• Nursie

Någon som har kunskap inom gynekologi? Feber 5 dygn!!!

Frustrerad och lite rädd. 

Förra veckan hade jag påtagligt ont i livmodern och ryggen och var ovanlig trött. Så fort jag kom hem från jobbet somnade jag. Ringde gyn som trode jag hade ägglossning eller cysta. Eftersom jag ej hade feber så skulle jag avvakta. Har aldrig haft smärta vid ägglossning men de höll sig 3 dagar och sedan blev det bra. 

I torsdags fick jag feber från ingenstans. Enbart feber.  Eftersom jag är sjuksköterska och de börjat sprida sig igen med covid där jag jobbar (personal som fått bekräftad covid trots att de haft det tidigare, och jag hade det för 1 år sen) bokade jag tid för provtagning på fredag. På fredagen mådde jag under all kritik mee febervärk och smärta i nacke och huvud. 

Lördag mådde jag bättre trots feber. Trots alvdeon låg febern på 38,0

På söndagmorgon började jag må mycket dålig igen, svimfärdig, yr och helt snurrig. Kände diffus spänningskänsla nedre magen och ryggen. 

Blev då lite orolig om de hade faktiskt med livmodern/ äggstockarna att göra så jag ringde 1177 som tyckte jag skulle invänta covidsvar och om de var negativt ta kontakt med vårdcentralen dagen efter. Helt förståeligt. 
    På måndag (idag) har jag fortfarande feber på 38,2 negativt covidsvar och diffus molande känsla nedre delen av magen och ryggen och känner mig andfådd och febersnurrig. Ringer VC men de har fullt så jag får en jourtid på sjukhuset. Åker dit sent på eftermiddagen. Träffade en läkare som var oerhört stressad. Tog snabbt 1 temp på mig och sa ej feber (37,3) innan jag åkte hade jag 38,2.  Det ända han märkte var för hög
    puls som indikerade att något var fel. 

Lämnade blod och urinprov. Båda såg fina ut sa läkaren. Jag frågade om vita, hur de såg ut? (leukocyter) men han sa att de enbart analyserar crp på jourcentralen och inget mer. Han ville mest bli av med mig. Han trode antingen virus och att de satt i magen? Men jag har noll magbesvär. Kraftig influensa hade jag för 3 veckor sedan. Han sa antingen ringer jag vc igen imorrn så de kan ta mer prover eller faktiskt ta ett nytt covidtest då det första kanske togs för tidigt. 
    Han undrade om jag hade några andra gynekologiska besvär som han behövde veta ifall han skulle ringa gyn men han tyckte att allt kändes mjukt och fint från hans bedömning och att de verkade ej vara något för gyn.  Jag skulle säga vita  flytningar men bara blev trött på hans sätt att vara så tackade för mig och gick. 

Självklart blev jag snurrig av tanken att jag möjligtvis hade covid. Ringde min chef och bollade och hon tyckte jag skulle ta ett nytt test för att utesluta. Så bokade tid igen imorrn. Men väl hemma har jag mer diffus molande känsla och spänning i nedre magparti och rygg..... Oerhört jobbigt att känna att de kanske är något men att jag måste ha kraftigt ont för att få en gynbedömningen. Sist nekade mig för jag ej hade feber men kraftiga smärtor men nu nekas jag för jag för lindrig smärta trots 5 dygn med feber. 

Hade varit mkt lättare bara om jag hade lite snor, förkylning, hosta, halsont. Något!! Men inga förkylningsytom utan bara feber och påverkad utav febern. Brukar aldrig ha feber när jag är sjuk. Kanske 1 dag. När jag hade covid hade jag lätt feber ett dygn. 

Någon med liknande erfarenhet? Jag må vara sjuksköterska men har noll kompetens inom gyn utan jobbar med äldrevård.

Tacksam för återkoppling. 

