Om man hade kunnat lägga minusröster hur hade du röstat då?
Minusröster innebär att om partiet fått röster plockas en bort per minus röst.
Minusröster innebär att om partiet fått röster plockas en bort per minus röst.
Har man fortfarande bara en röst hade jag valt att rösta plus snarare än minus.
Tycker lika illa om de andra partierna förutom Vänsterpartiet. Sämst om Moderaterna, SD och Centern. Så illa så jag nästan tycker ett ickeliv vore bättre.
Och i vanliga val får man bara lägga en röst, inga minusröster. Så det är väl rätt givet att man bara ska göra så här också.
Naturligtvis får du göra din omröstning som du vill. Men det är ju lite korkat att hänvisa till ett vanligt val, när du själv inte följer reglerna för ett vanligt val.
Minusröst på SD alla gånger. Det är inget parti överhuvudtaget jag egentligen tycker har bra politik så fick man minusrösta så skulle jag göra det. Och som sagt, SD får min minusröst.
Aha, fattade inte så jag röstade fel.
Än så länge kan man sammanfatta det som att de flesta tycker vissa partier har sämre politik än vad de övriga har bra.
Just nu skulle kristdemokraterna styra med 100% av rösterna.
För att få lite diskussion.
Hade ni tyckt möjligheten att ge minus röster i riktiga valet skulle vara positivt?
Alla partier hade fått minus av mig eftersom inget parti har förmågan att skapa ett bättre och jämlikare samhälle. Enda hoppet ger jag till Vänsterpartiet som faktiskt är det enda med en vettig och human syn och vill förbättra livsvillkoren för vanligt folk.
Hade ni tyckt möjligheten att ge minus röster i riktiga valet skulle vara positivt?
Absolut inte, det hade varit ett allvarligt hot mot demokratin. Det är en person, en röst, med minusröster tar man ju bort en röst på det partiet. Sen tycker jag att man ska rösta fram ett parti inte bort ett.
I praktiken är tanken med minusröster samma som att försöka tysta människor med åsikter man inte gillar. Det är demokratifientligt.
Viktigast för mig är att mp försvinner, så jag hade lagt minusröst där. Annars hade jag röstat på moderaterna, i andra hand kristdemokraterna, i tredje hand sverigedemokraterna. Bästa hade varit att få göra både och!
Välj ett alternativ du vill ha då. När man röstar kan personrösta också. Hur vill du lösa det? Om en person vill rösta bort parti Y och en annan röstar på parti Y med personkryss, ska personkrysset räknas bort då? Vi har en 4% spärr också. Om 20% har röstat på ett parti och 17% emot samma parti hamnar de under spärren. Partiet ska alltså inte få vara med i riksdagen enligt dig fast en femtedel av befolkningen röstat på dem?