• ttcjuliaa

IVF 2022

Hej flickor! Undrar om man får hoppa in här? 
    Min sambo och jag har försökt i snart 2 år, genomgick en fertilitetsutredning i början av året och kvalificerade oss för IVF efter att ha fått veta att allt ser normalt ut hos både honom och mig. Preliminärt startdatum för kort protokoll den 24 Maj Solig

• ttcjuliaa
    Hejanonymhej skrev 2022-04-11 17:46:44 följande:

Hej! 
    Hoppar in här i tråden! 

Vi har försökt i snart två år att få barn och väntar nu på ivf-start.

Efter ett år av försök skrev vi egenremiss till rmc i Malmö, detta va förra sommaren i juli. Valde att delta i studien RUBIC. Alla undersökningar och utredningar var klara i slutet av oktober där det visar sig att jag har stopp i ena äggledaren och blev rekommenderade ivf. alla övriga prover är väldigt bra. Dock aldrig blivit gravida på egen hand.

Remiss för ivf skrevs i slutet på november då vi uppenbart glömdes bort efter spolningen i oktober, då vi skulle komplettera blodprov. Fick vänta ytterligare tre månader på tiden till ivf-mottagning och därefter några veckor på tid för visning av injektionsteknik. VÄLDIGT utdragen process och långa köer i Skåne. Det var först igår vi kunde rapportera in min första mens och blev nekade ivf-start på grund av lång kö och platsbrist. Får lov att bli nekade tre gånger innan start på fjärde försöket vilket för vår del kommer bli i augusti då rmc har sommarstängt i juli. 

Detta är minst sagt tålamodsprövande Och hoppas på start snart. Hade vi vetat att detta skulle ta sån tid hade vi sökt privat direkt men nu är vi så långt gångna i processen och känner att vi får ge detta ett försök.

Skönt att hitta hit och känna att vi inte är ensamma i detta. Håller med om vartenda människa i ens närhet får barn och blir gravida. 

Jag förstår din frustration! Vi blev också bortglömda i flera månader. Tog alla prover i oktober. De hittade ingen orsak till vår infertilitet så vi fick direkt erbjudande om IVF men eftersom jag inte tagit något cellprov på länge så ville läkaren göra det innan vi drar igång behandlingen. Jag tog cellprovet 5/1 och provsvaret skulle komma inom 2-3 veckor och efter 8 veckor ringde jag upp deras call-back nummer, inget svar, sen ringde jag 3 gånger till utan framgång. De ringde till slut tillbaka 13 veckor senare vilket var förra veckan. Nu får vi inte plats till April-mensen men definitivt till Maj sa hon (vågar dock inte hoppas för mycket).

Men på tal om något annat.. Ni som redan är igång, hur förhåller ni er till frånvaro på jobb osv? Vet era chefer eller kollegor vad ni håller på med? 
    Jag vill helst inte att någon ska veta alls men känns som att det kan bli en del frånvaro iom ul, äggplock, insättning etc? Vet inte hur jag ska förklara det Obestämd
  • ttcjuliaa

Kan inte citera med som svar till Hejano­nymhej:

Vi bor i Norge och fick välja mellan sjukhuset och två privata kliniker. Vår husläkare sa att alla tre ger likvärdig bedömning, behandling och att patienterna överlag är nöjda oavsett vart de går. Då valde vi sjukhuset pga att jag ändå jobbar där men jag börjar känna att vi tog fel beslut och istället skulle gått till en av de privata klinikerna men det är lite sent att ändra sig nu så vi får bara hoppas på uppförsbacke resten av resan Glad

• ttcjuliaa
    1991februari skrev 2022-04-14 07:33:56 följande:
    Nu när vi väntar på återföring i juni så är jag plötsligt gravid!! Jag vågar inte ta ut något i förskott ännu med tanke på hur tidigt det är, men bortsett från den gången jag fick MA 2020 så har vi inte sett röken av ett plus. Jag är i chock!
    Stort grattis! Solig
  • ttcjuliaa
    EMI91 skrev 2022-04-25 19:02:38 följande:

Hej,

Jag hoppar in i tråden!

Vill bara börja med att säga- Vilka kämpar alla är, stort lycka till! Snart är det vår tur :)

Jag började IVF i februari. Fick 3 blastocyster, en sattes in som inte tog sig och nu ruvar jag igen (FET). Är på RD 4. Än så länge inga symptom. Förra gången hade jag mycket känningar i kroppen, och trodde  verkligen jag var gravid. Blev oerhört ledsen när det visade sig negativt. Nu försöker jag att inte ha några förväntningar. 

Jag tyckte ivf genomgången i sig var hemsk, fick otroligt ont av sprutorna. Vill inte behöva göra igen. Tänk vad man gör....

Hoppas verkligen att det är er tur nu! 
  • ttcjuliaa

Jag är på sprutdag 5 av Bemfola 150 och dag 2 Fyremadel. Började plötsligt att blöda och undrar om det är vanligt eller om det hänt någon av er? Har lite ont (känns som mensvärk både i ryggen och i magen) och det kommer ganska mycket färskt blod. 
    Har ringt fertilitetskliniken men de har bara ett callback-nummer och har inte hört av sig än. 

• ttcjuliaa

Kan inte citera men Carina82, de ringde tillbaka idag och sa att det inte är speciellt vanligt att få blödningar av någon av injektionerna men att det kan ha andra orsaker. Jag ska på UL imorgon så ska bara nämna det till dem. Det har kommit lite blod idag men mycket mindre Glad

• ttcjuliaa

Varit på första ul idag (sprutdag 8), 1 äggpåse på 16mm, 9st på 11-14mm och 5st mindre som eventuellt kunde växa till sig fram till nästa ul på tisdag. De tyckte det var en helt normal respons på stimulering så jag fortsätter med 150iu bemfola. Preliminärt ägguttag på torsdag. Huff, nu börjar jag bli nervös. 

• ttcjuliaa
    Carina82 skrev 2022-06-03 22:35:13 följande:
    Verkligen konstigt att det kan vara så olika! Men kroppen funkar ju inte på samma sätt för alla, så finns förhoppningsvis en bra anledning till det hela Glad Ska bli lite intressant att testa iaf, har läst så mkt om lutinus så får se om det är så 'illa' som jag föreställer mig haha! 
    Embryo glue låter lovande, iaf om man utgår från namnet Glad På min klinik (Livio i Stockholm) verkar det inte vara en grej, har iaf inte hört nån andas ett ord om det hela hmmm.. Men nu blir jag pepp på att googla runt lite haha! 

Har en liten deppdag här annars, vi var ute på stamrestaurangen idag och jag beställde cola och ribs pga var hungrig och tar det lugnt med alkohol. Fick utan att överdriva fyra kommentarer från servitören (samma!) om jag 'är säker på att jag inte äter för två'. Eh nej, och det borde han fattat första gången han frågade Obestämd 
    Fy vad okänsligt av servitören :( Likadant om man är svullen om magen och någon frågar om man är gravid. Oavsett om det är fett eller bebis det sjukt oförskämt att ställa en sån fråga. Typ "antingen är du gravid eller så är du bara fet".
  • ttcjuliaa
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-04 13:21:35 följande:
    Lycka till! SoligHjärta
    Tack! Du med! Hoppas du får en fin sommar Solig
Svar på tråden IVF 2022