Inlägg från: HannaIsabell |Visa alla inlägg
  • HannaIsabell

IVF 2022

Hej alla, 
    Hoppar in som ny här. Tog just min första spruta gonal-f, dos 225, så låter som att jag fått en ganska hög dos efter att ha läst vad ni andra skriver. Kanske pga mitt lite låga amh..
    Jag har ett barn sedan tidigare som blev till på andra försöket så vi var inte helt beredda på att det skulle bli så mycket svårare med ett syskon. 17 försök utan några som helst resultat hann vi med innan vi nu fick påbörja vår första ivf på livio. Efter mycket funderingar så bestämde vi oss för att köpa ett paket med 2 försök. Hur har ni andra gjort som gör ivf privat? Ett försök i taget eller köpt paket?

• HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-02-26 22:29:30 följande:
    Hej, det med dosen har nog med AMH som du säger. Jag startade med Bemfola 150 dos i tisdags. Tyckte då det lät lite men jag har högt i AMH så är säkert därför. Har också ett barn sedan tidigare hon är 2,5 år nu och trodde inte syskon skulle dröja då det gick fort med första.. vi har som dig 18 försök bakom oss tills vi bestämde oss för att finansiera det privat. Var på utredning i januari och kör första starten nu, hos Livio. Köpte paketet med 3. Velade fram och tillbaka men kände ändå att vi ville safea upp! Visste inte ens att det fanns 2 försök att köpa? Vad fick du betala för 2? På vår klinik är 1 försök 36.000 kr och 3 försök 72.000 kr. Får hålla tummarna för oss nu :) 
    Hej!
    Oj, det är dyrare på Livio i Gbg. 3 försök 82000kr, 2 försök 62000kr och ett försök 42000kr. Vi velade helt sjukt mycket mellan 2 och 3 försök men till slut fick det bli 2 men vi är inställda på att få lägga till mer senare om det behövs. Men 82000 kändes lite väl just nu.. och jag fick lite ångest av att tänka på OM det skulle gå på första så har vi betalat 40000kr för mycket.

Fick ni något svar om vad som kan vara orsaken under er utredning? Allt såg bra ut för oss förutom att de trodde jag hade ett par polyper i livmodern, så de gjorde typ en skrapning av livmoderns insida. Men de sa att det antagligen inte var något som störde och som skulle göra någon skillnad och så verkar det ju.
    Vår son var bara 6mån när vi började försöka, så det känns sjukt att man 15 mån efter att ha blivit gravid första gången bara skulle ha blivit infertil..
    Strax dags för spruta 2, känns bra iaf! Tänkte försöka ta den själv ikväll. Har du lagt till spruta nr 2 nu? Är det fyremadel?
  • HannaIsabell
    Takimaki skrev 2022-02-26 22:08:37 följande:

Hej! 

va roligt ???? 
    igår fick vi samtal. Vår tur att påbörja behanling med korta protokollet o menopur: 
    så idag tog jag första sprutan. Så glad och positiv!

är det din första ivf-behandling? 

lycka till ??

Hej!
    Ja, det är min första behandling. Din med? Hur kommer det sig att ni gör ivf? Har ni väntat länge på att få börja?

