• Anonym (Trött)

Vaccination fullbokat februari ut (Covid)

Blir så trött. Försökte boka vaccinering och fick svar att det är fullbokat hela februari ut.

Blev rekommenderad att ringa varje morgon kl. 8 för att försöka få en återbudstid (hur ska man hinna det när man jobba?).

Ska det verkligen vara såhär svårt när det samtidigt är angeläget med vaccinationerna?

• Svar på tråden Vaccination fullbokat februari ut (Covid)
  • Anonym (X)
    Anonym (Ulrika) skrev 2022-01-18 18:10:17 följande:

Jag bor i Göteborg, och här var det ganska fullbokat när jag kollade, men det finns många ställen med drop-in, som är öppna minst till 18 och en del också på helger. Kolla om det finns i Stockholm också!

Jag kollade nyss och det finns många hundra bokningsbara tider förutom ett antal drop in.
  • Coccolina
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-18 11:32:41 följande:
    Stockholm. Söderort. Kollade i appen först, där fanns inget närmare än 6 mil bort så det var därför jag ringde. Men man får väl försöka ringa på morgonen.

Drop-in skulle jag kanske frågat om, men jag vill gärna ha koll så man vet hur länge man blir borta från jobbet.
    Jag tog tredje dosen på ICA Maxi här i Göteborg. De har ju en liten läkarmottagning på vissa av dem, de heter "Din doktor" tror jag. De har drop in fram till kl 20 på kvällen och på lördagar så ett tips är att kolla var din närmaste sån ligger och ta det efter jobbet  
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (VGR)
    Anonym (X) skrev 2022-01-18 11:40:06 följande:
    Uppriktigt sagt är det ett jäkla nollåttagnäll.

Jag bor i Västra Götaland och här gäller bilresa 3 timmar ENKEL väg om du ska ha första bästa tid. Det ligger 25 mil bort. Och du får betala bensinen alldeles själv.

DÅ har du rätt att gnälla men inte förrän då.

Jag måste bara fråga... Vart bor du? För OK att Västra Götaland är stort men att det inte skall gå att finna tider närmare än 25 mil låter otroligt.... Jag menar det är 15 mil mellan Göteborg och Skövde till exempel.... Verkar inte vara svårt att få tider i vare sig Skövde eller Göteborg... Samma verkar gälla i Vänersborg... och ja de flesta orter som jag tittar på har någon form av drop in öppen på bra tider, samt tider att boka om man tittar runt lite (din egen vårdcentral kanske inte har men en annan kan ha) Så vart bort du där du måste åka 3h för att få en vaccinationstid? 

Varför försöker du få det att låta som om det är ett utvecklingsland utanför Stockholm?

• Anonym (X)
    Anonym (VGR) skrev 2022-01-19 11:08:28 följande:

Jag måste bara fråga... Vart bor du? För OK att Västra Götaland är stort men att det inte skall gå att finna tider närmare än 25 mil låter otroligt.... Jag menar det är 15 mil mellan Göteborg och Skövde till exempel.... Verkar inte vara svårt att få tider i vare sig Skövde eller Göteborg... Samma verkar gälla i Vänersborg... och ja de flesta orter som jag tittar på har någon form av drop in öppen på bra tider, samt tider att boka om man tittar runt lite (din egen vårdcentral kanske inte har men en annan kan ha) Så vart bort du där du måste åka 3h för att få en vaccinationstid? 

Varför försöker du få det att låta som om det är ett utvecklingsland utanför Stockholm?

Som sagt. VGR är större än de orter du valt att ta upp.
    Men det är bara en bagatell för tittar du på Sverige i stort så består landet av mycket mer än tätorter, eller hur?

Därför att Sverige och svensk politik ÄR Stockholmfierat. Det går inte att komma ifrån att i princip allt är anpassat för tätorter. Än mer märks det genom att folk är hjärntvättade och inte inser det.
  • Anonym (VGR)
    Anonym (X) skrev 2022-01-19 11:13:49 följande:
    Som sagt. VGR är större än de orter du valt att ta upp.
    Men det är bara en bagatell för tittar du på Sverige i stort så består landet av mycket mer än tätorter, eller hur?

Därför att Sverige och svensk politik ÄR Stockholmfierat. Det går inte att komma ifrån att i princip allt är anpassat för tätorter. Än mer märks det genom att folk är hjärntvättade och inte inser det.

Fortfarande svårt att få 25 mil mellan orter i VGR och då jag kollade i många fler än de orter jag skrev så undrar jag genuint vart du bor eftersom du inte hittar något på kortare distanser. Tänkte du kanske behövde hjälp om du inte vet om hur man gör för att hitta vaccinationscentraler och drop in... 

