Är han otrogen?
Säger som flera andra här: Att han ska ta tag i problemet kan vara sant, men är det antagligen inte. Han har panik, men min erfarenhet av liknande situationer är att det även uppstår panikåtgärder för den drabbade, som själv börjar grubbla, ska man ge det en chans eller inte, stackars barnen, ska vi slita upp dem osv osv. Men, at the end of the day: Tror du att du kan lita på honom igen någon gång? Otrohet är otroligt tillitsskadande. Saken i sig, att han legat med någon annan är illa nog, men det är inte det sexuella som är värst tycker jag. Det som är värst är att han kan ta det steget att förstöra tilliten, vart finns då omtanken om det som är du, och ert?
Jag hade nog flyttat och låtit honom ta ansvar för sitt eget liv. Menar han då allvar och faktiskt gör något åt sig själv och sitt mående, så kan det vara värt att försöka igen. Men, du ska inte bära ansvaret för att han ska fixa sitt liv. Var och en ansvarar för sina egna känslor och sitt eget beteende, men i processen kan det ju vara fint om du också tar fullt ansvar för din del i det hela och för det du eventuellt har brustit i, inte minst för ditt eget inre lugn. Glöm bara inte bort att i vad du nu än kan ha tänkas gjort som "fått honom att" (billig skuldbeläggning av honom) var det inte du som valde att ljuga och ligga runt och anklaga honom för ditt egna agerande. Den skulden är hans, och ingen annans.