Inlägg från: Lilleplutt2022 |Visa alla inlägg
  • Lilleplutt2022

IVF 2022

TBSB123 skrev 2022-05-30 17:43:50 följande:

Äggplocket idag var fruktansvärt mycket mer smärtsamt än förra gången, blev helt chockad att det var sådan skillnad, var inte mentalt inställd på det :(
    Men de fick ut 16 ägg i alla fall så det fick väl vara värt det, imorgon får vi veta hur det gått med befruktningen.

Carina92: Hur gick det på ultraljudet idag? <3

Noran89: Vad kul med inplanerad FET på torsdag! Håller tummarna för dig :) 

Lilleplutt2022: Låter skönt med en lugn sommar utan hormoner och räknande av dagar! Njut! :) 
    Jag kommer inte få någon ET efter det här äggplocket för de var rädda för överstimulering, känns ganska skönt just nu känner mig väldigt sliten. Så till nästa cykel blir det förhoppningsvis FET, om det blir några embryon alls 

Mummuke: Stort grattis till er! Så skönt att få höra om en solskenshistoria, man ska aldrig ge upp! :)

Åh stackarn! Vet hur det känns, 2 ggr har jag inte känt av äggplocket alls och 2 gånger har det varit fruktansvärt. Så skumt att det kan vara sån skillnad. 
    Jipppi för dig, 16 ägg är ju helt fantastiskt! Nu håller jag tummarna att så många som möjligt blir befruktade och att du får massa ägg till frysen!! Hjärta
  • Lilleplutt2022
    Carina82 skrev 2022-06-01 22:22:29 följande:
    Huu stackare! Fick dom ut fler ägg än tidigare? Tänker om det kan vara en förklaring. Skräp oavsett, hoppas du mår bättre nu och att ni fick glada besked igår Hjärta
    Ultraljudet gick bra! Så himla glad, tog ägglossningsspruta igår och återföring är planerad till tisdag. Så pepp, inser att det blir ett långt fall om det inte funkar men man får passa på när man är glad antar jag Flört
    ttcjuliaa skrev 2022-06-01 14:37:29 följande:

Jag är på sprutdag 5 av Bemfola 150 och dag 2 Fyremadel. Började plötsligt att blöda och undrar om det är vanligt eller om det hänt någon av er? Har lite ont (känns som mensvärk både i ryggen och i magen) och det kommer ganska mycket färskt blod. 
    Har ringt fertilitetskliniken men de har bara ett callback-nummer och har inte hört av sig än. 

Usch aldrig kul att blöda, det hände inte mig men jag hoppas att det finns en naturlig och bra förklaring Hjärta Har dom ringt tillbaks ännu? Kram!!!Skönt att träffa en läkare och prata, har läst att amerikanarna kallar det ett 'what tje fuck-appointment' vilket jag tycker känns så träffande Tungan ute Håller tummarna att samtalet gick bra och att ni känner er trygga och bekväma med planen framöver Hjärta
    Åhhh så bra att ditt ultraljud gick bra!!! Önskar dig lycka till med åteföringen på tisdag!!Hjärta
    Nu tar vi paus över sommaren och hoppas att alla tillskott och dhea mediciner gör susen och förbättrar äggkvaliten till evt ny hormonbehandling i augusti Solig
  • Lilleplutt2022
    Snöoväder skrev 2022-06-02 20:03:31 följande:

Ni som gjort FET
    Hur ligger det till med dagar?

Våra blastocyster ska vara odlad i 6 dagar. 
    Vid sprutstart och när man tar tabletter så räknas första mensdagen som dag 1.
    När man ska göra FET räknas tydligen dagen efter man fått glad gubbe på stickan som dag 1........ Asssså Obestämd

Jag har nu fått en tid vad jag tycker är dag 7. Om dag 1 är dagen jag fick glad gubbe... Hur ska jag tänka?

Läser på internet och då står det att 6 dagar efter äl så tar inte livmodern emot embryon längre...
    Samtidigt så tyder glad gubbe på att äl kommer ske inom 1-2 dygn. När jag läser det känns det bättre. Någon kanske förstår vad jag menar. Vill ju att allt ska gå bra den här gången Solig

Mitt senaste FET I maj satte kliniken in en femdagars 6 dagar efter att jag fick positivt på ägglossningstickan. Dvs 2 maj positivt på stickan och insättning 8 maj. 
    Håller tummarna att du får en lyckad ruvning! Solig
  • Lilleplutt2022
    Carina82 skrev 2022-06-03 22:35:13 följande:
    Verkligen konstigt att det kan vara så olika! Men kroppen funkar ju inte på samma sätt för alla, så finns förhoppningsvis en bra anledning till det hela Glad Ska bli lite intressant att testa iaf, har läst så mkt om lutinus så får se om det är så 'illa' som jag föreställer mig haha! 
    Embryo glue låter lovande, iaf om man utgår från namnet Glad På min klinik (Livio i Stockholm) verkar det inte vara en grej, har iaf inte hört nån andas ett ord om det hela hmmm.. Men nu blir jag pepp på att googla runt lite haha! 

Har en liten deppdag här annars, vi var ute på stamrestaurangen idag och jag beställde cola och ribs pga var hungrig och tar det lugnt med alkohol. Fick utan att överdriva fyra kommentarer från servitören (samma!) om jag 'är säker på att jag inte äter för två'. Eh nej, och det borde han fattat första gången han frågade Obestämd 
    Snöoväder skrev 2022-06-03 18:51:24 följande:
    Lutinus har jag fått tagit när vi gjort ET, men aldrig vid FET. Det verkar som om det är väldigt olika. 
    Frågade på kliniken om embryo glue och de använder de inte längre, vi kunde få det om vi ville men då var det lång leveranstid. 
    Så jag antar att eftersom det inte används ofta längre så lär det inte göra någon skillnad för resultatet.
    Men man vill ju göra vad som helst för att det ska lyckas. Så några extra tabletter eller så gör ju inget kan jag tycka.
    Allt klet med lutinus var värt den gången jag blev gravid!
    Carina82 och snöoväder, ni har så rätt när ni säger att det är så olika rutiner beroende på var man går.
    På Carl von linne är jag rätt säker att progesteron tas både vid ET och FET, iaf har jag fått det utskrivet vid de två tillfällen jag gick igenom FET. Som jag förstår det så gör det ingen skada men har man för låg progesteronhalt så finns det risk för missfall. Men det är större risk som jag förstår det att man producerar mindre progesteron när man har genomgått en hormonbehandling så det är nog därför vissa kliniker inte rekommenderar progesteron inför FET. Vill verkligen inte oroa er men jag skulle höra med kliniken  om man ändå inte ska ta progesteron eftersom att andra kliniker har detta som rutin?

Tips! Hör med er klinik om de kan skriva ut utrogestan istället för lutinus. Jag fick det utskrivet vid sista behandlingen och det är sååå mycket bättre än lutinus. Det är oljebaserat så tabletterna rinner inte ut på samma sätt, det är inte lika strävt och jag fick inte alls lika många biverkningar av Utrogestan. Kom nu överens med min läkare att jag vill då utskrivet utrogestan när vi kör igång med hormonbehandlingen i aug.

Jag frågade även om embryoglue och de visade sig att de hade använt detta på mina 2 senaste försök. Tyvärr hjälpte det inte med fästningen av ägget men jag är ändå glad att de har använt embryo glue  trodde inte det då kliniken har inte sagt något om detta vid insättning.

Oj vad jag håller tummarna för att ni lyckas nu! Ska försöka ta en sommarpaus fr FL men kommer nog inte kunna hålla mig från att kika lite då och då för att se hur det går för er!! Hjärta

• Lilleplutt2022
    Noran89 skrev 2022-06-04 08:50:57 följande:

Jag gjorde FET i torsdags 2/6, jag frågade då om jag skulle ta Lutinus som förra gången (ET). Men fick förklarat att det ska inte behövas vid FET om den görs i naturlig cykel då äggblåsorna beter sig normalt och producerar eget progesteron, jämfört med i ET då man tar hål på äggblåsorna och det kan störa deras normala funktion. Däremot ska jag få ta blodprov på tisdag för att se progesteronvärdet, men för att fånga högsta nivån skulle jag nog behövt ta provet nu under helgen, och provtagningen är inte öppen på måndag heller.
    Dessutom sa hon att blastocyter odlade till dag 5-6 är lite klibbigare i ytan och kan därför ha bättre chans att fästa. Så nu är det bara att vänta!

Åh så bra att de erbjuder test av nivån, då vet man ju om man har rätt nivå.Solig När har du testdag? Lycka till med ruvningen! Hjärta
  • Lilleplutt2022
    ttcjuliaa skrev 2022-06-03 22:04:50 följande:

Varit på första ul idag (sprutdag 8), 1 äggpåse på 16mm, 9st på 11-14mm och 5st mindre som eventuellt kunde växa till sig fram till nästa ul på tisdag. De tyckte det var en helt normal respons på stimulering så jag fortsätter med 150iu bemfola. Preliminärt ägguttag på torsdag. Huff, nu börjar jag bli nervös. 

Lycka till! SoligHjärta
  • Lilleplutt2022
    Snöoväder skrev 2022-06-04 11:04:08 följande:
    Jag ska kolla med de vid insättning vad de säger. Jag har tabletter hemma men tror jag är för feg för att göra det på eget bevåg. Eller vad tror ni? Ska jag ta?
    Om det inte skadar så borde det ju inte vara till någon fara.
    Typ morgon och kväll. Måste prata med min sambo....
    Carina 82 du skulle börja med de idag? Nu vill jag nog också göra det. Men om man hoppar över morgonen vid insättning och tar då en efter insättning? Drömmer
    Tack! Hjärta Man hoppas ju varje gång att det ska lyckas, eller att vi i alla fall kommer ett steg närmare Gravid
    Om jag var du skulle jag prata med läkaren. Säger de att det inte hjälper med extra progesteron så borde man ju kunna lita på det och då inte behöva ta det? Som Carina82 sa , skönt om man kan slippa vaginaltabletterna  Skrattande
    Annars kanske kan de erbjuder att göra ett test som Noran89 skrev så du vet att du inte har för lågt värde? 
  • Lilleplutt2022
    Snöoväder skrev 2022-06-04 14:00:58 följande:
    Egentligen är det inget fel på mig. Fick tjata mig till att få ta letrozol och ovitrelle för att verkligen få äl den här månaden. 
    Läste på pappret från kliniken och det stod att man eventuellt skulle ta lutinus 2 gånger per dag.
    Men ska prata med de vid insättning. Vissa har börjat med de då och vissa vid äl så kan nog inte vara för sent att börja efter insättning.
    Att jag inte tänkte på detta tidigare Tyst
    Ah men så bra! Tror som du säger också att det spelar nog ingen roll om du skulle starta på insättningsdagenSkrattande
    Lycka till på tisdag ! Hjärta
  • Lilleplutt2022
    Hejanonymhej skrev 2022-06-09 15:06:49 följande:

Hej igen! 