• Svar på tråden Någon som har kunskap inom gynekologi? Feber 5 dygn!!!
  • Jag är bara jag

Finns det nån risk/chans att du är gravid? Jag tänker då på utomkveds. Men finns inte den risken återstår nåt annat. Feber brukar ju innebära en infektion. Togs inte UVI? Min man hade hög feber och mådde dåligt när hans urininfektion övergick i njurbäckeninflammation. Han hade över 40 graders feber.

• Nursie

De tog en urinsticka som var blank då analyserar man ej urinet. Har haft njurbäckeninflammation tidagare. Har haft flera uvi:er. Då urinsticka var blank och crp var normalt så betyder de ingen misstanke om infektion i kroppen och heller ingen misstanke om uvi....

Trist bara.. Kanske är ett envist virus som mitt immunförsvar jobbar hårt med = feber. Men 5 dygn... Och inga andra influensa symtom..

Molande värken kan tyda på mens snart oxå.... Sedan min förra mens har min man och jag ej haft sex. Så de känns omöjligt men vet att man kan få mens trots grav så kanske borde testa det. Men av erfarenhet vet jag att man tar gravtest på urinsticka när man lämnar urin. Men de kanske bara akutens rutiner... Eller vid misstanke... Ingen aning..

Får helt enkelt leva vidare och se om de försvinner och blir de värre och de upptäckts något som försent kmr jag bli oerhört besviken.

• QAnon

Varför får en utbildad sjuksköterska panik av att ha ont i magen och svag feber i en vecka? Ytterst märkligt att du ens reagerar på detta och extremt konstigt att du känt behovet att slösa gynekolog, jourläkare och lab personals tid på detta.

• Nursie

Eftersom jag är en ssk får jag inte vara orolig över att ha feber i vecka och värk i livmodern? Vad gagnar dig att förminska och förlöjliggöra någon? Säger ju mer om dig än mig.. Om du läste min text så skrev jag att jag har noll kompetens inom gynekologi. Jag har kompetens om helt andra områden och jag är duktig på det jag gör. Dessutom pratar jag med ssk först i tele genom 1177 och VC som gör en bedömning om jag behöver träffa en läkare. Så då tkr du dem är också dåliga ssk? Men jag är varken läkare eller jobbar på gyn utan sjuksköterska inom äldrevård. Söker aldrig i onödan. Dem gångerna jag har sökt har de varit något. Så sluta skrolla på nätet och vara bitter och lägg din tid på något mer produktiv i ditt liv.

• QAnon
    Nursie skrev 2022-01-17 20:05:51 följande:

Eftersom jag är en ssk får jag inte vara orolig över att ha feber i vecka och värk i livmodern? Vad gagnar dig att förminska och förlöjliggöra någon? Säger ju mer om dig än mig.. Om du läste min text så skrev jag att jag har noll kompetens inom gynekologi. Jag har kompetens om helt andra områden och jag är duktig på det jag gör. Dessutom pratar jag med ssk först i tele genom 1177 och VC som gör en bedömning om jag behöver träffa en läkare. Så då tkr du dem är också dåliga ssk? Men jag är varken läkare eller jobbar på gyn utan sjuksköterska inom äldrevård. Söker aldrig i onödan. Dem gångerna jag har sökt har de varit något. Så sluta skrolla på nätet och vara bitter och lägg din tid på något mer produktiv i ditt liv.

