• Carina82

IVF 2022

Noran89 skrev 2022-03-10 20:16:37 följande:
    Oj vilken dryg väntan innan återföring av fryst embryo "/ 

Jag gjorde mitt andra ultraljud idag, där de största folliklarna var 26 och 22mm, vet dock inte hur många fler där fanns och om de är tillräckligt stora. Men vi är bokade för äggplock på måndag! Hoppas på att det finns fler att få ut än dem två stora
    Åh hade skrivit ett långt svar på det här men råkade radera allt, så typiskt haha! Nåja vill bara skicka en lyckospark inför imorgon, det kommer gå jättebra och dom vet ju vad dom gör <3 
    norrsken91 skrev 2022-03-13 08:21:55 följande:
    Ja.. som tur är gick allt bra. Vi åkte ner och pratade med honom innan insättningen om vad som hänt. Han kikade men sa dock att det var lugnt. Visst att det var lite vätska blandat med blod men inga mängder berodde förmodligen på att någon äggblåsa gått söner och runnit ut därför jag hade ont. Så insättning blev det utan problem, fick även redan på att 2 ev 3 ska frysas ner. Nu är vi på ruvardag 1 och känns helt sjukt. Bara hoppas på det bästa! Hur går det för dig? 
    Å vad skönt! Håller tummar och tår för att det går på det här försöket, men såklart skönt att ha några backuper i frysen i värsta fall <3 Här händer inte så mkt, vi fick ju 11 befruktade ägg så nu odlar dom alla till dag 5 (vilket borde vara idag). Imorgon får vi reda på hur många som klarat sig till frysen, så nervööööös aaa! 
  • Carina82
    HannaIsabell skrev 2022-03-15 16:44:52 följande:
    Hej!
    Nu har jag fått en blastocyst insatt! :)
    Jag fick ju feber, ont i magen och blod i urinen i helgen men på söndagen mådde jag rätt bra igen så läkarna tyckte att vi kunde köra på med insättningen. De tror att man råkat punktera urinblåsan under ägguttaget.. inget allvarligt men behövde antibiotika.
    Av våra övriga 4 ägg är 1 redan i frysen och övriga 3 får vi brev om i nästa vecka. Hade knappt vågat hoppas på något till frysen så det känns väldigt skönt!

Hur går det för er? Har du fått svar på hur många som kunde frysas Carina?

Och norrsken, hur känner du dig efter lördagen? När kommer du testa?
    Råkar punktera urinblåsan! Hjälp visste inte ens att det var en risk :O Skönt att det gick bra och verkligen spännande med insättning! Håller tummarna för att det går bra och att de övriga klarar sig till frysen <3 För mig har det gått bra tror jag! Så svået att veta vad man ska ställa in sig på med infrysningar, hade ju 11 befruktade ägg och i måndags ringde livio och berättade att tre klarade sig till dag 5 och att bli nedrysta. Sen fick jag brev igår och där stod det att fyra klarade sig, ingen aning om man som hänt men är ju iaf åt rätt håll :) 
  • Carina82
    HannaIsabell skrev 2022-03-18 20:08:16 följande:
    Grattis till så många i frysen Carina! När får du göra insättning?
    Jag funderar på när vi får sätta in vårt frysta om detta inte tar sig, måste man vänta en cykel eller kan man köra på direkt är frågan..
    Tack <3 Jag tycker det är så svårt att veta vad som är ett 'bra resultat', tänker att man kanske måste sätta allt i relation till sig själv. Ibland är det bra att få en till frysen, och ibland att få tio haha! Är iaf absolut supernöjd med fyra :)

Vad gäller återföring så måste jag först ha en blödning efter behandlingen, sen ytterligare en mens. Sen sker återföring efter det, dvs ungefär 1,5 månad efter äggplock. Vet inte om det är specifikt för mig eller inte. Men om jag får spekulera i ditt fall så skulle du - om det inte tar sig (*ta i trä*) innebära att du får mens. Så då borde (?) du kanske få göra en återföring redan cykeln efter? Hoppas <3 
  • Carina82
    Carina82 skrev 2022-03-19 00:25:34 följande:
    Tack <3 Jag tycker det är så svårt att veta vad som är ett 'bra resultat', tänker att man kanske måste sätta allt i relation till sig själv. Ibland är det bra att få en till frysen, och ibland att få tio haha! Är iaf absolut supernöjd med fyra :)

