giltiga kyrkbröllop sedan tusen år tillbaka. I Storbritannien ytterligare ett par hundra år...
    Fast det stämmer inte riktigt, det var först under 1500-talet som vi blev protestanter och först 1571 fick svenska kyrkan vigselrätt (kyrkoförordningen 1571), men tillräckligt länge i varje fall, dvs så länge som vår svenska kyrka har funnits. Så även om det inte är 1000 år, så är det så länge Svenska Protestantiska kyrkan har funnits, det var ett smart drag att knyta folk till kyrkan via vigseln.
    Sedan fanns det en gråzon ett tag, men innan dess så var inte kyrkan inblandad alls (Sverige blev ju inte kristet förrän en tid in på 1000-talet)
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 13:28:48 följande:
    De katolska prästerna, som vi hade innan, vigde ju också folk! :)

Ja, men nu var det vigselrätten knuten till kyrkan som jag avsåg, den skrevs in 1571, innan dess så fanns självklart vigslar i kyrkan, men det var inte lagstadgad som det sedan blev. 
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 13:55:40 följande:

Låt mig ställa en utmanande och ärlig fråga  från hjärtat, en ytterst rak fråga. Du säger att du är konfirmerad och att du inte är troende. Frågan är : Är det ärligt att läsa trosbekännelse och ta nattvard om man inte tror ?  Är det att respektera Jesus? Jag tycker själv det är ärligt av icke troende konfirmander om de går kursen och avstår från själva konfirmationen. Jag har respekt för ärliga icke-troende, och jag tror Jesus står närmare ärliga icke-troende än de som deltar i kyrkliga förrättningar utan att tro. Alla ska vara välkomna på gudstjänst, men vissa handlingar är bekännelsehandlingar, som jag inte tycker det är ärligt att göra om man inte tror, t.ex. säga: "Vi tror på........" osv, eller ta nattvard.

Jag läser inte trosbekännelsen (men jag kan den fortfarande) och har inte tagit nattvarden sedan jag konfirmerades. Jag konfirmerades för att det hörde till, ja, du är ju samma generation, så det var ju en icke-fråga i många familjer. Däremot så valde jag att döpa sonen, detta för att han skulle få ta ett val efteråt. Mitt önskemål till prästen var att inte dra ut på cermonin, inte att ändra i den.
    Kommer från en högkyrklig släkt med många präster och många som är engagerade i kyrkan, så det var väl inte med blida ögon man såg att sonen valde att inte konfirmera sig (men vi hade inga problem med detta, ansåg att det var hans beslut)
    Jag är för övrigt döpt av en släkting, men inte i kyrkan, utan hemma hos min mormor.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige