Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Psykisk ohälsa pga jobb

Vi hade gigantiska arbetsmiljöproblem på mitt fd jobb, också kommun. De gjorde en lång radda försämringar under några års tid vilket såklart påverkade oss. Många fick fysiska symtom av stressen. En del blev sjukskrivna. Några sa upp sig.

Det vi gjorde var att vi påtalade till ledningen upprepade gånger, vi skrev brev till de högre upp, vi gjorde anmälningar, vi pratade med facket, vi hade möte efter möte där vi försökte få någon i ledningen att förstå. Men inget hände. Det blev bara värre. Det fanns ingen jävla vändning i sikte. De struntade fullkomligt i oss.

Jag bestämde mig för att ge upp och sa upp mig. Utan att ha något annat. Det bästa som jag gjort. Det räddade min hälsa. Ännu fler sa upp sig efter det och nu är det inga kvar. De har fått anställa nya. Vad jag hört ryktesvägen är att försämringarna pågår fortfarande.

Är det fler på ditt jobb som upplever problem med arbetsmiljön så kan ni ju gå ihop och prova det ovan. Har ni tur är det bättre där än på mitt fd jobb och att någon lyssnar.

Men bäst är nog att säga upp sig. Det är bättre att vara arbetslös än att bli sjuk av jobbet.

• Anonym (P)
    2kids skrev 2022-01-15 20:41:21 följande:

Starkt jobbat! Hade gärna sagt upp mig på studs men då blir det en ekonomisk fråga?

Jag tog ett lån för att klara perioden då man inte får Akassa när man sagt upp sig själv. Det är ju inte så bra med pengar från Akassa, men det är värt det att leva lite fattigt om man får ha hälsan kvar. Utan hälsan hamnar man i ekonomisk knipa förr eller senare iallafall.
  • Anonym (P)
    Anonym (X) skrev 2022-01-15 20:58:20 följande:

Exakt samma problem ledde till min utmattningsdepression. Det tog tre år att bli så frisk att jag kunde börja jobba igen. Det tråkiga är att jag har kroniska skador efter det som tex ljudkänslighet som kan vara ganska besvärlig att tackla.

Problemet är ju att ju sämre man mår desto svårare är det att söka och få nytt jobb. Jag blev till slut så dålig att jag fick en psykos, man får det om man mår tillräckligt dåligt. Då först blev jag sjukskriven. Det var alltså också en jävla kamp.

Till sist blev jag utköpt och fick 9 månaders avgångsvederlag istället för vedertagna 3. Så på något sätt visste kommunen hur jäkla fel allt var.

Det tog ytterligare 3 år innan chefen tvingades bort..

Otroligt bra av dig att sticka i tid.

Det är verkligen något jag uppmanar TS att göra innan allt blir värre. För det kan det. Det kan bli mycket, mycket värre.

Var rädd om dig TS. Det finns bara en av du!

Du är värld så otroligt mycket mer än alla jobb i värden.

Tråkigt att höra. Jag är fortfarande stresskänslig och blir lätt trött, men värre än så är det inte.

Ja precis, det var det jag tänkte, att om jag är i för kasst skick pga detta jobbet kommer jag inte kunna få något annat, och då är jag fast. Så därför sa jag upp mig innan jag hade nytt jobb. Studerade ett år sen och fick på så vis återhämta mig.

TS: du känner inte att studier kan vara en lösning? Det finns ju kortare kurser att ta, så kan du fundera under tiden vad du skulle vilja göra.
  • Anonym (P)
    2kids skrev 2022-01-15 21:00:00 följande:

Ligger mkt under du säger?

Akassan är 80% av lönen ungefär. Jag fick kass Akassa pga tidigare sjukskrivning.
Svar på tråden Psykisk ohälsa pga jobb