Lycka till du med!
  • HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-02-27 21:42:29 följande:
    Ojdå trodde inte de var så stor skillnad när det är samma bolag, jag förstår hur du tänker. Är mycket pengar man cashar ut! Allt såg bra ut på vår utredning också, har ett snitt sedan innan men även det hade läkt fint. Så ja, oförklarligt. Skönt att få ett sånt besked men det är på två sätt, man hade nästan förväntat sig att något skulle avvika. Ja jag har lagt till fyremadel nu ikväll, den sved lite ett tag efter. Sjukt hur snabbt man kommer in i det ändå, nu känns bemfolan hur enkel somhelst helt plötsligt! När har du ditt ultraljud? 
    Jag håller med, blev glad när de först upptäckte polyperna och trodde att de hittat felet och tänkte att nu tar de bort dem och så blir allt bra.. men så blev det ju inte. Frustrerande att inte veta varför det inte går. Kanske hade vi bara extrem tur första gången.
    Vi har ultraljud på lördag, dag 8, kändes skönt att få det på en helg så man slipper hitta på en ursäkt till jobbet. När har du? Är det äggplock dag 12 planerat?
  • HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-01 00:02:06 följande:
    Skönt med en helgdag, jag jobbar hemifrån fortfarande halva veckor så då har jag inte behövt berätta något. Var iväg på första idag, de såg fint ut kan ju ingenting med mått men de var mellan 10-17 i storlek vad det nu innebär. Men de var 7 som var lite mindre så ska fortsätta köra samma dos och nytt ultraljud på onsdag så har de förhoppningsvis utvecklat sig mer. Eventuellt plock på fredag dag 11! Vi har nästan 40 mil att åka för plocket. Så de är skönt att jag kan gå på ultraljuden på sjukhuset här där vi bor iaf. Känner du något av sprutorna ännu? 
    Hej igen! Har jobbat så mycket senaste dagarna att jag inte hunnit läsa här. Började med fyremadel igår och tog just nr 2. Har haft lite ont i magen idag men annars känner jag inte så mycket än. Lite orolig över att inget har hänt men jag tar ju i princip maxdos så någon effekt borde det väl ge..
    Sa de hur många äggblåsor som var på gång hos dig? Äggplock på måndag läste jag, spännande! Men jobbigt att åka så långt och sedan 40 mil tillbaka för insättningen sen..
    Har ni berättat för familj och vänner att ni gör ivf?
  • HannaIsabell

Hej! Kom just hem från äggplock och det blev 8 ägg även för oss. Det var verkligen över förväntan eftersom det på ultraljudet i måndags bara var 5 av 8 som var tillräckligt stora. Nu ska vi bara se hur det går med befruktningen imorn.. sen blir det insättning antingen på sön eller tisdag. Min sambo fick inte vara med på uttaget, i Gbg har de inte släppt restriktionerna på Livio än. Men det gick bra tycker jag, det som typ gjorde mest ont var när de satte infarten i armen. Nu ligger jag på soffan men känner knappt något.
    Men så kul att alla era 8 blev befruktade!! Var det lör ni hade insättning? Får ni reda på hur många som kan frysas på lör också?

• HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-07 11:19:57 följande:

Hej,

Gjorde mitt äggplock idag. Var så fruktansvärt nervös igårkväll men jag hoppas jag kan lugna något med min upplevelse. Fick två Alvedon en halvtimme innan, sedan var det dags. Jag hade bett om att inte få morfin då jag hatar känslan av yrsel. Han som gjorde plocket förklarade exakt hur och var han gjorde samt när det skulle sticka till. Fick en chock av hur lite sticket av bedövningen kändes, haha. Och då var det de enda jag tyckte kändes mest. När plocket var igång kändes det som ett svagt tryck i en millisekund. Min man fick också följa med de hade släppt på de restriktionerna nu, han tyckte det var coolt att se samt skönt att ha honom där. 

Så vill bara säga att det behöver inte vara rena pinan, men det är dock väldigt individuellt hur man känner förstås. Jag är ändå glad att jag förberett mig på det värsta och fick bevisar motsatsen. Fick ut 8 ägg, så nu återstår väntan till imorgon för att få svar. 

Lycka till ni som inväntar ert plock :) 