Vad gäller återföring så måste jag först ha en blödning efter behandlingen, sen ytterligare en mens. Sen sker återföring efter det, dvs ungefär 1,5 månad efter äggplock. Vet inte om det är specifikt för mig eller inte. Men om jag får spekulera i ditt fall så skulle du - om det inte tar sig (*ta i trä*) innebära att du får mens. Så då borde (?) du kanske få göra en återföring redan cykeln efter? Hoppas <3 
    Förlåt kanske svarade lite snabbt! Du tänker om du (utifall att det inte skulle funka den här gången *ta i trä*) skulle kunna funka att återföra direkt vid efterföljande ägglossning? Aa ingen aning! Men hoppas <3
  • Carina82
    HannaIsabell skrev 2022-03-21 07:21:22 följande:

Ja.. vad tror ni om morgonens test? Rd 6 Med rfsu vanligt test. Jag blir inte riktigt klok men kanske lite lite starkare än igår. När man väl börjat testa blir man ju lite besatt Tungan ute

Jag ser absolut två streck! Så spännande, håller tummarna ii :)
  • Carina82
    Soffsen skrev 2022-03-21 15:32:12 följande:

Hej!! 

Tänkte hoppa in här! Fick IVF-remiss ivägskickad idag, ÄNTLIGEN! Solig

Blev gravid i juli 2020, med det slutade tyvärr i missfall. Blev gravid igen i mars 2021 men även det slutade i missfall. Nu har vi gjort en fertilitetsutredning som inte visat fel på någon av oss. Testat Letrozol i 4 månader men inte heller det har hjälpt. Så nu får vi äntligen påbörja IVF. Känns som en lättnad även om det inte garanterar graviditet. 

Är det någon här som kör IVF i Stockholm? I så fall hur långt tid tog det innan man fick svar på remissen? Så ivrig nu, vill så gärna hinna med ett försök innan sommarstängning.

Hej, välkommen till klubben man kanske helst inte vill tillhöra ;) Jag är på livio Stockholm, håller på med första behandlingen precis nu. Vi skickade vår remiss i oktober och fick svar typ två månader senare, dom hade flaggat för tre men gick snabbare än väntat :) Så jag håller tummarna för er! När man väl fick ok att kontakta klinik så upplever jag det som att det gick snabbt, hoppas hoppas ni kan få in ett försök innan sommarstängning <3 
  • Carina82
    HannaIsabell skrev 2022-03-20 18:45:36 följande:

Ja, jag hoppas det går bra. Har faktiskt inte koll på hur det funkar med frysinsättning, ska man ta ovitrelle eller sätter man in under en ?helt naturligt cykel? utan extra hormoner.. vet du?

Ville bara skicka en uppdatering efter att ha pratat med livio igår (eftersom jag fick första mensen efter äggplock då). Glömde såklart fråga om olika alternativ, och inser att det säkert är olika för olika personer (jag har tex en regelbunden cykel och egen ägglossning).

Men sån här ser det ut för mig;

1 När nästa mens kommer ska vi ringa livio och berätta, jag blir då inbokad på ett ultraljud runt dag 12.
    2 Vid ultraljudet kollar dom om det finns en ledande äggblåsa som är ok i storlek; om det finns en sån så får jag ett datum för när jag ska ta ovitrellesprutan (annars gör man ett till ultraljud och repeat).
    3. Typ en vecka efter sprutan blir det återföring <3 

Så lite hormoner men inte mycket :) Jag tolkade det som att jag ska ta sprutan för att det ska vara enklare att planera återföringen, inte att det är nån direkt medicinsk anledning. 
  • Carina82
    TBSB123 skrev 2022-05-01 06:17:36 följande:

