Anonym (Gravid) skrev 2022-01-13 17:11:41 följande:
Däremot håller jag med om att vaccinpass inte räcker för att minska spridningen av smitta. Min familj och våra bekanta är alla vaccinerade och har blivit smittade av andra vaccinerade.
Så att bekosta snabbtest är en fis i rymden jämfört med att sprida smittan och ha folk sjukskriva och vabbandes i all oändlighet.
Det här är ingen åsiktsfråga. Man har rätt många studier världen runt som visar att det effektivaste för att sprida smitta är vaccin. Men eftersom vi har alltför många vaccinvägrare så kommer vi inte nå flockimmunitet på länge. Därför har vi vaccinpass så att vaccinerade ska kunna fortsätta sina liv, besöka bibliotek osv men även med de rekommendationer som finns.
Det är alltså inte bara ett pass och sen är allt exakt som vanligt vilket det låter som på ditt inlägg. Vaccinpass är ett komplement till de andra restriktioner och åtgärder som redan finns.
Ett snabbtest kostar 50 kr. Det handlar om hundratals miljoner test varje dag. Det räcker om 1% av befolkningen som gör ett enda test varje dag. Det blir 50 miljoner. OM DAGEN. Det är så långt man kan komma från "en fis i rymden". 1,4 miljarder varje månad. För 10% av befolkningen. 20% är ovaccinerade så det blir alltså minst 3 MILJARDER i månaden.
Men det är enligt dig bättre att strunta i passen och övergå till testen. Det betyder att ALLA ska göra test, varje dag och flera gånger. När du går in i affären, besöker biblioteket, åker kommunalt, kommer till jobbet.
Regionernas kostnader uppgick till 393 miljarder kronor år 2020
Om varje person gör ett enda test om dagen ökar kostnaderna med 50% och kallar det för "en fis i rymden". Säg mig, vilken väljare skulle gå med på det här att få en skattehöjning på 11-12% för det är vad som krävs för att betala din "lilla fis". Mycket lågt räknat.
Ibland blir jag förvånad hur lite människor tänker. Det verkar som att det tar stopp vid nästippen många gånger.