Du får göra vad du vill. Men som utbildad vårdpersonal borde du har mer kunskap och erfarenhet än att få panik över magvärk och svag feber i mindre än en vecka. Kan det vara något allvarligt? Ja, precis som huvudvärk kan vara ett tecken på något livshotande. Men som vårdpersonal förstår du, eller borde iallafall förstå, bättre än att få panik och boka massa tider för att du fått lite huvudvärk. Det finns gott om hysteriska patienter som får för sig allt möjligt, patienter som kräver "fullkropps MR" för att de haft någon diffus smärta i två dagar osv. Men som vårdpersonal tycker jag åtminstone att man bör stå över sådant beteende.
  • Nursie

Men snälla nu får du ju ge dig, blir oerhört provocerad och ärligt talat ledsen. Du tkr alltså jag ska undvika att söka Vårdcentral på min privata tid för att jag ska veta bättre som sjuksköterska. Jag söker inte vård för lite hals ont, eller huvudvärk. Jag sökte vård för jag för 1 vecka sedan hade grotesk värk i livmodern från ingenstans. Så pass mkt värk att jag fick sitta i duschen under varmt vatten flera dagar. Jag tog de med ett nypa salt att de kunde va en cysta. Jag avvaktade, sen en vecka efter får jag feber utan några förkylningssymtom men med åter värk från Livmodern och ryggen och du tkr alltså då att jag är paranoid och ska veta bättre? Då hade jag ju åkt ist till akuten direkt eller? De är väl där om någon ställe man ej ska beställa? Gjorde jag det? Om du jobbar inom vården vilket jag hoppas innerligt att du inte gör bör du veta att smärta och feber är stort alarm för att något kan vara mkt fel. Krävde jag att jour läkaren skulle kontakta gyn för en akut bedömning? Så du säger ju emot allt jag har gjort. Det ända jag har gjort är att via Vårdcentralen(!!) åkt och uteslutit en infektion alt. urinvägsinfektion vilket jag åkte på förra året som gjorde mig mycket dålig. Hela besöket tog 10 min och du menar att jag belastat stackars undersköterskan som tog ett kapilärt stick i mitt finger och fick svarsanalys omgående och läkaren sa nej ingen infektion??? Hejdå? ??????????????

Det ända jag frågade här var om någon varit med om liknade erfarenhet med värk i livmodern och feber? Om du är kvinna hoppas jag att du fattar att de handlar om ens möjligheter att bli med barn, klart som tusan man blir orolig oavsett om jag vore ssk, läkare eller kirurg. Om jag skulle själv arbetat på det sättet du tänker utifrån hade jag inte räddat fleralts personer för att andra vårdpersonal är nonchalanta. Du skulle bara veta hur många gånger jag mostridigt fått personer med olika symtom ut till akuten trots ambulans och ledningsläkare sagt nej, bara någon inflammation etc. Ordnat ist färdtjänst till stackars person och väl framme på akuten en andra gång får patienten tillslut göra en akutröntgen, oj patientens höftprotes hade tydligen fallit sönder och behövde opereras akut, eller oj en annan patient som jag också fick ta in med via färdtjänst som plötsligt fick sepsis väl på akuten, eller patienten som tydligen visst var övervätskad och hade vätska lungorna?? Så nej de skillnad. Jag har inte sökt till akuten och är paranoid. Jag sökte vårdcentralen som bedömde att jag behövde utesluta infektion.

Har jag rent krasst gjort något efteråt utom att skriva här? Men nej de inte normalt att ha 38,5 graders feber utan paracetamol 5 dygn och ha värk i livmodern och ja jag kan ha fel att de inte är något förutom virus eller felbekräftad covid( oavsett har inte mitt agerande varit att söka akuten eller bett jour läkaren att höra av sig till gyn) utan jag frågar på ett forum då jag kan inget om gynekologiska besvär. Nej jag hade inte förlåtit mig själv om de sen kom fram att jag hade en kraftig inflammation eller i värsta fall någon cancerform. Vetu hur vanligt det är bland kvinnor att få livmoderscancer? Pluss har två andra i min familj haft cancer. Men nej de var mer rätt av mig att inte belasta vården för jag är ssk och är paranoid. Vad tkr du jag ska göra då eller alt. vart tkr du ja söka om mina besvär inte blir bättre? Om jag inte får söka vårdcentral?

