Psykisk ohälsa pga jobb
Vi hade gigantiska arbetsmiljöproblem på mitt fd jobb, också kommun. De gjorde en lång radda försämringar under några års tid vilket såklart påverkade oss. Många fick fysiska symtom av stressen. En del blev sjukskrivna. Några sa upp sig.
Det vi gjorde var att vi påtalade till ledningen upprepade gånger, vi skrev brev till de högre upp, vi gjorde anmälningar, vi pratade med facket, vi hade möte efter möte där vi försökte få någon i ledningen att förstå. Men inget hände. Det blev bara värre. Det fanns ingen jävla vändning i sikte. De struntade fullkomligt i oss.
Jag bestämde mig för att ge upp och sa upp mig. Utan att ha något annat. Det bästa som jag gjort. Det räddade min hälsa. Ännu fler sa upp sig efter det och nu är det inga kvar. De har fått anställa nya. Vad jag hört ryktesvägen är att försämringarna pågår fortfarande.
Är det fler på ditt jobb som upplever problem med arbetsmiljön så kan ni ju gå ihop och prova det ovan. Har ni tur är det bättre där än på mitt fd jobb och att någon lyssnar.
Men bäst är nog att säga upp sig. Det är bättre att vara arbetslös än att bli sjuk av jobbet.