Mitt svar ovan var till dig norrsken men verkar inte ha gått att citera Glad
  • HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-10 12:48:07 följande:
    Men vad bra! Skönt att du inte har så ont heller. Jag tog 2 Alvedon på kvällen samma dag som mitt plock efter det har jag inte behövt något mer. Även börjat med Cyclogest, fick du samma eller lutinus? Ja vi har insättning på lördag och då får vi svar på hur det blir med frys, väldigt dåligt påläst om det så vet inte hur det fungerar alls vad som gäller om de kan frysas eller ej.  Hoppas tiden går fort för dig nu, tyckte det var svårt att fokusera på annat innan man fick samtalet dagen därpå? :) 
    Hej igen! Får helt ta tillbaka det jag sa igår ang ingen smärta.. inatt kom smärtorna i magen som sedan avtog igen men nu på kvällen eskalerade det med hög feber. Varit helt sängliggande i några timmar nu men lyckades få tag på livios jourläkare som skrev ut antibiotika. Det verkar som att jag är den 1 på 1000 som fått en infektion i livmodern, typiskt.
    Fick iaf besked i morse att 5 av 8 ägg blivit befruktade så det känns helt ok. vi ska höras på måndag och så får jag väl se vad de säger om färsk återföring i den här cykeln.
    Jag började med Lutinus idag.
    Hur går det för dig? Laddad inför imorgon? :)
  • HannaIsabell
    Carina82 skrev 2022-03-12 09:48:49 följande:
    Å jobbigt med infektionen, så himla typiskt, hoppas det blir bättre snart! Får se hur det blir med återföringen, hoppas du på färsk återföring eller tycker du det vore skönt att återhämta dig först? Förstår om känslan är tudelad <3 Bra resultat med befruktningen iaf :) 
    norrsken91 skrev 2022-03-11 22:52:59 följande:
    För mig har det gått pannkaka idag.. På eftermiddagen fick jag fruuuuktansvärda smärtor i högra äggstocken. Så varit på akuten från 16-21 :( De visade på överstimulering grad 1. Ingen vätska i buken men äggblåsor som var runt 7 cm. Den gynekologin pratade med någon annan och kom sedan tillbaka och sa att det var okej med insättning imorgon men att jag sedan ska på uppföljning på måndag och börja med fragminsprutor. Vi ska börja vår resa 5-6 ner till Falun imorgonbitti och det känns som vi får vara beredd på att toralfrysa. Finns ju inget nummer att få tag på dom på helgen, så korkat att vi inte frågade om detta innan. Folk lär ju kunna bli sjuk helger hur gör man då? Så nu känns allt lite ovisst.. Har ändå totalt 70 mil i bil imorgon. ! 
    Hjälp, usch vad läskigt!! Ja låter som att det kanske kommer bli totalfrys men det kanske är vad din kropp behöver. Med tanke på att du förhoppningsvis sen ska vara gravid i 9 månader <3

70 mil! Åh hjälp! Verkligen konstigt att ni inte fått nåt journummer, känns ju som en uppenbar grej så här i efterhand  <3 (men fullt förståeligt att ni inte tänkte på det)
    Hej!
    Nu har jag fått en blastocyst insatt! :)
    Jag fick ju feber, ont i magen och blod i urinen i helgen men på söndagen mådde jag rätt bra igen så läkarna tyckte att vi kunde köra på med insättningen. De tror att man råkat punktera urinblåsan under ägguttaget.. inget allvarligt men behövde antibiotika.
    Av våra övriga 4 ägg är 1 redan i frysen och övriga 3 får vi brev om i nästa vecka. Hade knappt vågat hoppas på något till frysen så det känns väldigt skönt!

Hur går det för er? Har du fått svar på hur många som kunde frysas Carina?

Och norrsken, hur känner du dig efter lördagen? När kommer du testa?
  • HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-16 13:06:38 följande:

Vi fick vårt besked nu att 3 klarade sig till frys, blev så himla glad att jag tänkte att jag lika gärna kan ta ett av alla tusen gravtest jag har på lager bara för att. Och vad händer, det blir två streck? Jag är bara på RD4 så vågar verkligen inte tro eller hoppas på det ännu. Är 12 dagar sedan jag tog Otrivelle så den kanske spökar. Ångrar typ att jag testade mig nu. Ska vänta tills fredag  och se om det ökar tills dess.

Åååh! Förstår din känsla, hade tänkt likadant om det var jag för att inte hoppas på för mycket, men ägget bör fästa redan efter 1-2 dagar och sedan börja producera hcg så om jag får gissa tror jag INTE det är ovitrellen :) håller tummarna!

Vi har testdag 26 mars och min sambo sa samma sak, vi ska inte testa innan.. men vi får väl se. På ett sätt tycker jag det är skönt att vänta, känna efter lite och ta det lugnt. Just nu är jag väldigt svullen men det har jag varit sedan morgonen innan insättningen, så antagligen pga infektionen.
  • HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-18 16:32:32 följande:

Ruvardag 6 och mer symptom som tilltagit, tog därför ett  test mitt på dagen. Clearblue, superstarkt plus direkt. Tog även ett digitalt som visade 2-3 veckor. Tycker nästan det känns läskigt att plussa så starkt så tidigt? Vår testdag är ju först om 1 vecka. Mycket kan hända tills dess förstås, vågar inte jubla av glädje även fast det känns underbart. Bara hoppas nu, håller även tummarna för alla er andra som ruvar eller håller på med behandlingar. :) 

Men så roligt!! :) 
    Jag tror bara det är positivt att få så starkt test redan nu, mycket gravidhormoner i kroppen! Vad känner du för symptom?