• Jag är bara jag

Ts, försök att inte ta åt dig. Jag förstår absolut att du är orolig. Jag hade dock tyvärr inget bra svar. Om du fortsätter ha feber och ont får du söka hjälp igen. Rekommenderar starkt en privat gynekolog. Bemötandet brukar vara tusen gånger bättre.

• QAnon
    Nursie skrev 2022-01-17 23:03:52 följande:

Men snälla nu får du ju ge dig, blir oerhört provocerad och ärligt talat ledsen. Du tkr alltså jag ska undvika att söka Vårdcentral på min privata tid för att jag ska veta bättre som sjuksköterska. Jag söker inte vård för lite hals ont, eller huvudvärk. Jag sökte vård för jag för 1 vecka sedan hade grotesk värk i livmodern från ingenstans. Så pass mkt värk att jag fick sitta i duschen under varmt vatten flera dagar. Jag tog de med ett nypa salt att de kunde va en cysta. Jag avvaktade, sen en vecka efter får jag feber utan några förkylningssymtom men med åter värk från Livmodern och ryggen och du tkr alltså då att jag är paranoid och ska veta bättre? Då hade jag ju åkt ist till akuten direkt eller? De är väl där om någon ställe man ej ska beställa? Gjorde jag det? Om du jobbar inom vården vilket jag hoppas innerligt att du inte gör bör du veta att smärta och feber är stort alarm för att något kan vara mkt fel. Krävde jag att jour läkaren skulle kontakta gyn för en akut bedömning? Så du säger ju emot allt jag har gjort. Det ända jag har gjort är att via Vårdcentralen(!!) åkt och uteslutit en infektion alt. urinvägsinfektion vilket jag åkte på förra året som gjorde mig mycket dålig. Hela besöket tog 10 min och du menar att jag belastat stackars undersköterskan som tog ett kapilärt stick i mitt finger och fick svarsanalys omgående och läkaren sa nej ingen infektion??? Hejdå? ??????????????

Det ända jag frågade här var om någon varit med om liknade erfarenhet med värk i livmodern och feber? Om du är kvinna hoppas jag att du fattar att de handlar om ens möjligheter att bli med barn, klart som tusan man blir orolig oavsett om jag vore ssk, läkare eller kirurg. Om jag skulle själv arbetat på det sättet du tänker utifrån hade jag inte räddat fleralts personer för att andra vårdpersonal är nonchalanta. Du skulle bara veta hur många gånger jag mostridigt fått personer med olika symtom ut till akuten trots ambulans och ledningsläkare sagt nej, bara någon inflammation etc. Ordnat ist färdtjänst till stackars person och väl framme på akuten en andra gång får patienten tillslut göra en akutröntgen, oj patientens höftprotes hade tydligen fallit sönder och behövde opereras akut, eller oj en annan patient som jag också fick ta in med via färdtjänst som plötsligt fick sepsis väl på akuten, eller patienten som tydligen visst var övervätskad och hade vätska lungorna?? Så nej de skillnad. Jag har inte sökt till akuten och är paranoid. Jag sökte vårdcentralen som bedömde att jag behövde utesluta infektion.

Har jag rent krasst gjort något efteråt utom att skriva här? Men nej de inte normalt att ha 38,5 graders feber utan paracetamol 5 dygn och ha värk i livmodern och ja jag kan ha fel att de inte är något förutom virus eller felbekräftad covid( oavsett har inte mitt agerande varit att söka akuten eller bett jour läkaren att höra av sig till gyn) utan jag frågar på ett forum då jag kan inget om gynekologiska besvär. Nej jag hade inte förlåtit mig själv om de sen kom fram att jag hade en kraftig inflammation eller i värsta fall någon cancerform. Vetu hur vanligt det är bland kvinnor att få livmoderscancer? Pluss har två andra i min familj haft cancer. Men nej de var mer rätt av mig att inte belasta vården för jag är ssk och är paranoid. Vad tkr du jag ska göra då eller alt. vart tkr du ja söka om mina besvär inte blir bättre? Om jag inte får söka vårdcentral?

