• Plantation

Är det dags att skiljas?

Förvirrad.

Par sedan 20 år tillbaka. 35 år. Gifta. Stort hus. 3 barn. 

Mycket svartsjuka från hans sida vilket resulterat i att jag stundtals mått dåligt.  Men jag har vant mig.

I snart 3 år har jag gått i tankarna på separation. Men inte vågat. Då jag inte varit säker.

Nu mår jag riktigt dåligt i förhållandet och kan inte riktigt sätta fingret på varför.

Gått ner i vikt. Sömnproblem. Ingen lust till saker. Koncentrationssvårigheter. Irritation. Osv.

Det går ut över barnen.  Vi bråkar en del. 

Hade detta varit ett gemensamt beslut hade jag inte tvekat. Men han vill inte skiljas. 

Tidigt i vårt förhållande ville jag avsluta det, han tog det bra först sen kom hoten att han skulle ta livet av sig. Kanske är det detta som skrämmer mig. 

Jag vet varken ut eller in längre. Det är inte hållbart.

Han har sagt att han ångrar hur han varit och inte ska vara sån längre men det går inte att ändra sig bara så. Hans tendenser kommer alltid sitta i tror jag. Vill jag fortsätta eller inte.....? Hur vet man det? Ska vi provseparera? 

Tänder inte på honom, tänder mer på att det är skönt. Blir inte upphetsad Av att kyssa honom. Blir aldrig sugen på att ha sex med honom.

Aldrig funnits otrohet eller nåt i bilden heller. Vad är fel? Vi träffades unga, 15 år. Jag vill faktiskt testa att vara med någon annan för att jag tror inte han är min stora kärlek. Är jag dum som känner så? 

Snälla snälla snälla kom med råd innan jag drunknar i Mina tårar.

• Svar på tråden Är det dags att skiljas?
  • Plantation
    Anonym (F) skrev 2022-01-12 10:51:20 följande:

Fundera på för vems skull du är kvar i relationen? För din skull? För han skull? För barnen?

Jag tycker det är väldigt tykdih att du inte får ut något av relationen. Så ja. Det är rimligt att avsluta den

För barnens och hans skull. Och kanske för min, ovissheten skrämmer mig. Tänker bostad osv.

Jag är rädd att fatta fel beslut.
  • Plantation
    Anonym (fy!) skrev 2022-01-12 11:33:25 följande:

Läs denna tråd och vilka råd killen fick i denna. Liknande sits som du. Vilken terror du sitter i!

www.familjeliv.se/forum/thread/81589352-svartsjuk-flickvan-snokar

vidare - du ska skiljas såklart. barnens miljö kan inte vara sund och du förlorar vikt. hotar mannen om självmord ringer du 112 eller psykakuten, hot ska man ju ta på allvar, men det är inte ditt ansvar.

öva på att säga ifrån och ta strider, våga sätt gränser mot hans svartsjuka. Men på dig låter det som det är dags att göra slut. Du är värd bättre. 

Han har inte hotat med självmord nu men gjorde för flera år sedan. Innan barnen.

Tack för tips om tråd. Ska kolla den.

Är så rädd att beslutet ska bli fel.
  • Plantation
    Ocdmänniska skrev 2022-01-12 11:32:06 följande:

Låter som detta förhållande har mer nackdelar and fördelar! Och då är det dags att lämna!. Man ska ha det bra när man är i ett förhållande och att han har hotat med att ta livet av sig är nog den värsta typen av manipulation.

Går det ut över barnen också så bör du verkligen prioritera dom tycker jag.

Du vet ju egentligen att du borde lämna, så gör det?

Tänker så på barnen. Vi har bra stunder oxå men alla saker som hänt har nog dödat kärleken.
  • Plantation
    Ocdmänniska skrev 2022-01-12 14:28:41 följande:

Yeah förstår helt. Men du förtjänar att ha det bra, och det gör barnen med.

Ja verkligen. Det är inga lätta beslut att fatta. Kommer säkert sluta med att vi provar att skiljas. Vara ifrån varandra lite. O då kommer jag märka.
  • Plantation
    Guldnovan skrev 2022-01-12 14:42:49 följande:

Du kan skilja dig fast han inte vill. Oavsett barn, stort eller litet hus osv.

Jag blev motvilligt skild för sex år sedan. 4 barn. Gifta 22 år. Tre år senare tackade jag honom för att han lämnade mig. Det var det enda rätta men det insåg jag inte då.

Men jag förstår inte varför han inte känner likadant. Något saknas från mitt håll o han känner det.

Skönt att det blev bra för dig trots allt. Men jag oroar mig för boende. Ekonomi mm.. inte för att jag har dålig ekonomi men ändå. Vill att vi ska bo nära varandra så barnen får det så bra som möjligt.
  • Plantation
    Anonym (Prata) skrev 2022-01-12 13:18:58 följande:

Har ni övervägt parterapi? I min kommun är det gratis, i andra kommuner betalar man en symbolisk summa. Ett bra sätt att få hjälp att prata med varandra och att avsluta ett förhållande under ordnade former. Eller kanske komma på att man ändå vill fortsätta ihop, vilket blev fallet för mig och min man.

Isf skulle det vara för att få ett bra avslut kring allt. Kanske skulle vara bra.
  • Plantation
    Anonym (J) skrev 2022-01-12 16:53:30 följande:

Hur gamla är barnen?

5, 7 och 13 är dom. Vet inte hur känsligt det är i de åldrarna. Olika såklart från barn till barn.
Svar på tråden Är det dags att skiljas?