Jag mår bra nu, helt återställd och inte svullen längre. Är på ruvardag 3 och känner inget särskilt. Får väl se hur länge jag väntar med att testa, men känns tveksamt att jag väntar ända till 26e.

Grattis till så många i frysen Carina! När får du göra insättning?
    Jag funderar på när vi får sätta in vårt frysta om detta inte tar sig, måste man vänta en cykel eller kan man köra på direkt är frågan..
  • HannaIsabell
    Noran89 skrev 2022-03-15 15:22:57 följande:

Fyra av fem ägg blev befruktade! :D på torsdag eftermiddag blir det återföring ^^ tror att officiella testdagen blir 30/3...om man kan hålla sig så länge xD allt känns fortfarande så overkligt!

Så kul! Då är du två dagar efter mig. Hur gick återföringen igår? :)
  • HannaIsabell
    Carina82 skrev 2022-03-19 00:30:50 följande:
    Förlåt kanske svarade lite snabbt! Du tänker om du (utifall att det inte skulle funka den här gången *ta i trä*) skulle kunna funka att återföra direkt vid efterföljande ägglossning? Aa ingen aning! Men hoppas <3

Ja, jag hoppas det går bra. Har faktiskt inte koll på hur det funkar med frysinsättning, ska man ta ovitrelle eller sätter man in under en ?helt naturligt cykel? utan extra hormoner.. vet du?

• HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-19 06:45:41 följande:
    Kom att tänka på, din testdag är tidigare än mig. För visst blir din testdag på RD11? :) Min är ju iofs RD13 så skiljer bara två dagar. Hade du också fått ett 5 dagars insatt? 
    Det verkar lite underligt det där med när man får testdag. Precis, jag fick på rd 11.
    Tog ett test idag mitt på dagen, rd5, vanlig rfsu-sticka, antagligen negativt men kan absolut ana var teststrecket går.. så blev ändå lite hoppfull. Har aldrig tidigare ens kunnat ana ett streck men har inte testat på ett halvår nu och minns inte vilka tester jag använt tidigare. Man har ju hört om spökstreck. Så det är väl bara att hålla ut och testa om ett par dagar igen :)
  • HannaIsabell

Ja.. vad tror ni om morgonens test? Rd 6 Med rfsu vanligt test. Jag blir inte riktigt klok men kanske lite lite starkare än igår. När man väl börjat testa blir man ju lite besatt Tungan ute

• HannaIsabell
    Loppan1994 skrev 2022-03-21 12:00:57 följande:

Vi ska äntligen få börja på sprutomgång nr 2 ikväll! Men glömde fråga visst är de kl 20 man ska ta? Tungan ute

Vi körde kl 21 varje kväll, det viktiga är nog att du tar dem ungefär samma tid varje kväll, så kör på den tid som passar bäst för er :)
    Sen får du ju en specifik tid för ovitrelle när det är dags.
  • HannaIsabell
    norrsken91 skrev 2022-03-21 08:46:09 följande:
    Ser också 2!! Grattis vad kul :D
    Tack för att ni hejar på! Varje dygn känns som en evighet här nu :D
  • HannaIsabell
    Carina82 skrev 2022-03-22 08:41:11 följande:
    Ville bara skicka en uppdatering efter att ha pratat med livio igår (eftersom jag fick första mensen efter äggplock då). Glömde såklart fråga om olika alternativ, och inser att det säkert är olika för olika personer (jag har tex en regelbunden cykel och egen ägglossning).

Men sån här ser det ut för mig;

1 När nästa mens kommer ska vi ringa livio och berätta, jag blir då inbokad på ett ultraljud runt dag 12.
    2 Vid ultraljudet kollar dom om det finns en ledande äggblåsa som är ok i storlek; om det finns en sån så får jag ett datum för när jag ska ta ovitrellesprutan (annars gör man ett till ultraljud och repeat).
    3. Typ en vecka efter sprutan blir det återföring <3 

Så lite hormoner men inte mycket :) Jag tolkade det som att jag ska ta sprutan för att det ska vara enklare att planera återföringen, inte att det är nån direkt medicinsk anledning. 
    Ok! Skönt att veta hur det går till, verkar ju vara ganska smidigt :)
    Hoppas att månaden går fort och att det snart är din tur för insättning!
  • HannaIsabell

Morgonens test på rd8 :) nu vågar vi tro på det!
    Nu ska man bara försöka att inte oroa sig i 8v framöver.
Svar på tråden IVF 2022