Ja.

Smärta och svag feber under några dagar har de flesta människor ett bra antal gånger under livet och det anses inte vara ett "stort alarm" inom vården nej.

Och ja som sagt, det kan vara något allvarligt. Precis som varenda symtom i världen KAN visa sig vara något allvarligt. Men som någon som jobbar inom vården bör du veta att när man hör hovar bör man tänka hästar inte zebror. 

Att du har cancer i familjen och är nojig över att kunna få barn är säkerligen anledningar till varför du är så paranoid och hysterisk. 

Klart du bör söka vård om det blir värre eller långdraget. 
  • Nursie

Du menar alltså i teorin att det kan vara allvarligt samtidigt som det kan vara en fjäder?Foten i munnen Du tror inte alla, bokstavligen alla subjektiva symtom som folk beskriver när de söker vård faller i den vågen tills att man fått riktiga kliniska fynden framför sig ? Du verkar uppenbarligen inte så smart om du verkligen tror att du sitter och upplyser om att olika tillstånd/ symtom som kan vara farliga kan även vara helt ofarliga. Tror inte man behöver vara sjuksköterska för att lista ut det. 

Åter igen uttrycker du att jag är hysterisk och paranoid. Vet du ens vad det är? Att vara hysterisk och paranoid? Ett mer passande ord kallas att vara orolig och vara mån om sig själv och sin hälsa.  Jag skrev enbart ett inlägg för jag hade behov att bolla och se om nån annan kvinna  haft liknande symtom eller om det fanns människor med kompetens. Eller belastar jag familjeliv med tkr du? Fel av mig som ssk att söka vård på vårdcentral och fel av mig som är en ssk att skriva om sina känslor och funderingar  på forum för då är jag tydligen helt hysterisk och paranoid...

Jag har rätt att vara osäker och känna tvivel privat. Jag (arbetar) som sjuksköterska, jag tar på mig en roll när jag kliver in som ssk på arbetstid. Men hemma är jag, jag, min egna person med känslor och tankar, inte mitt yrke. Men du tkr ist att jag ska skärpa mig då jag borde veta bättre som är utbildad vårdpersonal. Ska du även säga så till en utbildad psykolog som vill bolla om att hon tror sig vara på väg i en depression att hon borde skärpa sig för hon borde veta bättre för hon är utbildad psykolog? Det slår dig heller inte att man som ssk får ofta bevitna  människor som sökt för sent? Jag vårdade för flera år sedan  en patient på lungmedicin. Hon var i botten sjuksköterska och tog inte sina symtom på allvar och sökte när det ist blev så pass illa med andningen att det var försent. Försent innebar att hennes lungcancer blev ist obotlig spriddcancer. Att vårda och se på när denna tjej tina bort så oerhört snabbt och dö var brutalt.  

Det är sorligt om människor inte vågar söka vård för att samhället(sånna som du) skapar ett klimat och attityd så att andra  tänker "äsh va löjlig jag är.. det är nog ingenting, andra människor har det värre, vill inte belasta vården i onödan, eller att man inte tror att man kmr tas på allvar eller att människor  kmr se ner på än".  Får höra det ofta av mina patienter, att de inte sökt mig för de vill inte belasta mig med "strunt".. Jag har valt mitt yrke, det är ju mitt jobb,  jag får betalt för det, det är inget kall, ingen patient belastar mig över att vara orolig över sin hälsa och mående. Men det finns självfallet gränser men inte ifrån hur du resonerar. 

