• Dustpuppy

Behöver någon att prata med

Här finns senaste reglerna on ålder. Man sätter samma undre gräns som för adoptioner, 25 år. Undantag kan göras från 18-års ålder om det finns medicinska skäl. Jag gissar på tex endometrios, eller om man saknar en äggstock och liknande.

Om jag var du så skulle jag prata med en privatmottagning för att kunna få en utredning nu och inte när du är 25. Om det är något problem hos dig eller din partner så är det bra om ni får reda på det så fort som möjligt och ni kan då eventuellt få hjälp via landstinget.

Om det inte hittas något uppenbart fel så är det en delvis lättnad och då orkar ni försöka längre på egen hand.

Kolla upp pris och väg det mot sinnesro de närmaste 5 åren.

Https://skr.se/download/18.32563d7d1784aa279ecac988/1618305064908/Meddelande-SKR-Revidering-av-rekommendation-kring-assisterad-befruktning.pdf&ved=2ahUKEwj_3_ryz7n1AhWJ-yoKHTyeDg4QFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw09_CLqchlrRwP0AcHidcuY

• Dustpuppy

Ja, men i "paketet" ingår utredningen som ni fått nej till. Under 25 år=ingen IVF/donationer=ingen utredning i landstingsregi.

För att ni ska få hormonbehandling osv så måste ni båda först utredas, felet kan ligga hos honom och det påverkar den behandling som är lämplig för dig.

Den utredningen får ni inte av landstinget nu, men om 5 år.

Jag har själv genomgått 5 IVF och 2 äggdonationer. Felet låg först hos maken och sedan hos oss båda eftersom det tog 6 år från början till slut.

Om ni behöver assisterad befruktning och det i en privat utredning framkommer att han har för lite spermier, eller att du har blockerade äggledare så finns det en medicinsk anledning för att göra undantag från 25-årsregeln. Det är bättre att börja nu än om 5 år.

• Dustpuppy

Bra tips!

Jag har alltid tyckt att 25-årsregeln kan ibland vara kontraproduktivt. En 20-åring borde vara som en frögurka och om man på 2 år timat med ägglossning och inget händer, så kan det vara fel någonstans.

Som 20-åring har man massor av tid att få hjälp, som 25-åring lite mindre, 30-35 så kanske du har tid att få hjälp med ett barn, men hög risk för inga syskon, och 40 så är det låg chans för att ens få ett barn.

Jag fick till slut en unge, han är 9 år och i förtonåren så det smälls en del i dörrar...

Svar på tråden Behöver någon att prata med