Tusen tack! Googlar alldeles för mycket nu om allt möjligt?var lite lite brunt som kom ut på stickan när jag tog lutinus nu på morgonen, vet inte om det kan vara nidblödning eller bara något annat negativt.. försöker låta bli att analysera allt men det är väldigt svårt ;P

Okej jag förstår, läst olika om odlingsdagarna, vissa skriver att ett 6-dagars embryo är bra för att det överlevt så länge utanför livmodern, och andra att det är större chans att lyckas med ett 2-dagars. Jag fick ju bara ut två som befruktades och de nämnde aldrig något om att frysa efter 2-dagars odling, har ni någon erfarenhet av det? 

Det här med AA och AB, någon som vet hur resten av den tabellen ser ut? Eller det kanske bara finns dom två kategorierna? utgår ifrån att det är kvalitetsklassningen på dom

Det där med klassificering är ju så himla intressant, jag kikade här: https://www.invimed.se/embryoklasifikation) och tolkade det som att man använder A-C skalan men att en blastocyst med nån C-klassificering inte används i en återföring. Så ?lägst ? på skalan för vad man återför borde alltså vara BB :) Hittade ett intressant instagramkonto som heter embryomanofficial och där kan man se filmer på hur han graderar embryon, lite intressant! 

Stort lycka till med ruvandet, håller alla tummar för dig <3 

• Carina82
    TBSB123 skrev 2022-05-01 06:17:36 följande:

Okej jag förstår, läst olika om odlingsdagarna, vissa skriver att ett 6-dagars embryo är bra för att det överlevt så länge utanför livmodern, och andra att det är större chans att lyckas med ett 2-dagars. Jag fick ju bara ut två som befruktades och de nämnde aldrig något om att frysa efter 2-dagars odling, har ni någon erfarenhet av det? 

Just det, det här med dagarna! Om man kikar på länken jag skickade tidigare så får ett embryo högre rating ju längre den kommit i utvecklingen. Vilket ju känns rimligt med tanke på att de mindre livskraftiga sorteras bort. Jag tror att det där med två dagar är för personer som inte har så många befruktade ägg, då är det ju läskigt att vänta till dag fem eftersom man inte vet om nån klarar sig till dess (och ett lab kan ju aldrig ersätta en livmoder). Det är min killgissning iaf (och så jag fått det förklarat ;)) 

• Carina82
    Snöoväder skrev 2022-05-02 10:40:02 följande:

Planen var att göra FET nu i maj, så har gjort ett ultraljud på dag 10, tyvärr var slemhinnan bara 4mm och största folliklarna 11mm.
    Då säger de att ultraljudet gjordes lite väl tidigt och jag ska göra nytt. Men de va ju de som bestämde datum....

Blir så trött på alla dessa besök och att det var för tidigt, för sent blablabla.. 

När ni gjorde ultraljud hur såg er slemhinna ut?
    Tidigare har jag alltid haft tjockare och tredelad men runt dag 12. Blir så besviken, det krockar alltid med helgerna för oss annars, och så har vi ju bara en månad kvar sen är det semesterstängt, så man känner ju lite att man måste göra det nu. Men man vill ju inte betala massa pengar om förutsättningarna inte ser så bra ut..

Å känner så väl igen mig i det du skriver, vi skulle göra FET den här månaden och jag var på kliniken i fredags (cd11). Då var det ?för tidigt? och jag fick ny tid idag. Så kom in idag, superpepp på att jag kommer vara gravid ?till dess att annat bevisas? om en vecka (vilket skulle vara första gången någonsin). Men nej nej, nu har visst ägget redan släppt och vi måste vänta till nästa månad. Så himla ledsen :( 

Förlåt, har inte så mkt svar på din fråga om slemimhinnan- glömde fråga när jag var där både i fredags och idag :) Vilken klinik går du på? Jag går på Livio Kungsholmen, gillar dom massor men den där helgstängningen är inte nådig :/
Svar på tråden IVF 2022