Det finns och kmr alltid finnas människor som söker i överdrift, gång på gång  och kräver orimliga och orealistiska åtgärder eller är i behov av sådan uppmärksamhet. Men man har all rätt att ringa VC men det betyder automatiskt inte att du får en tid med en läkare. Alla har rätt att ringa om sina åkommor och få råd. Även huvudvärk som du tkr kan vara en onödig åkomma att "belasta" vården över... Att huvudvärk är inget att söka för ( som inget, tolkar jag som du egentligen menar inte  livshotande?????? ). Även något som "bara"  huvudvärk har man all rätt att söka vård för i öppenvården (vårdcentralen), det är vårdcentralens jobb/plikt att ta emot samtal, om grund finns ska man undersöka/utreda, göra bedömning och se om man eventuellt kan behandla, utesluta, ge råd eller iaf symtomlindra besvären. Vårdcentralen är ingen akutverksamhet. Huvudvärk kan vara extremt lidande för en människa så förminska inte dessa personer. Det du pratar om är akutvård. Nej man kanske inte bör ringa 112 eller åka till akuten och säga att man har eksem på benet, eller åka in och söka för att du har haft ont i huvet i flera dagar. Du ska absolut söka akuten om du får en riktigt  kraftig huvudvärk som en Blixt från klar himmel och du blir påtagligt allmänpåverkad, då de kan eventuellt (åter igen vågen om att det kan vara... inte är) vara infarkt.. Du har även all rätt att söka akuten om din smärta är så pass smärtsam att du behöver bortom all tvivel hjälp med tillfällig, starkare smärtlindring för att klara dig igenom och sedan kontakta vårdcentralen när de har öppet.

Det finns inga fack eller pm över vem som har tillräckligt med illa symtom och vem som bör få söka vård/utredning. Då man inte vet förens man har kliniska fynd. Däremot finns det prioriteringensrutiner, vem som prioriteras och vem som får vänta längre. Men man ska alltid, då menar jag alltid utesluta om det finns risk att det kan betyda/vara något allvarligt. Som i mitt fall, jag ringer vc och dem bedömer att man måste utesluta infektion så det med andra ord inte slutar i sepsis. Hoppas innerligt att du aldrig ger  rådgivning till människor i din närhet om när och hur det ska söka vård. Och jobbar du inom vården  hoppas jag innerligt att du slutar omgående och börjar jobba med något annat där det inte inkluderar stackars människor som har en ofrivillig beroendeställning till dig.

Sista gången jag skriver till dig om att jag inte sökt akutvård för mina åkommer, jag har inte heller hävdat att jag har 40 graders feber och ligger i fosterställning av smärta till vårdcentralen och har inte skakande sömnlösa nätter där jag inbillar mig att jag utan tvivel har cancer och ska dö. Adios

• Nursie

Och snälla du...jo, smärta och feber kan visst vara ett stort alarm. Just akut buksmärta och feber ingår i ett av de största områden vi läser om inom sjuksköterska linjen. Akut buk kallas det. Så nej du är inte vårdpersonal, vet inte vad ditt yrke är. Jag har inte sagt att MIN Buksmärta är alarmerande. Jag har sagt att jag har diffus smärta i livmodern och feber och är fundersam om jag har inflammation eller liknande. Jag har inte trott jag har en inflammerat blindtarm, tarmvred osv. Så lägg ner att prata om saker du uppenbarligen inte förstår. Hade jag haft kraftig Buksmärta och feber på ynka 38 hade jag kastat mig till akuten. Åter adios. 

• QAnon
    Nursie skrev 2022-01-18 20:27:17 följande:

Du menar alltså i teorin att det kan vara allvarligt samtidigt som det kan vara en fjäder?Foten i munnen Du tror inte alla, bokstavligen alla subjektiva symtom som folk beskriver när de söker vård faller i den vågen tills att man fått riktiga kliniska fynden framför sig ? Du verkar uppenbarligen inte så smart om du verkligen tror att du sitter och upplyser om att olika tillstånd/ symtom som kan vara farliga kan även vara helt ofarliga. Tror inte man behöver vara sjuksköterska för att lista ut det. 