Och bara för att media och till viss del politiken är Stockolmscentrerad betyder inte det att Åmål är att jämföra med ett utvecklingsland.... Som sagt kanske är att du inte vet hur du skall söka vaccinationscentral snarare än att det inte finns något närmare...

• Spucks
    Anonym (X) skrev 2022-01-18 10:54:45 följande:

Du vet väl att utvecklingsländer knappt får något vaccin alls eftersom de västvärlden lägger beslag på det? Och i många i alltför många fall slängs det eftersom vaccinet inte används?
    Solidaritet gäller inte bara nationellt utan även internationellt.

Risken med att stora delar av världen inte är vaccinerad är att det driver på utvecklingen av mutationer. Det kan innebära att det uppstår mutationer som är mycket, mycket farligare. Det ligger således i allas intresse att så många som möjligt vaccinerar sig. Konsekvensen av det är att man behöver vara lite aktiv i letandet av vaccinationstid.

Jag håller med om det angående utvecklingsländer och deras tillgång till vacciner. Men faktumet att de rika länder lägger beslag på vaccinationer, till den grad att de behöver slänger dem, gör det ännu mer ofattbart att man måste vänta länge eller åka långt för att få en vaccination. Då brister det tydligen i organisationen.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-01-19 13:29:58 följande:
    Jag håller med om det angående utvecklingsländer och deras tillgång till vacciner. Men faktumet att de rika länder lägger beslag på vaccinationer, till den grad att de behöver slänger dem, gör det ännu mer ofattbart att man måste vänta länge eller åka långt för att få en vaccination. Då brister det tydligen i organisationen.
    Hur tänker du här? Jag är nyfiken.
    En orsak till att vi måste vara beredda att åka en sträcka är för att det är svårt, för att inte säga omöjligt att uppskatta exakt var människor väljer att vaccinera sig. Det kan vara i anslutning till jobb, hem, dagis, skola, släkt eller bara för att det fanns just där.

Kommunerna får som bekant? vaccin tilldelat efter ålder på invånarna. Av den här anledningen drällde det av vaccin vid en kommun nära Norska gränsen för ett år sedan. Jag minns inte namnet på kommunen men genomsnittsåldern är hög därför fick de mycket vaccin men få vaccinerade sig.  Men resultatet blev att när det inte fanns något som helst vaccin i sikte här så fanns det gott om det där. För min del handlar det om ca 40 mil eller så, enkel väg. Uppskattningsvis för jag har inte åkt dit, kommer inte göra det men jag har en hel del bekanta som gjorde det.

Så hur tänker du att vi ska ha så gott om vaccin så att människor inte behöver flytta på sig samtidigt som vi inte ska slänga det? Det är helt enkelt en ekvation som inte går ihop. Frågan handlar väl egentligen om vad samhället kan kräva av sina medborgare och vad medborgarna kan kräva av samhället.
  • Anonym (drop in)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-18 11:32:41 följande:
    Stockholm. Söderort. Kollade i appen först, där fanns inget närmare än 6 mil bort så det var därför jag ringde. Men man får väl försöka ringa på morgonen.

Drop-in skulle jag kanske frågat om, men jag vill gärna ha koll så man vet hur länge man blir borta från jobbet.
    Jag hade svårt att hitta en tid närmast där jag bor men bokade ändå en i grannkommunen. Fast sen läste jag om drop in och gick på det, supersmidigt. 
    Sthlm norrort. 
  • Anonym (VGR)
    Anonym (X) skrev 2022-01-19 13:18:00 följande:
    Det är inte det minsta svårt eftersom jag inte är den enda.
    Grejen är att du visar att du inte vill diskutera utan bara attackera.

Återkom när du vill diskutera.

FYI så pratar jag på helt andra ställen om svårigheterna att nå vaccinationsplatser. Det är fö något som de facto har diskuterats i media men du har missat det?

Varför tror du att du kn hjälpa till som bevisat att du bara vill attackera?

Jag är öppen för diskussion men du verkar ta att man inte förstår din synvinkel som attack. Jag har bara ifrågasatt hur det kan vara så svårt att hitta tider när jag kunnat hitta saker genom enkla sökningar över hela VGR. 

Nej jag har inte missat att man i omgångar talat om det i media. Och det har just varit i Stockholm som problemet faktiskt verkat störst. Jag säger inte att det kan vara svårt att boka tid på sin hem vårdcentral jag bara funderar på om det verkligen är 25 mil el 3h körning till närmsta tillgängliga ställe.