Nu hoppas jag in här i tråden igen. Blev precis uppringda av kliniken vi går hos och ska börja med hormonstimuleringen idag kort protokoll Gonal-F 112.5 E. Jag ligger i risk för överstimulering därav låg dos. Är väldigt rädd för överstimulering och har nojjat upp mig själv helt. Ni som blivit överstimulerade, hur länge mådde ni dåligt och hur långt efter kunde ni göra FET? :)  

Jag blev över på mitt första försök, mådde rätt dåligt men det var ändå inte något allvarligt och det gick över rätt snabbt så snart jag hade slutat med hormonsprutorna. Jag fick genomföra FET månaden efter i naturlig cykel Solig
    Håller tummarna att det går bättre med medicinering den här gången.Hjärta Förstår din oro men det är ju bra att de börjar med en låg dos. Då kan de alltid öka medicineri gen de sista dagarna om de ser att äggblåsorna inte har växt på ordenligt. Så fick de göra med mig då jag också har risk för överstimulering 
  • Lilleplutt2022
    Hejanonymhej skrev 2022-06-09 17:41:43 följande:

Tusen tack för svar! Känns skönt om alternativet finns att göra insättning i naturlig cykel så kroppen får återhämta sig, även om väntan blir längre och så även frustrationen. Men har man väntat i ett år från remissen skickades in till start så känns en månad inte så länge. ??

Ja men precis helt rätt inställning!Solig Försök att inte oroa dig (vet att det är lättare sagt än gjort) och försök ta en dag i taget. Förhoppningsvis får du ut massor med ägg och evt biverkningar och väntan kommer vara såååå värt det när de hittar ditt guldäggHjärta
  • Lilleplutt2022
    Noran89 skrev 2022-06-09 22:38:19 följande:

Är på rd7 och befarar lite att det inte gått vägen den här gången heller Gråter
    Fick en lätt ljus blödning igår, försökte inte tänka på det men idag har jag blött mer (men inte supermycket) och haft molande mensvärk. Vill hålla hoppet uppe men inte allt för mycket för jag kommer bli så himla besviken om det är negativt på onsdag. Funderar på att ta ett test på lördag mest för att se OM det är positivt, om det blir starkare eller svagare på onsdag.
    Jag har haft en del hugg och stick i magen innan blödningen, men i förrgår högg det till rejält så fort jag rörde mig, sen kom då blödningen dagen efter. Annars har jag mest känt mig sjukt hungrig! Vilket bara kan vara PMS men känner inte igen att jag haft sån här hunger förut innan mens. 

Men åhh, vet hur det känns och förstår din oro.Hjärta Men skulle det inte lika gärna kunna vara en nidblödning och då är det ju något positivt?! Solig Hur många dagar var embryot du satte in? 
    Håller tummarna för dig att blödningen samt biverkningarna beror på att det är ägget som har fäst!
  • Lilleplutt2022
    Noran89 skrev 2022-06-11 00:09:24 följande:
    Försöker intala mig att det skulle kunna vara nidblödning, men känns för likt en mensblödning tyvärr. Är så svårt att avgöra då jag alltid haft så sparsam mens, så hoppet finns varje gång att det ska kunna vara något ändå istället för att kunna släppa det när man inser att man blöder Obestämd
    Det var en fem eller sex dagars (minns faktiskt inte exakt) som sattes in. 
    Förstår vad du menar, har själv varit i den sitsen när man känner på sig att det är mensen som är på g. Oavsett så håller jag hårt I tummar och tår och hoppas för din skull att det inte är tant röd som kommer på besök!!Hjärta
  • Lilleplutt2022

Grattis Carina82 och soldröm till plusset!! Så glad för er skull att ni lyckades!!
    Smulis85 lycka till med ruvningen!

Själv tar jag en välbehövlig paus från alla hormoner, känner att kroppen verkligen behövde det.Solig
    Både jag och sambon äter vitaminer och tillskott till vi kan komma igång med en ny behandling i höst. Tempar också under tiden för att se hur min kropp reagerar och för att lära mig tyda kroppens signaler bättre. Ska bli riktigt intressant att se om det gör någon skillnad i äggkvaliten och antal befruktade ägg till hösten behandling, hoppas verkligen det!

Önskar alla en fin sommar!Solig

Svar på tråden IVF 2022