Åter igen uttrycker du att jag är hysterisk och paranoid. Vet du ens vad det är? Att vara hysterisk och paranoid? Ett mer passande ord kallas att vara orolig och vara mån om sig själv och sin hälsa.  Jag skrev enbart ett inlägg för jag hade behov att bolla och se om nån annan kvinna  haft liknande symtom eller om det fanns människor med kompetens. Eller belastar jag familjeliv med tkr du? Fel av mig som ssk att söka vård på vårdcentral och fel av mig som är en ssk att skriva om sina känslor och funderingar  på forum för då är jag tydligen helt hysterisk och paranoid...

Jag har rätt att vara osäker och känna tvivel privat. Jag (arbetar) som sjuksköterska, jag tar på mig en roll när jag kliver in som ssk på arbetstid. Men hemma är jag, jag, min egna person med känslor och tankar, inte mitt yrke. Men du tkr ist att jag ska skärpa mig då jag borde veta bättre som är utbildad vårdpersonal. Ska du även säga så till en utbildad psykolog som vill bolla om att hon tror sig vara på väg i en depression att hon borde skärpa sig för hon borde veta bättre för hon är utbildad psykolog? Det slår dig heller inte att man som ssk får ofta bevitna  människor som sökt för sent? Jag vårdade för flera år sedan  en patient på lungmedicin. Hon var i botten sjuksköterska och tog inte sina symtom på allvar och sökte när det ist blev så pass illa med andningen att det var försent. Försent innebar att hennes lungcancer blev ist obotlig spriddcancer. Att vårda och se på när denna tjej tina bort så oerhört snabbt och dö var brutalt.  

Det är sorligt om människor inte vågar söka vård för att samhället(sånna som du) skapar ett klimat och attityd så att andra  tänker "äsh va löjlig jag är.. det är nog ingenting, andra människor har det värre, vill inte belasta vården i onödan, eller att man inte tror att man kmr tas på allvar eller att människor  kmr se ner på än".  Får höra det ofta av mina patienter, att de inte sökt mig för de vill inte belasta mig med "strunt".. Jag har valt mitt yrke, det är ju mitt jobb,  jag får betalt för det, det är inget kall, ingen patient belastar mig över att vara orolig över sin hälsa och mående. Men det finns självfallet gränser men inte ifrån hur du resonerar. 

Det finns och kmr alltid finnas människor som söker i överdrift, gång på gång  och kräver orimliga och orealistiska åtgärder eller är i behov av sådan uppmärksamhet. Men man har all rätt att ringa VC men det betyder automatiskt inte att du får en tid med en läkare. Alla har rätt att ringa om sina åkommor och få råd. Även huvudvärk som du tkr kan vara en onödig åkomma att "belasta" vården över... Att huvudvärk är inget att söka för ( som inget, tolkar jag som du egentligen menar inte  livshotande?????? ). Även något som "bara"  huvudvärk har man all rätt att söka vård för i öppenvården (vårdcentralen), det är vårdcentralens jobb/plikt att ta emot samtal, om grund finns ska man undersöka/utreda, göra bedömning och se om man eventuellt kan behandla, utesluta, ge råd eller iaf symtomlindra besvären. Vårdcentralen är ingen akutverksamhet. Huvudvärk kan vara extremt lidande för en människa så förminska inte dessa personer. Det du pratar om är akutvård. Nej man kanske inte bör ringa 112 eller åka till akuten och säga att man har eksem på benet, eller åka in och söka för att du har haft ont i huvet i flera dagar. Du ska absolut söka akuten om du får en riktigt  kraftig huvudvärk som en Blixt från klar himmel och du blir påtagligt allmänpåverkad, då de kan eventuellt (åter igen vågen om att det kan vara... inte är) vara infarkt.. Du har även all rätt att söka akuten om din smärta är så pass smärtsam att du behöver bortom all tvivel hjälp med tillfällig, starkare smärtlindring för att klara dig igenom och sedan kontakta vårdcentralen när de har öppet.