För det kan ju vara så att du tex inte vet om att på ICA Maxi där de har Din doktor så har de dropp in. Och liknande på andra ställen där de har de där små vårdcentralerna som börjat poppa upp vid större affärer. Det finns även Vaccinationsbussar som åker runt och har drop in. Du kan inte boka dem men de finns och jag kan inte se hur det inte kan finnas något liknande mindre än 3h från där du bor eftersom detta finns över hela regionen. 

Sen så vet jag att det är en risk när man går på drop in. Min sambo åkte iväg i förrgår för att ta vaccinet på drop in på ICA Maxi och han var den näst sista som fick sin dos den dagen eftersom de sedan hade slut på doser. Och då var klockan bara 15 och de skulle egentligen hållit på till 20 som varje dag... Så kommer man sent på dagen kan man behöva komma tillbaka dagen efter. 

Men som sagt svårt att föra en diskussion om du inte vill ge mer detaljer. För som sagt.... Vill man åka från Bengtsfors i norra delen av regionen så är det lite drygt 26 mil till Södra delen och Tranemo.... Då åker man förbi ganska många större orter på vägen som tex Göteborg.... Så därför ifråga sätter jag att du inte hittar något närmare än så eftersom du inte någon stans i hela regionen är längre bort än ca 20 mil från Göteborg och då har du fortfarande andra stora orter på vägen till Göteborg. 

• Anonym (VGR)
    Anonym (X) skrev 2022-01-19 13:15:26 följande:
    Jaha, det har du svårt för. Ok. Då vet jag.
    Du har ett val att lita på vad jag säger eller så struntar du i det men ditt krav att jag ska säga exakt vart jag bor är absurd.

Sluta projicera dina åsikter på mig. Du kallade områden i Sverige för utvecklingsland. Inte jag. Sanningen är att politik och beslut är totalt Stockholifierad. Hänger du inte alls med i politiken? Varför tror du att det är uppror bland tex åkerier på landsbygden över svensk energipolitik? Eller över förslagen om ett nytt och "rättvist" system för reseavdrag?

Din argumentation är riktigt kass och du behöver verkligen lära dig hur man inte projicerar och hur man är saklig.

Kan bara säga idem.... Du reagerar med att sparka bakut och vill inte förstå att använder du dig av falska uppgifter för att stötta ditt argument så faller det hela. Du får det att verka som om det är stora tomma landskap där man inte kan få tag på vaccin här i VGR vilket ju inte är sanningen.

Jag kan köpa att du behöver köra från Bengtsfors till Åmål eller kanske ner till Vänersborg. Det är omständligt och tidskrävande men det är inte 25 mil/3h om du inte envisas med att köra skogsvägar hela vägen....... 

Jag försöker hjälpa dig, men du vill tydligen bara säga att Stockholmare och andra som bor i större städer inte skall klaga för de behöver inte åka 3h för att få sitt vaccin men det behöver minsann du så de skall hålla käft.

Men då missar du tex att i storstäder är det mer ovanligt att äga bil vilket innebär att man istället för att köra behöver ta sig fram med lokaltrafik, cykla eller gå. En sträcka som skulle ta 20 min att ta med bil kan ta bra mycket längre när man inte kan ta bilen. Behöver jag från ena sidan av Göteborg ta mig till andra sidan tar det lite över en timme med lokaltrafik. I Stockholm tar det ännu längre om det vill sig illa. Med bil hinner jag på samma tid köra till Trollhättan, Alingsås, Borås osv..... 

Jag förstår att du är frustrerad för att du inte kunna boka vaccinationen när du ville, men jag köper inte att det inte finns NÅGOT närmare än 25 mil nu... Det var värre med de första två doserna för då var det väldigt olika som de släpptes i de olika regionerna. Då kunde man tjäna på att åka över regiongränsen för att få sprutan tidigare för att en region var på åldersgruppen under den i din region (tex vet jag många som åkte till Halland då de släppte tiderna ungefär 2 veckor tidigare där för varje åldersgrupp än i VGR. Men nu med dos tre har skillnaderna inte varit riktigt lika stora och dessutom måste man ju vänta tills det gått 5 månader från dos 2 så alla kan inte gå samtidigt på samma sätt. 

Men du vill inte föra en riktigt diskussion om det hela, du är arg och vill få vara arg. Men låt bli att skälla på dem som säger att de har svårt att boka tider för att de bor i storstäder... De har precis samma rätt som dig att bli irriterade. Och precis som jag tipsar dem om de olika drop in ställena så tipsar jag dig om det.... 

Svar på tråden Vaccination fullbokat februari ut (Covid)