Det finns inga fack eller pm över vem som har tillräckligt med illa symtom och vem som bör få söka vård/utredning. Då man inte vet förens man har kliniska fynd. Däremot finns det prioriteringensrutiner, vem som prioriteras och vem som får vänta längre. Men man ska alltid, då menar jag alltid utesluta om det finns risk att det kan betyda/vara något allvarligt. Som i mitt fall, jag ringer vc och dem bedömer att man måste utesluta infektion så det med andra ord inte slutar i sepsis. Hoppas innerligt att du aldrig ger  rådgivning till människor i din närhet om när och hur det ska söka vård. Och jobbar du inom vården  hoppas jag innerligt att du slutar omgående och börjar jobba med något annat där det inte inkluderar stackars människor som har en ofrivillig beroendeställning till dig.

Sista gången jag skriver till dig om att jag inte sökt akutvård för mina åkommer, jag har inte heller hävdat att jag har 40 graders feber och ligger i fosterställning av smärta till vårdcentralen och har inte skakande sömnlösa nätter där jag inbillar mig att jag utan tvivel har cancer och ska dö. Adios

Jag vet inte om du driver med mig eller om du inte förstår skillnaden mellan helt vanliga symtom som alla människor har under livet som svag feber och ont i magen eller allvarliga och långtgående symtom. Har du huvudvärk i tre dagar är det inte rimligt att få panik och börja tänka på att du säkert har en tumör eller annat allvarlig patologi. Människor har huvudvärk. Är du utbildad vårdpersonal är det ännu mindre rimligt oavsett om du minsann stött på Johan 77 som hade ont i huvudet två timmar och sedan dog för att han inte sökte vård. Har du konstant huvudvärk som inte släppt på tre veckor eller en sådan spränghuvudvärk att du inte kan sova eller äta eller spyr på flera dagar? Ja då är det rimligt att bli orolig och söka vård. Bägge dessa scenarior KAN vara symtom på allvarliga saker. Men hade du genomgått en vårdutbildning hade du fått lära dig att när du hör hovar tänk hästar inte zebror. Sedan kan du stöta på människor som dig själv som insisterar på att de minsann stött på zebror och därför får för sig att uttrycket inte är precis lika giltigt oavsett. 

Ja det finns gott om människor som borde sökt vård tidigare. Vilket är jättetråkigt. Du är inte en av dem hjärtat så sluta klumpa ihop dig med dem. 

Det låter som att du jobbar på något äldreboende eller liknande och deras ångest kanske har smittat av sig på dig. Förhoppningsvis söker du hjälp för den ångesten så att du inte fortsätter låta den påverka dig så här starkt. 
  • Nursie

Men du är ju trög...

Alla människor känner sin egna kropp  Klart som tusan jag haft problem med lite magont här och där eller haft feber när jag var sjuk och inte sökt vc för det. Men efter en 1 vecka  med diffussmärta i livmoder/ nedre ryggen och konstant feber klart som fan jag ringer vc. Sist hade jag liknande besvär och hade kraftig övre urinvägsinfektion. Men tala gärna om för mig vf både läkare och vårdpersonal tyckte att de var angeläget att jag skulle få tid för att komma utesluta infektion? Har dem oxå brist på kompetens och är paranoida? 

Men snälla om det är någon som har problem med konstant huvudvärk  och de pågåt långvarigt och de hjälper ej med receptfrialäkemedel så får man absolut söka vc, inte för man är döende men för att du kan varken leva normalt eller kanske jobba med besvären. 

Nae jag jobbar inte på ett boende. Jag har dock jobbat 8 år på GAVA, akut vård för äldre. Och nu för ett år sedan sen bytt till hemsjukvården vilket innebär att jag jobbar ihop med vårdcentralen.

Men skitsamma vad du tkr eller inte. Oväsentligt 

Svar på tråden Någon som har kunskap inom gynekologi? Feber 5 dygn!!!